1402/08/08
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: طرق ایصالی الفاظ، افعال و تقاریر صادره از شارع/اخبار /نکته چهارم: حجّیّت و اعتبار خبر
بیان شد پیش از ورود به بحث از حجّیّت خبر واحد، لازم است چند مطلب به عنوان مقدّمه مورد توجّه قرار گیرد. مقدّمه اوّل یعنی اهمّیّت بحث از حجّیّت خبر واحد بیان گردید. بحث در مقدّمه دوّم یعنی تحریر محلّ نزاع بود که در این زمینه، کلام میرزای قمّی «رحمة الله علیه» در قوانین راجع به تعریف و اقسام خبر واحد و مستفیض بیان گردید. در ادامه پس از ذکر کلام محقّق آمدی در این زمینه به بیان محلّ نزاع در بحث از حجّیّت و اعتبار خبر واحد خواهیم پرداخت.
محقّق آمدی نیز در رابطه با تعریف خبر واحد و اقسام آن بیانی دارند که به نظر می رسد کلام میرزای قمّی «رحمة الله علیه» به نوعی بر گرفته از کلام ایشان باشد.
محقّق آمدی در این زمینه بحثی را تحت عنوان «الواحد العدل اذا اخبر بخبرٍ هل یفید خبره العلم ام لا؟» مطرح نموده و می گوید[3] : «در مسأله اختلاف شده است، برخی قائل هستند خبر واحد می تواند مفید علم باشد و برخی دیگر قائل هستند خبر واحد به هیچ وجه نمی تواند مفید علم باشد و گروه اوّل نیز اختلاف نموده اند: برخی مرادشان از علم، ظنّ است، برخی قائل هستند تمامی اخبار واحد بدون قرینه مفید علم هستند کما اینکه برخی این نظریّه را به احمد بن حنبل نسبت داده اند، برخی همچون بعضی اصحاب حدیث قائل هستند خبر واحد در برخی موارد می تواند حتّی بدون قرائن نیز مفید علم باشد و برخی مثل نظّام قائل هستند خبر واحد به ضمیمه قرینه می تواند مفید علم باشد و نظریّه مُختار، امکان حصول علم به واسطه خبر واحد در صورت انضمام قرائن می باشد».
بعد از اینکه روشن شد محلّ نزاع در بحث از حجّیّت خبر واحد، خبر واحد ظنّی می باشد گفته می شود در بحث از حجّیّت خبر واحد ظنّی، بحث از حجّیّت خبر ظنّی به لحاظ دلالت آن مثل بحث از ظهور امر وارد در خبر واحد در وجوب، در مباحث مربوط به مدلول شناسی الفاظ، افعال و تقاریر صادر از شارع مورد بررسی قرار گرفت و در ما نحن فیه محلّ نزاع نمی باشد، بلکه محلّ نزاع در ما نحن فیه، بحث از حجّیّت خبر واحد ظنّی به لحاظ سند می باشد.