1402/08/07
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: طرق ایصالی الفاظ، افعال و تقاریر صادره از شارع/اخبار /نکته چهارم: حجّیّت و اعتبار خبر
بیان شد پیش از ورود به بحث از حجّیّت خبر واحد، لازم است چند مطلب به عنوان مقدّمه مورد توجّه قرار گیرد. مقدّمه اوّل یعنی اهمّیّت بحث از حجّیّت خبر واحد بیان گردید. در ادامه به بیان مقدّمه دوّم یعنی تحریر محلّ نزاع خواهیم پرداخت.
برای تحریر محلّ نزاع لازم است اقسام خبر واحد بیان گردد تا معلوم شود بحث از حجّیّت کدام قسم، محلّ نزاع بوده و بحث از حجّیّت کدام قسم خارج از محلّ نزاع می باشد. برای تقسیم خبر واحد ابتدا لازم است تعریف خبر واحد بیان گردد.
میرزای قمّی «رحمة الله علیه» در قوانین در مقام تعریف خبر واحد می فرمایند[1] : «قانون: خبر الواحد ما لم ینتهِ الی حدّ التواتر، کثرت رواته ام قلّ و قیل ما افاد الظنّ».
بر این اساس خبر مستفیض می تواند به عنوان قسم سوّمی در نظر گرفته شده و هم داخل در خبر واحد باشد و هم داخل در خبر متواتر و مانعی از تداخل اقسام نیز وجود ندارد به این معنا که اگر کثرت مُخبِرین به حدّی نرسد که عادتاً تواطؤ آنها بر کذب و خطا ممتنع باشد، مثلاً سه، چهار و یا پنج نفر راویان یک حدیث باشند، هر چند از جهت قرائن داخلیّه مفید علم شود، این خبر، خبر مستفیض قطعی خواهد بود و اگر تعداد مُخبِرین بالا تر باشد به گونه ای که اگر در مسأله دیگری بود، عادتاً تواطؤ آنها بر کذب و خطا ممتنع بود، ولی این مقدار در مورد مسأله ای که مضمون خبر این مُخبِرین می باشد، عادتاً موجب امتناع تواطؤ آنها بر کذب و خطا نیست و قرائن موجود نیز نهایتاً مفید ظنّ باشند، این خبر، خبر مستفیض ظنّی خواهد بود».