درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری

1402/07/15

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: طرق ایصالی الفاظ، افعال و تقاریر صادره از شارع/اخبار /نکته سوّم: حقیقت خبر، اقسام و احوال آن

 

ادامه نکته سوم: حقیقت خبر، اقسام و احوال آن

بیان شد این نکته ذیل چند مطلب پی گیری می شود. مطلب اوّل یعنی تعریف خبر، مطلب دوّم یعنی عنوان خبر در اصطلاح و مطلب سوّم یعنی تفاوت خبر و انشاء بیان گردید. در ادامه به بیان مطلب چهارم یعنی اقسام خبر خواهیم پرداخت.

مطلب چهارم: اقسام خبر

خبر در علم اصول بر دو قسم است: خبر متواتر و خبر واحد و از آنجا که حجّیّت خبر متواتر به لحاظ طریقیّت آن در ایصال اقوال ، افعال و تقاریر شارع مقدّس، امری مسلّم است ولی حجّیّت خبر واحد مورد اختلاف می باشد، لذا تعریف خبر متواتر و خبر واحد برای تمییز این دو از یکدیگر ضروری است.

تواتر در لغت به معنای پی در پی بودن اشیاء بمهلةٍ می باشد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «ثم ارسلنا رسلنا تتری» یعنی پیامبران خود را یکی پس از دیگری و با مهلت و فاصله ای معیّن فرستادیم؛

برای تعریف نمودن خبر متواتر به صورت دقیق، لازم است تعاریف مذکور در کلام اصولیّون بیان گردیده و مورد تأمّل و بررسی قرار گیرد.

اصولیّون عامّه در تعریف خبر متواتر، عبارات مختلفی ذکر نموده اند.

جصّاص در فصول می گوید: «المتواتر ما تنقله جماعةٌ لکثرة عددها لا یجوز علیهم فی مثل صفتهم، الاتّفاق و التواطؤ فی مجری العادة علی اختراع خبرٍ لا اصل له»[1] .

ابن فراء در عدّه می گوید: «و لا یعتبر فی التواتر عددٌ محصور و انّما یعتبر ما یقع به العلم علی حسب ما جرت به العادة، أنّ النفس تسکن الیه، لا یتأتّی منهم التواطؤ علی الکذب، إمّا لکثرتهم أو لدینهم أو صلاحهم و لکنّا نعلم انّه یجب ان یکونوا اکثر من اربعة»[2] .

 

ابو اسحاق شیرازی در تبصره می گوید: «التواتر ما وقع العلم الضروری بخبره و هذا لا یختصّ بعددٍ، و انّما یوجد ذلک فی جماعةٍ لا یصحّ منها التوطؤ علی الکذب»[3] .

ابن عربی در المحصول می گوید: «هو کلّ خبرٍ جاء علی لسان جماعةٍ یستحیل التواطؤ و التعمّد للکذب»[4] .

آمدی در الإحکام می گوید: «المتواتر فی اصطلاح المتشرّعة عبارةٌ عن خبر جماعةٍ مفیدٍ بنفسه العلم بمخبره»[5] .

قاضی بیضاوی در منهاج الوصول الی علم الاصول می گوید: «المتواتر و هو خبرٌ بلغت رواته فی الکثرة مبلغا احالت العادة تواطؤهم علی الکذب»[6] .

شوکانی در ارشاد الفحول می گوید: «خبر اقوامٍ بلغوا فی الکثرة الی حیث حصل العلم بقولهم»[7] .

در میان اصولیّون امامیّه نیز عبارات مختلفی در تعریف خبر متواتر ذکر شده است که برخی ناظر به کثرت و افاده علم است مثل تعریف سیّد مرتضی «رحمة الله علیه» که در رسائل می فرمایند: «الخبر المتواتر خبر قومٍ بلغوا فی الکثرة الی حدٍّ حصل العلم بقوله»[8] و برخی صرفاً ناظر به افاده علم می باشد مثل تعریف شیخ طوسی «رحمة الله علیه» که در عدّه می فرمایند: «التواتر یوجب العلم الضروری علی مذهب الخصم و علی مذهبنا یوجب العلم الذی لا یتخالج فیه الشکّ»[9] و تعریف محقّق حلّی «رحمة الله علیه» که در معارج می فرمایند: «الخبر المتواتر مفیدٌ للعلم»[10] ؛

البتّه برخی اصولیّون امامیّه مثل بعضی علمای عامّه، قید «بنفسه» را در تعریف اضافه می نمایند مثل صاحب معالم «رحمة الله علیه» که می فرمایند: «خبر جماعةٍ یفید بنفسه العلم بصدقه»[11] وبرخی اصولیّون امامیّه نیز ملاک در خبر متواتر را امتناع عادی تواطؤ مُخبِرین بر کذب قرار می دهند مثل میرزای قمّی «رحمة الله علیه» که در قوانین می فرمایند: «انّه خبر جماعةٍ یؤمن تواطؤهم علی الکذب عادةً»[12] .


[1] الفصول في الأصول، الجصاص، ج3، ص37.
[2] العدة في أصول الفقه، ابن الفراء، أبو يعلى، ج3، ص855.
[3] التبصرة في أصول الفقه، الشيرازي، أبو إسحاق، ج1، ص295.
[4] المحصول، ابن العربي، ج1، ص113.
[5] الإحكام في أصول الأحكام، الآمدي، أبو الحسن، ج2، ص14.
[6] با توجّه به آنکه هیچ نسخه مستقلّی از منهاج بیضاوی در دسترس نبوده و این کتاب در ضمن شروح خود مثل الابهاج سبکی یا نهایة السؤال اسنوی چاپ شده است، لذا این کلام ایشان از الإبهاج في شرح المنهاج، السبكي، تقي الدين، ج2، ص285 نقل می شود.
[7] إرشاد الفحول إلى تحقيق الحق من علم الأصول، الشوكاني، ج1، ص128.
[8] رسائل الشريف المرتضى، السيد الشريف المرتضي، ج2، ص283.
[9] العدة في أصول الفقه، الشيخ الطوسي، ج2، ص665.
[10] معارج الأصول، المحقق الحلي، ج1، ص138.
[11] معالم الدين وملاذ المجتهدين، نجل الشهيد الثاني، الشيخ السعيد، ج1، ص184.
[12] قوانين الأصول، القمّي، الميرزا أبو القاسم، ج1، ص421.