درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

99/06/31

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: حج/استطاعت /ادامه فرع اول از مساله 50

 

    1. آیاتی که دلالت دارند بر پیامبری حضرت محمد و نزول قرآن از جانب خداوند متعال برای تمام مردم، و نور، موعظه و برهان بودن شریعت مقدسه اسلام برای تمام انسان‌ها تا روز قیامت. مثل: ﴿وَ أَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً﴾[1] ، ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيراً وَ نَذِيراً﴾[2] ، ﴿قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً﴾[3] ، ﴿رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾[4] ، ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ﴾[5] ، ﴿كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ﴾[6] .

مقتضای اینکه پیامبر اسلام، رسول و قرآن کریم، بلاغ، نور و برهان برای تمام مردم باشد این است که هر آنچه را پیامبر از تکالیف در قرآن و سنت آورده تکالیفی بلاغی، برهانی و موعظه‌ای برای تمام مردم است. لذا این آیات ثابت می‌کند که در تکلیف به فروع هیچ تفاوتی بین مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد کما اینکه در تکلیف به اصل اسلام و ایمان آوردن تفاوتی بین اشخاص وجود ندارد لذا دلالت آنها تام است.

    1. آیاتی که دلالت دارند بر مذمت و عذاب کفار و وعید به عذاب آنها در قیامت بر اثر ترک واجبات الهی. مثل:﴿قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ﴾[7] ﴿وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ﴾[8] ﴿وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ﴾[9] ﴿وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ﴾[10] ، ﴿الَّذِينَ لاَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ﴾[11] .

استدلال بر این آیات برای اثبات این قاعده واضح است چون اگر کفار مکلف به فروعی مثل نماز و زکات نبودند وجهی برای عذاب کردن و وعید به عذاب آنها وجود نداشت.

اشکال سید محقق خوئی به این استدلال:

ایشان آیه شریفه ﴿لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ﴾ و ﴿وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِين﴾[12] را در مقام اینکه آیا دلالت بر تکلیف کفار به زکات دارد؟! ذکر کرده سپس می‌فرماید: این دو آیه شریفه دلالت بر تکلیف کفار به فروع ندارند. چون ممکن است مراد از اینکه می‌فرماید اینها از نمازگزاران و اطعام‌دهندگان به مساکین نبودند اشاره باشد به اینکه اینها اسلام را اختیار نکرده و اساساً روز قیامت را قبول نداشتند و ممکن است مقصود از «لاَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ» این باشد که اسلام را ترک کرده و کفر به آخرت داشتند و به این لحاظ این اعمال را انجام نمی‌دانند. لذا دلالت بر عقاب این اشخاص به ترک این فروع ندارد.[13] [14] [15]

پاسخ از این اشکال:

فرمایش سید محقق خوئی چیزی جز یک احتمال خلاف ظاهر بیش نیست ظاهر این آیات که هر کدام عطف بر دیگری است مشعر به آن است که وعید به عذاب درباره هر یک از اینهاست ﴿قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ﴾ و اصل تکذیب روز قیامت به نخواندن نماز و اطعام ندادن مساکین و همنشینی با اهل باطل دلیلی است بر این که هر کدام از اینها مورد مذمت و عذاب می‌باشد.

 


[1] نساء/سوره4، آیه79.
[2] سبأ/سوره34، آیه28.
[3] اعراف/سوره7، آیه158.
[4] نساء/سوره4، آیه165.
[5] یونس/سوره10، آیه57.
[6] ابراهیم/سوره14، آیه1.
[7] مدثر/سوره74، آیه40.
[8] مدثر/سوره74، آیه44.
[9] مدثر/سوره74، آیه45.
[10] مدثر/سوره74، آیه43.
[11] فصلت/سوره41، آیه7.
[12] فصلت/سوره41، آیه6.
[13] فقه العترة في زكاة الفطرة، الحسيني الجلالي، السيد محمدتقي، ج، ص55.
[14] «تقريب الاستدلال: أنّ هذه الآيات وردت في الكفار، بقرينة تكذيبهم بيوم الدين، و دلّت على اعترافهم بترك الصلاة «لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ»، و ترك الزكاة «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ» و المراد منه: الزكاة-، و قد اعترفوا بأنّ سبب دخولهم سقر ترك الصلاة و الزكاة، و لو لم يكونوا مكلّفين بها لما أوجب تركها دخول النار. و (منها): قوله تعالى «وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ. الَّذِينَ لٰا يُؤْتُونَ الزَّكٰاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كٰافِرُونَ».تقريب الاستدلال: صراحة الآية الشريفة في ثبوت الويل لهم بسبب تركهم الزكاة، فلو لم تكن الزكاة واجبة لما كان تركها من موجبات الويل.و هذه الآية نصّ في وجوب الزكاة عليهم، كما أنّ الآية الأُولى دلّت على وجوب الصلاة و الزكاة عليهم، كدلالة الآيات المطلقة على ذلك».
[15] فقه العترة في زكاة الفطرة، الحسيني الجلالي، السيد محمدتقي، ج1، ص56.