درس خارج فقه آیت‌الله مجتبی تهرانی

کتاب الطهارة

90/03/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 بحث ما راجع به مسأله غسل وجه در وضو بود. درباره موردی بحث میکردیم که وجه محفوف به ‏شعر باشد. گفتیم که اگر شعر و لحیه وجه را احاطه کرده باشد و وجه محفوف به شعر باشد، غسل ‏ظاهر وجه و ظاهر لحیه کافیست و لازم نیست که حتماً بشره هم مسح شود. ‏
 ادلّه وارده در این باب را بررسی کردیم. ادلّه را به سه دسته تقسیم کردیم و عرض نمودیم مقتضای ‏جمع بین این سه دسته ادلّه این است که غسل ظاهر لحیه کافی است و حتّی گفتیم که شست و شوی ‏شعر به نحو رخصت نیست بلکه عزیمت است. لذا اگر کسی فقط بشره را بشوید و شعر را مسح ‏نکند، وضوی او باطل است.
 این بحث مطلب اوّلی بود که پس از بررسی ادلّه به آن پرداختیم.
 کیفیّت رویش شعر بر بشره و احکام آنها
 مطلب ‏دوم: مطلبی است که مورد ابتلاء میباشد. درباره کیفیّت رویش شعر در وجه است. دراینباره آقایان ‏فقها چند فرع را مطرح کردهاند که آنها را عرض میکنم:
 فرع اوّل: اینکه شعر در بشره روییده باشد ‏امّا منفصلاً از یکدیگر؛ یعنی موها از هم فاصله داشته باشند. این حالت ‏که نبط شعر شده است امّا شعرها از یکدیگر فاصله دارند، شکی نیست که از مصبّ ادلّه و روایات ‏صحاحی است که در جلسه گذشته قرائت کردم خارج است. پس اصلاً این مورد جای سؤال ندارد که ‏بپرسیم آیا در اینجا غسل شعر لازم است یا خیر. بلکه اینجا فقط بحث غسل بشره پیش میآید و ‏در جلسه گذشته عرض کردیم که آیه شریفه: «إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ» به همین غسل بشره اشاره دارد و این آیه فقط مقیَّد به ‏موردی است که شعر بر بشره احاطه داشته باشد. لذا این صورت را هم شامل میشود و این فرع از ‏مصبّ سایر ادلّه خارج است. لذا در جایی که شعر بر صورت روییده ولی با فاصله است و تک تک ‏مویی در صورت روییده است باید همان بشره شست و شو شود.
 فرع دوم: عکس فرع اوّل است؛ ‏یعنی شعر روییده بر بشره پر پشت باشد و به اصطلاح آقایان فقها کثیف باشد. به معنای موی درهم ‏پیچیده؛ به طوری که مانع وقوع نظر به ذات بشره و چهره شود. حکم این صورت هم معلوم است و ‏غسل ظاهر لحیه کفایت میکند و اکتفاء به اغتسال ذات بشره جایز نیست. این فرع مصبّ اخبار و ‏روایاتی است که در جلسه بیان کردیم و گفتیم که این روایات مقیِّد اطلاق آیه شریفه هستند. حتّی ‏عرض کردیم که این روایات دلالت بر عزیمت غسل لحیه میکند و نه رخصت.‏ لذا شخص حتماً باید ظاهر شعر را بشوید و غسل بشره نه تنها واجب نیست، بلکه اکتفاء به غسل ‏بشره هم جایز نبوده و موجب بطلان وضو میشود.
 فرع سوم: اختلاف و دعوا در این فرع است که ‏شعر کثیف نباشد، بلکه خفیف باشد و مانع نظر به چهره و بشره هم نباشد. این فرع مصبّ بحث ‏و نزاع میان آقایان فقهاست. در این فرع موها نه به صورت تک تک بر صورت روییده و نه کثیف و ‏پرپشت است که سراسر چهره را پوشانده باشد و بشره معلوم نباشد. بلکه مو تک تک نیست و بشره ‏هم معلوم است.
 در اینجا دو نظریّه وجود دارد که مایه تعجّب است و هر دو نظر برای اثبات خود ‏استناد به اجماع کردهاند. ما که نفهمیدیم این اجماع از کجا آمده است:
  نظریّه اوّل: یک دسته از فقها ‏میگویند که غسل بشره واجب است. چون بشره این شخص رؤیت میشود. این عدّه گفتهاند ‏چون وضعیّت شعر اینطور است، مصبّ آن روایاتی که دلالت بر کفایت غسل ظاهر شعر میکرد ‏قرار نمیگیرد. زیرا این روایات در موردی بودند که مو به قدری روییده باشد که کثیف بوده و آنقدر ‏درهم پیچیده باشد که مانع از رؤیت بشره شود. لذا «یجب‌ غسل‌ البشرة ‌و لا ‌یکفی‌ غسل ‌الشعر».
  نظریّه دوم: یک دسته از آقایان فقها می‏فرمایند «یجب‌ غسل‌ الشعر ‌و لا‌ یجب ‌غسل‌ البشرة ‌و لا ‌یکفی»؛ که در مقابل نظریّه اوّل قرار دارد.
 من فرع و صورت چهارمی را هم بیان میکنم که کیفیّت ‏شعر بر وجه منحصر به سه صورتی که آقایان فرمودهاند نباشد.
 فرع چهارم: که چه بسا مورد ‏ابتلاء هم باشد و از نظر طبیعی زیاد اتّفاق میافتد. در عالم واقع افراد بسیاری هستند که چهره اینها ‏به گونهای است که ذات لحیه هستند، امّا روییدن مو در چهره اینها به یک نسق نیست. بلکه رویش ‏مو به این صورت است که موی روی گونه و خدّ آنها خفیف است و موی پایینتر کثیف میباشد. ‏بنابراین فقط سه فرع نیست. چهرههای زیادی هستند که مویی که در صورت آنها روییده در نزدیک خد و ‏گونه خفیف میباشد و چهره آنها در این ناحیه دیده میشود. ولی موی پایینتر کثیف و در هم ‏پیچیده بوده و مانع رؤیت چهره میشود؛ لذا این فرع هم مصبّ بحث قرار میگیرد و بنا بر فروع ‏گذشته قاعدتاً باید دو حکمی شود. آنجایی که نزدیک به خد است، باید یک حکم پیدا کند و آنجایی ‏که مو در هم پیچیده است، باید یک حکم دیگر پیدا کند و غسل و ظاهر شعر کفایت کند. پس از نظر ‏عالم واقع مسأله چهار صورت پیدا میکند.
 عرض کردیم که درباره حکم فرع اوّل و دوم اختلافی ‏وجود ندارد و این فرع سوم است که مورد اختلاف و دعوا قرار گرفته که فرد هم ذات لحیه است ‏و هم بشره او دیده میشود. البتّه میتوانیم بگوییم که این فرع دو مصداق پیدا میکند و فرع چهارم را هم شامل میشود. البتّه عرض کردم که آقایان اینطور مسأله را ‏مطرح نمیکنند؛ امّا غالباً در میان افراد دارای لحیه اینطور است که بخشی از چهره آنها که نزدیک به گونه است دارای ‏شعر خفیف و بخشی که پایینتر است دارای شعر کثیف و درهم پیچیده است. لذا باید ببینیم حکم ‏این دو صورت چیست.
 اقوال قائلین به احتیاط در غسل شعر خفیف
 نظریّه اوّل: درباره حکم این دو صورت یک نظریّه آنست که احتیاط در آن ‏است که در جایی را که نبت شعر شده و مو روییده، ولی در هم پیچیده و کثیف نیست و چهره دیده ‏میشود، هم شعر غسل شود و هم بشره؛ چون شعر خفیف است و کثیف و درهم پیچیده نیست که ‏به صورت احاطه داشته باشد؛ لذا غسل آن واجب است. چون شعر از توابع وجه است و در این ‏مورد، واجب است که وجه غسل شود و شعری هم که تابع وجه است باید غسل شود و محکوم به ‏حکم وجه است؛ یعنی در واقع شعر تابع حکم وجه است. لذا هم غسل بشره واجب است و هم غسل ‏شعر روییده بر بشره واجب است.
 امّا اشکال و سؤال اصلی وارد به این نظریّه آن است که به چه دلیل ‏شما میگویید که شعر تابع حکم بشره است؟ بله ما نمیتوانیم به طور مطلق انکار کنیم که در ‏شریعت ما مواردی وجود دارد که تابع، محکوم به حکم متبوع است. ادلّهای وجود دارد که در برخی ‏موارد تابع محکوم به حکم متبوع است؛ امّا اینکه همیشه بتوانیم بگوییم که تابع محکوم به حکم متبوع ‏است نیاز به دلیل دارد.‏
 دلیل شرعی باید داشته باشیم که بگوید «کلُّ تابعٍ محکومٌ بحکمّ المَتبوعِ» . لذا هر موردی باید بالخصوص ‏همان مورد بررسی شود که آیا این عبارت درباره آن جاری است یا خیر. مثلاً در باب سفر و قصر و ‏اتمام نماز، در ادلّه داریم که کسانی که تابع هستند از نظر قصر و اتمام محکوم به حکم متبوع خود ‏میباشند.‏
 امّا این مورد خاص است که دلیل میخواهد؛ ولی ما در شریعت دلیلی نداریم که هر تابعی محکوم ‏به حکم متبوع است. لذا نمیتوانیم بگوییم غسل شعر محکوم به حکم وجوب غسل بشره است؛ ‏چون ادلّه عامّه ما مانند آیه شریفه دلالت بر غسل بشره داشتند. امّا دلیلی نداریم که غسل شعر را هم ‏تابع غسل بشره بداند. بنابراین این نظریّه احتیاطی که قائل به وجوب غسل بشره و شعر خفیف بود، نیاز ‏به دلیل دارد و تمام نیست.
 نظریّه دوم: این نظر را هم قائلین به احتیاط مطرح کردهاند و من قبلاً اشاره‏ای به آن داشتهام.‏ میگویند ما شک در تکلیف نداریم؛ یعنی میدانیم که تحصیل طهارت برای نماز واجب است و ‏طهارت شرط نماز است. لذا در این مسأله شبههای نیست. امّا شک اصلی ما درما نحن فیه شک در ‏سبب است. سببی که به وسیله آن طهارت حاصل میشود؛ یعنی نمیدانیم این طهارتی که تحصیلش ‏واجب است، به وسیله غسل بشره حاصل میشود یا به وسیله غسل شعری که محیط به بشره است. ‏چون عرض کردم که در این جا بشره رؤیت میشود و همانطور که در گذشته چنین تعبیری را آورده بودم، در اینجا بحث در محصِّل و محصَّل است. شک داریم که غسل بشره محصِّل طهارت ‏است یا غسل شعر محیط بر بشره.‏
 نمیدانیم که طهارت به وسیله کدامیک از این موارد حاصل میشود. لذا در مواردی که رابطه میان ‏دو امر رابطه سببیّت و محصِّل و محصَّل باشد، قاعده اشتغال جاری میشود و قاعده اشتغال در ما ‏نحن فیه می گوید که هم باید بشره غسل شود و هم شعر؛ چون اگر فقط شعر را شستیم شک میکنیم که آیا طهارت حاصل شده است یا خیر. همچنین اگر فقط بشره را غسل کردیم، باز هم شک می‏کنیم که طهارت حاصل شد است یا خیر.‏
 لذا قضیّه مانند شک در مکلّفٌبه است و قاعده اشتغال در چنین مواردی حکم به احتیاط میکند و می‏گوید باید هر دو موضع شسته شود تا یقین به تحصیل طهارت فراهم گردد؛ یعنی یقین کنیم که آنچه ‏مأمورٌبه است حاصل شده است.
 امّا اشکالی که به این نظریّه وارد میباشد این است که ما اصل این ‏مبنا را قبول نداریم.؛ یعنی در باب وضو اصلاً امر به طهارت نداریم که شما بگویید ما در حصول طهارت شک میکنیم. ‏تنها چیزی که در این باب وارد شده آیه شریفه «إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ» است که در آن اصلاً امر به تحصیل طهارت نشده ‏است که شما بتوانید رابطه محصِّل و محصَّل درست کنید.؛ بلکه امر به غسلتان و مسحتان شده که همان وضو است و وضو هم غیر از این موارد چیزی نیست. ‏لذا من در جلسات گذشته عرض کردهام که اگر این حرف درباره غسل بیان شده بود، احتمال اینکه ‏بتوانیم بگوییم این شست و شو محصِّل آن طهارت است وجود داشت؛ چون در ادامه این آیه شریفه ‏درباره غسل آمده است «وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا» و بحث تحصیل طهارت از حدث اکبر مطرح شده و تحصیل این طهارت ‏به این است که اگر غسل ترتیبی بود، ابتدا سر و گردن و بعد طرف راست و چپ شسته شود. پس در ‏باب غسل میتوان رابطه محصِّل و محصَّل بین آن حرکات و طهارت ایجاد کرد. امّا در باب وضو ‏چنین احتمالی وجود ندارد و در ادلّه ما که محور بحث محسوب میشوند و در آیه شریفه، امر به ‏طهارت نشدهایم و فقط امر به غسلتان و مسحتان که همان وضو است شدهایم. بنابراین این نظریّه ‏هم تمام نیست و مخدوش میباشد.
 نظریّه سوم: این نظریّه هم به وسیله قائلین به احتیاط بیان ‏شده است. عدّهای مانند حاج آقا رضا همدانی و برخی از افراد دیگر قائل به این نظریه شدهاند. ‏گفتهاند مسأله ما دارای دو طرف است: یک طرف آن وجوب غسل بشره است در صورتیکه شعر ‏محیط بر وجه و بشره نباشد که حرف درستی است و طرف دیگر وجوب غسل شعر است در صورتیکه ‏محیط به بشره باشد. ما علم اجمالی به وجوب یکی از این اطراف داریم؛ یعنی علم اجمالی داریم که ‏یا غسل بشره واجب است و یا غسل شعر. مانند جایی که علم اجمالی به نجاست یکی از انائین ‏مشتبهین داریم. نتیجه بحث احتیاط است؛ مانند بحث اطراف علم اجمالی و احتیاط در اینجا به این است ‏که هم بشره غسل شود و هم شعر.
 امّا جواب این نظریّه احتیاط هم آنست که علم اجمالی ما وقتی ‏کارساز است که منحلّ نشود و در این بحث ما یقین به وجوب غسل شعر محیط بر بشره داریم. ‏بنابراین اینطور نیست که شما بتوانید اطراف علم اجمالی درست کنید و بگویید یا غسل بشره واجب ‏است یا غسل شعر محیط. خیر! ما یقین به وجوب غسل شعر محیط داریم و همین یقین، علم اجمالی ما را ‏از بین میبرد؛ چون یکی از اطراف از مصبّ علم اجمالی خارج شد. بنابراین این نظریّه هم تمام ‏نیست.
 معیار غسل شعر، احاطه آن بر بشره است و نه کثیف بودن شعر
 امّا الآن به سراغ اصل مطلب میرویم که ببینیم حکم این مسأله چیست. آنچه از خلال کلمات ‏آقایان فقها برداشت میشود این است که گفتهاند اگر شعر کثیف و درهم پیچیده باشد باید غسل ‏شود. ولی اگر خفیف باشد بشره باید غسل شود. لذا معیار را کثیف یا خفیف بودن شعر گرفتهاند ‏و در اینجا دو دسته نظریّه مطرح کردهاند. امّا باید گفت که معیار غسل، این مسأله نیست. ما اگر به ‏ادلّه رجوع کنیم میبینیم که معیار غسل را احاطه شعر بر وجه دانستهاند و نه کثیف یا خفیف بودن ‏شعر. این تقریبی که بنده عرض میکنم را جایی ندیدم که کسی بیان کند؛ لذا باید روایات این باب ‏بررسی شود که ببینیم معیار، کثیف و خفیف بودن شعر است یا احاطه و عدم احاطه آن.‏
 در جلسه گذشته من روایات صحاحی که در این باب وجود داشت خواندم. یکی از آنها صحیحه ‏«زراره» بود: «عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَا كَانَ تَحْتَ الشَّعْرِ- قَالَ كُلُّ مَا أَحَاطَ بِهِ الشَّعْرُ- فَلَيْسَ لِلْعِبَادِ أَنْ يَغْسِلُوهُ وَ لَا يَبْحَثُوا عَنْهُ- وَ لَكِنْ يُجْرَى عَلَيْهِ الْمَاءُ».
 روایت دیگر هم از «زراره» نقل شده: «عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ مَا أَحَاطَ بِهِ الشَّعْرُ- فَقَالَ كُلُّ مَا أَحَاطَ بِهِ مِنَ الشَّعْرِ- فَلَيْسَ عَلَى الْعِبَادِ أَنْ يَطْلُبُوهُ وَ لَا يَبْحَثُوا عَنْهُ- وَ لَكِنْ يُجْرَى عَلَيْهِ الْمَاءُ».
 به سراغ تحریر هم که میرویم میبینیم که چقدر ‏استادمان این مسأله را دقیق و ظریف مطرح کرده است. ایشان میفرماید: «لا يجب غسل ما استرسل من اللحية، أما ما دخل منها في حدّ الوجه فيجب غسله، و الواجب غسل الظاهر منه من غير فرق بين الكثيف و الخفيف مع صدق إحاطة الشعر بالبشرة و إن كان التخليل في الثاني أحوط»؛ حق هم همین مطلب ‏است. چون در هر دو صحیحه همین معیار بیان شده است و کثیف یا خفیف بودن شعر ملاک ‏نیست؛ بلکه احاطه بودن شعر معیار است. چون بعضی که وسواسی هستند وقتی میخواهند خدّ خود را غسل ‏کنند، مقیّد هستند که آب به بشره برسد و حال آنکه چنین چیزی معیار نیست. بله! اگر از باب احتیاط ‏باشد و استحباب عیبی ندارد؛ ولی باید دانست که معیار در ادلّّه ما احاطه شعر بر بشره است.
 امّا ثمره ‏اینکه معیار احاطه شعر بر بشره باشد یا خفیف و کثیف بودن شعر در جایی ظاهر میشود که ما ‏برای مسح بلل کم داشته باشیم. در اینجا سؤال این است که برای مسح از کجا باید بلل و رطوبت ‏گرفت. اگر ما معیار غسل وجه را کثیف و خفیف بودن شعر گرفتیم و گفتیم از باب احتیاط و اشتغال ‏ذمّه باید آن مقداری که خفیف است هم غسل شود، نمیتوانیم از این مقدار، برای ‏مسح کسب رطوبت کنیم؛ زیرا نمیدانیم که آنچه بر ما واجب بوده غسل بشره است یا غسل شعر. اگر چه ما هر دو ‏را از باب احتیاط غسل کردیم و تکلیف از ما ساقط شد، امّا نمیدانیم کدامیک آب وضو است، آب ‏روی بشره یا آب روی شعر. اگر گفته شود که از هر دو قسمت آب میگیریم میگوییم که کار ‏اینطور خرابتر میشود؛ چون در این حالت یقین حاصل میشود که از آب غیر وضو هم استفاده ‏کردهایم. چون قطعاً آب روی بشره یا روی شعر آب غیر وضو است. ‏
 لذا بر طبق نظر مرحوم محقّق همدانی هم نمیتوان از آب روی شعر یا بشره رطوبت گرفت؛ چون ایشان هم قائل به احتیاط در مسح این دو موضع شده و گفته بودند که ما علم اجمالی به وجوب ‏غسل یکی از این دو موضع داریم و از باب احتیاط هم بشره و هم شعر را غسل میکنیم. لذا نمیتوان ‏از هیچکدام از اینها بلل گرفت. بنابراین اینکه ما معیار غسل وجه را چه چیز قرار دهیم ثمره فقهیّه ‏دارد و اینطور نیست که صرف بحث علمی باشد. ولی اگر ما معیار را احاطه شعر بر بشره گرفتیم، می‏گوییم از آب هر جایی که احاطه بود میتوان برای کسب رطوبت استفاده کرد و از آب هر جایی که ‏احاطه نداشت نمیتوان استفاده کرد؛ چون آب وضو به حساب نمیآید.‏