درس طب استاد تبریزیان
94/12/09
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: داروی هوش – ادامه بحث کاسنی – برگ چغندر
معرفی دارو: داروی هوش
داروی هوش بیشتر برای ضعف جنسی است. در مرحله دوم برای تقویت هوش است.
زمانیکه این دارو را درست کردیم برای تقویت جنسی بود اما در عمل معلوم شد برای تقویت هوش است.
اگر کسی نیم ساعت قبل از امتحان مصرف کند در نمره او خیلی تاثیر میگذارد و برای مشکل ضعف جنسی هم داروی خوبی است.
انیسون (یک واحد) گزنه (دو واحد) بذرکتان (چهار واحد) تخم هویج (چهار واحد) تخم شاهی (چهار واحد) شقاقل (سه واحد) زنجفیل (چهار واحد) اگیر ترکی (دو واحد) خردل (دو واحد) خولنجان (چهار واحد) کندر (دو واحد) جوزبویا (چهار واحد) تخم شلغم ( دو واحد) مقل ازرق (دو واحد) کاکوتی (دو واحد) بسباسه (دو واحد) دارفلفل (چهار واحد) زعفران (نیم واحد) انغوزه (چهار واحد) تخم کرفس (سه واحد) کنجد (سه واحد) تخم خشخاش (دو واحد) تخم پیاز ( سه واحد) کبابه (چهار واحد) قَرفه (چهار واحد) میخک (چهار واحد) تین فیل (چهار واحد).
مخلوط شوند بعد آسیاب شوند و بعد الک شوند. تک تک هم میتوانند آسیاب کنند بعد مخلوط کنند.
کنجد بو داده است.
کسی این دارو را مصرف کنند تا دو ساعت مغز نرمال کار میکند.
بذرک یا همان تخم کتان قرمز
اندازه یک قاشق مربا خوری یک ساعت قبل از همبستر شدن و نیم ساعت قبل از امتحان مصرف بشود.
ادامه بحث کاسنی
عرض شد یک سری گیاهان بهشتی هستند یا قطرهای از بهشت روی آن ریخه میشود. یک سری گیاهان هم طلائی هستند که گفتیم.
یکی از گیاهانی که قطرهای از بهشت هر صبح روی آن میریزد کاسنی است.
روایتی از امام رضا ع میفرماید:
عَلَيْكُمْ بِأَكْلِ بَقْلِ الْهِنْدَبَاءِ فَإِنَّهَا تَزِيدُ فِي الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ فَلْيُدْمِنْ أَكْلَ الْهِنْدَبَاء[1] یعنی برشما باد خوردن سبزی کاسنی چراکه مال و ولد را زیاد میکند و کسی که دوست دارد اموالش و فرزندانش زیاد شود به طور مداوم کاسنی بخورد.
کاسنی درمان نازایی است. کسی که نازا است یا فرزندان کمی دارد کاسنی بخورد تا تعداد فرزندان زیاد بشود.
روایت دیگری از امام صادق ع میفرماید:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وُلْدُهُ الذُّكُورُ فَلْيُكْثِرْ مِنْ أَكْلِ الْهِنْدَبَا[2] یعنی کسی که زیاد بودن مال و اولاد پسر او را خوشحال میکند زیاد کاسنی بخورد.
پس برای اینکه فرزند پسر شود آقا باید کاسنی بخورد ولی اگر خانم کاسنی بخورد فرزند دختر میشود.
روایتی از امام صادق ع درباره پیشگیری میفرماید:
مَنْ بَاتَ وَ فِي جَوْفِهِ سَبْعُ وَرَقَاتٍ مِنَ الْهِنْدَبَا أَمِنَ مِنَ الْقُولَنْجِ فِي لَيْلَتِهِ تِلْكَ إِنْ شَاءَ اللَّه[3] یعنی کسی که شب درحالیکه در شکمش هفت برگ کاسنی بخوابد از ورم و التهاب روده ایمن است در آن شب انشاءالله.
روایت دیگر را طبرسی نقل میکند:
مَنْ أَكَلَ مِنَ الْهِنْدَبَاءِ كُتِبَ مِنَ الْآمِنِينَ يَوْمَهُ ذَلِكَ وَ لَيْلَتَه[4] یعنی کسی که کاسنی بخورد در شبانه روز آن از ایمن شدگان خواهد بود.
از بیماریها و از گزیدگی ایمن خواهد بود.
روایت دیگر را راوندی نقل میکند:
مَنْ أَكَلَ الْهِنْدَبَاءَ ثُمَ نَامَ عَلَيْهِ لَمْ يَحْكُمْ فِيهِ سِحْرٌ وَ لَا هَمٌّ وَ لَا يَقْرَبُهُ شَيْء مِنَ الدَّوَابِّ [لَا] حَيَّةٌ وَ لَا عَقْرَبٌ حَتَّى يُصْبِحَ[5] یعنی کسی که بخوابد درحالیکه کاسنی در شکمش باشد سحر و زهری در او اثر نمیکند و چیزی از جنبندهها و نه عقرب نزدیک او نمیشود تا اینکه صبح بشود.
خود راوندی معتبر است و کتابش هم تاحدودی معتبر است اگر سند داشته باشد چون سند هم میآورد.
کلینی با سند خودش از امام رضا ع نقل میکند:
الْهِنْدَبَاءُ شِفَاءٌ مِنْ أَلْفِ دَاءٍ مَا مِنْ دَاءٍ فِي جَوْفِ ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَمَعَهُ الْهِنْدَبَاءُ قَالَ وَ دَعَا بِهِ يَوْماً لِبَعْضِ الْحَشَمِ وَ كَانَ تَأْخُذُهُ الْحُمَّى وَ الصُّدَاعُ فَأَمَرَ أَنْ يُدَقَّ وَ صَيَّرَهُ عَلَى قِرْطَاسٍ وَ صَبَّ عَلَيْهِ دُهْنَ الْبَنَفْسَجِ وَ وَضَعَهُ عَلَى جَبِينِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ يَذْهَبُ بِالْحُمَّى وَ يَنْفَعُ مِنَ الصُّدَاعِ وَ يَذْهَبُ بِهِ[6] یعنی کاسنی شفاء از هزار بیماری است. نیست بیماری در درون انسان مگر اینکه کاسنی آن را سرکوب میکند. امام ع خواب کاسنی بیاورند برای بعض خادمان که مبتلا به تب و میگرن بود. امر کرد آسیاب کنند یا اگر تازه باشد له کنند و روی کاغذی قرار بدهند و روغن بنفشه روی آن بریزند و روی پیشانی او قرار دادند. سپس فرمود این کاسنی و روغن بنفشه تب و میگرن را برطرف میکند.
این دارو تجربه شده است و آن را برای تب تجویز میکنیم و برای میگرن کمتر تجویز کردیم. میگرن و سردرد را ساکت میکند.
سریع ترین داروی موجود در از بین بردن تب است حتی از داروهای شیمیایی هم سریع تر تب را پایین میآورد.
اصل درمان بودن کاسنی مسلم است و عمومیت آن هم از این روایت استفاده میشود.
منظور بیماری درون است چون در روایت میفرماید بیماری درون انسان را سرکوب میکند.
چون اول میفرماید هزار بیماری را درمان میکند و بعد میفرماید بیماری درون نیست مگر اینکه شفا دهد، شاید بتوان این استفاده را کرد که تعداد بیماریهای درون 1000 عدد است.
و چون میفرماید بیماری درون را سرکوب میکند شاید مراد کل بیماریهای ژنتیکی باشد. چون کلمه سرکوب کردن برای بیماریهای ژنتیکی مصداق دارد نه در چیز دیگر.
کاسنی گرم و بنفشه سرد است و همدیگر را خنثی میکند. البته درباره بنفشه آمده است:
فَإِنَّهُ بَارِدٌ فِي الصَّيْفِ حَارٌّ فِي الشِّتَاء[7] یعنی در تابستان سرد است و در زمستان گرم است.
درحدی که روی پیشانی بماند.
ملاک گرم و سرد بودن خوراکیها این است که چیزی اگر بدن را گرم کند گرم است و اگر بدن را سرد کند سرد است.
روایاتی داریم که میفرماید صورت را زیبا میکند بنابراین درمان پوست را نیز شامل میشود.
خزاز قمی در کتاب کفایه با سند خودش از زهری نقل میکند:
دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فِي الْمَرَضِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ إِذْ قُدِّمَ إِلَيْهِ طَبَقٌ فِيهِ الْخُبْزُ وَ الْهِنْدَبَاءُ فَقَالَ لِي كُلْهُ فَقُلْتُ قَدْ أَكَلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّهُ الْهِنْدَبَاءُ قُلْتُ وَ مَا فَضْلُ الْهِنْدَبَاءِ قَالَ مَا مِنْ وَرَقَةٍ مِنَ الْهِنْدَبَاءِ إِلَّا وَ عَلَيْهَا قَطْرَةٌ مِنْ مَاءِ الْجَنَّةِ فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ الْخَبَر[8] یعنی بر امام سجاد ع داخل شدم و او بیمار بود ابتلائی که منجر به شهادتشان شد. در آن هنگام برای امام ع نان و کاسنی آوردند. امام ع فرمود بخور عرض کردم غذا خوردم فرمود این کاسنی عرض کردم چه خصوصیتی دارد؟ فرمود نیست برگی از کاسنی مگر اینکه روی آن قطرهای از آب بهشت باشد در آن درمان کل بیماریها است.
به جهت قطرهای که از بهشت روی کاسنی وجود دارد درمان کل بیماریها است.
طبع کاسنی
مشهور بین مردم حتی امروزه در طب سنتی میگویند کاسنی سرد است. اما روایت میفرماید کاسنی گرم است:
تَغَدَّيْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عَلَى الْخِوَانِ بَقْلٌ وَ مَعَنَا شَيْخٌ فَجَعَلَ يَتَنَكَّبُ الْهِنْدَبَاءَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَّا أَنْتُمْ فَتَزْعُمُونَ أَنَّ الْهِنْدَبَاءَ بَارِدَةٌ وَ لَيْسَتْ كَذَلِكَ وَ لَكِنَّهَا مُعْتَدِلَةٌ وَ فَضْلُهَا عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِنَا عَلَى النَّاس[9] به همراه امام صادق ع صبحانه میخوردم درحالیکه برسفره سبزی بود و به همراه ما پیرمردی بود که کاسنی را تکان میداد. امام ع فرمود شما گمان میکنید کاسنی سرد است و اینگونه نیست و معتدل است و برتری آن برسایر سبزیها مانند برتری ما بر مردم است.
تا به حال کاسنی به عنوان سبزی مطرح نبوده است.
روایت دیگری وجود دارد که میفرماید کاسنی گرم است:
عَلَيْكَ بِالْهِنْدَبَاءِ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْمَاءِ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَدَ وَ هُوَ حَارٌّ لَيِّنٌ يَزِيدُ فِي الْوَلَدِ الذُّكُورَة[10] برتوباد کاسنی چراکه آب مرد را زیاد میکند و فرزند را زیبا میکند و آن گرم و ملایم و نرم و فرزند پسر را زیاد میکند.
چون کاسنی باعث فرزند پسر میشود میشود قرینه برای گرم بودن میباشد.
مراد از لین رطوبت است و شاید مراد این باشد که در عین گرمی آزار نمیرساند.
احتمال دارد اینکه فرموده است گرم است مراد این باشد که سرد نیست. ممکن هم هست که حالت تعادل ایجاد میکند یعنی برای افراد گرم مزاج و در فصول گرم سرد باشد و برای افراد سرد مزاج و در فصول سرد گرم باشد.
اگر ثابت بشود که حالت اعتدال میآورد برای کل بیماریها مفید میشود.
برگ چغندر
جزو سبزیهای بهشتی است. از زمان حضرت موسی ع درمان با برگ چغندر بوده است:
إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ شَكَوْا إِلَى مُوسَى مَا يَلْقَوْنَ مِنَ الْبَيَاضِ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ مُرْهُمْ يَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْقِ[11] یعنی قومی از بنی اسرائیل شکایت کردند به موسی ع از سفیدی یعنی پیسی و جذام و حضرت موسی ع به خداوند ع شکایت کرد و خداوند وحی فرمود آنها را به خوردن گوشت گاو با برگ چغندر امر کن.
البته این روایت متعدد با چند سند و با الفاظ مختلف نقل شده است.
روایتی که کلینی با سند صحیح از امام کاظم ع نقل میکند:
نِعْمَ الْبَقْلَةُ السِّلْق[12] یعنی چه خوب سبزی است برگ چغندر
متاسفانه امروزه به عنوان سبزی مطرح نیست.
در روایت دیگری امام رضا ع میفرماید:
يَا أَحْمَدُ كَيْفَ شَهْوَتُكَ لِلْبَقْلِ فَقُلْتُ إِنِّي لَأَشْتَهِي عَامَّتَهُ قَالَ فَإِذَا كَانَ كَذَلِكَ فَعَلَيْكَ بِالسِّلْقِ فَإِنَّهُ يَنْبُتُ عَلَى شَاطِئِ الْفِرْدَوْسِ وَ فِيهِ شِفَاءٌ مِنَ الْأَدْوَاءِ وَ هُوَ يُغَلِّظُ الْعَظْمَ وَ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ لَوْ لَا أَنْ تَمَسَّهُ أَيْدِي الْخَاطِئِينَ لَكَانَتِ الْوَرَقَةُ مِنْهُ تَسْتُرُ رِجَالًا قُلْتُ مِنْ أَحَبِ الْبُقُولِ إِلَيَّ فَقَالَ احْمَدِ اللَّهَ عَلَى مَعْرِفَتِكَ بِهِ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ: يَشُدُّ الْعَقْلَ وَ يُصَفِّي الدَّم[13] یعنی ای احمد آیا به سبزی علاقه داری؟ عرض کردم به همه سبزیها میل دارم فرمود اگر اینگونه است برتوباد برگ چغندر زیرا در کنار رود فردوس(بهشت) میروید و در آن شفاء از کل بیماریها است. استخوانها را درشت و پهن میکند و گوشت میرویاند. اگر گنه کاران به برگ چغندر دست نمیزدند هر ورقهی آن چند مرد را میپوشاند. عرض کردم جزو سبزیهای محبوب من است. فرمود خدا راشکر کن بخاطر شناختی که به برگ چغندر داری و در حدیث دیگری آمده است: عقل را تقویت میکند و خون را صاف میکند.
اگر یک قطره از بهشت روی کاسنی میریزد، برگ چغندر کنار رود بهشت است و تمام آب آن از آب بهشت است.
آبی که در ترکیب برگ چغندر است از بهشت است. بهشت کجاست؟ چگونه برگ چغندری که در زمین کاشته میشود از آب بهشت استفاده میکند. امروزه ما اینها را درک نمیکنیم. خیلی چیزها برای بشر جزو محالات بوده است اما با پیشرفت علم اینها امکان پذیر و حتی عادی شده است.
جمع محلی به الف و لام دال بر عموم است. الادواء به معنای تمام بیماریها است.
دانستن قدر سبزیجات بهشتی جای شکر دارد.
در حدیثی آمده است که برگ چغندر مبارک است و درمان جذام وپیسی و غلظت خون و ضعف عقل و ضعف استخوان و لاغری است.
در روایت معتبر دیگر کلینی از امام رضا ع نقل میکند:
أَطْعِمُوا مَرْضَاكُمُ السِّلْقَ يَعْنِي وَرَقَهُ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً وَ لَا دَاءَ مَعَهُ وَ لَا غَائِلَةَ لَهُ وَ يُهْدِئُ نَوْمَ الْمَرِيضِ وَ اجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ يُهَيِّجُ السَّوْدَاء[14] به بیماران برگ چغندر بدهید چراکه در آن شفاء است و مرضی با آن نیست و هیچ مشکلی ندارد و خواب بیمار را آرام میکند و از ریشه( یا ساقه) آن دوری کنید چراکه سودا را به هیجان میآورد.
به همین جهت لبو و چغندر قند و شکری که از آن درست میشود خوب نیست. کلمه اصل به ریشه و ساقه اطلاق میشود.
پس دادن برگ چغندر به بیمار خیلی مفید و مهم است وخواب او را آرام میکند.
سوال
صورت شخصی باد کرده است علت آن چیست؟
جواب
علت ورم کردن هر عضوی ریح است. ریح در صورت پایین میآید. وچون ورم میکند به آن باد یا ریح میگوید.
درمان آن آب کاسنی تازه یا خشک آن را بجوشانند با شکر بخورند باد را میخواباند. داروهای دیگری مانند سیر و جاووشیر و سکمونج هم باد را میخواباند.
سوال
درمان جمع شدن آب دور مثانه چیست؟ (بیماری هیدروسِل)
جواب
یه نوعی از واریکوسل هیدروسل است که ورمی در اطراف بیضه به وجود میآید که درمان آن همان درمان واریکوسل است.
اگر مراد از هیدروسل که میفرماید آب دور مثانه جمع میشود همان دیواره مثانه است که در آن آب جمع میشود درمان چیزی است که کل آب بدن را زیاد میکند و آن مصرف خرما با آب است.
سوال
درمان کیست ابرو چیست؟
جواب
اگر کیست ظاهر است استفاده از داروی تخم کتان با سرکه که باید بمالند شاید داروی پوستی مالیدنی هم بی تاثیر نباشد.
اگر ظاهر نیست داروی تباشیر با آب مرزنجوش خورد که حمال تباشیر به سمت سر است.