«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

96/02/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث غذاهای وارد شده در روایات(غذاهای گیاهی) – معرفی بیماری تومور مغزی

 

صحبت راجع به برنج بود. مستفاد از روایات بالا بودن ارزش غذایی برنج است که خیلی فوائد دارد.

یکی از فوائد برنج پیشگیری از بواسیر است. برنج حتی می‌تواند درمان بواسیر باشد.

ائمه(ع) غبطه می‌خوردند به مردمانی که سرزمین آن ها برنج داشته است.

وَ إِنَّا لَنَغْبِطُ أَهْلَ الْعِرَاقِ بِأَكْلِهِمُ‌ الْأَرُزَّ وَ الْبُسْرَ فَإِنَّهُمَا يُوَسِّعَانِ الْأَمْعَاءَ وَ يَقْطَعَانِ الْبَوَاسِير[1]

یعنی ما به اهل عراق غبطه می‌خوریم زیرا برنج و خرمای خشک می‌خورند زیرا روده ها را توسعه می‌دهند و جلوی بواسیر را می‌گیرند.

گویا رابطه ای بین تنگی روده ها و ابتلاء به بواسیر وجود دارد ولی برنج پیشگیری از بواسیر محسوب می‌شود زیرا باعث توسعه روده ها می‌شود و از بواسیر جلوگیری می‌کند.

اگر مردم دنبال محصول ارگانیک باشند، شالیکارها نیز تشویق به تولید محصول ارگانیک می‌شوند.

در بعضی نقل ها به جای کلمه‌ی «بُسر»، کلمه‌ی «بُر» یعنی گندم آمده است ولی ظاهرا «بسر» درست است.

بله بعضی ها هم «بسر» را به خرمای نارس معنا کرده اند.

صحبت وجود خرمای خشک نیست، بلکه خرمای خشک در عراق فراوان بوده است. خرمای عجوه در عربستان وجود دارد ولی کیلویی صد و پنجاه هزار تومان است و مشابه آن در عراق کیلویی هزار و پانصد تومان است. الان در عراق شاید چند میلیون نخل وجود داشته باشد.

 

برنج و قلوه پی

داستانی وجود دارد که از چند طریق نقل شده است:

كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ إِنَ‌ ابْنَتِي‌ قَدْ ذَبَلَتْ وَ بِهَا الْبَطَنُ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْأَرُزِّ بِالشَّحْمِ خُذْ حِجَاراً أَرْبَعاً أَوْ خَمْساً فَاطْرَحْهَا بِجَنْبِ النَّارِ وَ اجْعَلِ الْأَرُزَّ فِي الْقِدْرِ وَ اطْبُخْهُ حَتَّى يُدْرِكَ وَ خُذْ شَحْمَ كُلًى طَرِيّاً فَإِذَا بَلَغَ الْأَرُزُّ فَاطْرَح‌ الشَّحْمَ فِي قَصْعَةٍ مَعَ الْحِجَارَةِ وَ كُبَّ عَلَيْهَا قَصْعَةً أُخْرَى ثُمَّ حَرِّكْهَا تَحْرِيكاً جَيِّداً وَ اضْبِطْهَا كَيْ لَا يَخْرُجَ بُخَارُهُ فَإِذَا ذَابَ الشَّحْمُ فَاجْعَلْهُ فِي الْأَرُزِّ ثُمَّ تَحَسَّاهُ.[2]

یعنی نزد امام صادق(ع) بودم مردی آمد و عرض کرد دخترم آب و پژمرده شده است و مشکل آن اسهال شدید است فرمود چرا برنج با روغن شحم نمی‌دهید؟ چهار یا پنج سنگ بگیر و زیر آتش قرار بده و برنج را در دیگ قرار بده و آن را بپز تا پخته شود و قلوه پی تازه بگیر و آن را در یک ظرف بگذار و سنگ ها را در آن قرار بده و ظرف دیگری را روی ظرف قرار بده و آن را تکان بده و آن ها را محکم بگیر تا بخار آن خارج نشود و زمانیکه پی آب شد آن را روی برنج بریز و دخترت آن را بخورد.

برنج با شحم به عنوان درمان اسهال مطرح است.

روش تهیه‌ی روغن شحم مخصوص است. امروزه روغن شحم تهیه می‌شود ولی به روش معمولی آب می‌کنند. این کار خوب است ولی منافع کامل شحم را ندارد. آب کردن شحم به روشی است که در روایت آمده است.

سنگ ها و شحم داخل زودپز قرار بگیرد و در آن محکم بسته شود تا بخار آن خارج نشود و آن را محکم تکان بدهند. در روشی که امروزه روغن شحم درست می‌کنند، بخار آن خارج می‌شود.

زودپز افقی تکان داده شود یا سر زودپز گرفته شود تا بخار شحم خارج نشود.

استفاده می‌شود که بهترین پی، قلوه پی است و بهترین روش برای تهیه‌ی روغن شحم همانی است که در روایت ذکر شده است.

حضرت(ع) برای درمان، یک غذا معرفی کرده اند و نه دارو بنابراین می‌توان از شحم به عنوان غذا استفاده کرد هرجند بیماری وجود نداشته باشد.

از اینکه در روشی که روایت بیان کرده است، شحم روی آتش مستقیم قرار نگرفته است استفاده نمی‌شود که روغن شحم برای سرخ کردنی مناسب نیست.

اگر سنگ ها خیلی داغ باشد، تمام شحم ها آب می‌شوند. در روایت آمده است که در زمان پختن برنج، سنگ ها داخل آتش باشند، یعنی سنگ ها خیلی داغ می‌شوند و به راحتی حرارت خود را از دست نمی‌دهد.

شحم گاوی که می‌چرد خوب است ولی گاوی که نمی‌چرد بهتر از روغن های مرسوم بازار است که از نفت تهیه شده است.

 

برنج خشک و آسیاب شده

در روایت آمده است:

شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعَ بَطْنِي فَقَالَ لِي خُذِ الْأَرُزَّ فَاغْسِلْهُ ثُمَّ جَفِّفْهُ فِي الظِّلِّ ثُمَّ رُضَّهُ‌ وَ خُذْ مِنْهُ فِي كُلِّ غَدَاةٍ مِلْ‌ءَ رَاحَتِكَ وَ زَادَ فِيهِ إِسْحَاقُ الْجَرِيرِيُّ تَقْلِيهِ قَلِيلًا وَزْنَ أُوقِيَّةٍ وَ اشْرَبْهُ.[3]

یعنی به امام صادق(ع) از شکم درد شکایت کردم فرمود برنج بگیر و آن را بشوی و در سایه خشک کن و نرم کن و از آن یک کف هر روز صبح بخور و در روایت دیگر آمده است که به اندازه‌ی سی یا هفتاد گرم آن را تفت بده و بخور.

به نظرم اگر تفت داده شود بهتر باشد.

«تقلیه» یعنی آن را بدون روغن تفت بده.

 

برنج و سماق

در روایت آمده است:

كَانَ بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعُ الْبَطْنِ فَأَمَرَ أَنْ يُطْبَخَ لَهُ الْأَرُزُّ وَ يُجْعَلَ عَلَيْهِ السُّمَّاقُ فَأَكَلَهُ فَبَرَأَ.[4]

یعنی امام صادق(ع) شکم درد داشت امر کرد برای او برنج بپزند و روی آن سماق بریزند آن را میل کرد و خوب شد.

بیماری امام صادق(ع) اسهال شدید معروف به «بَطَن» بود.

امروزه به افرادی که اسهال شدید و مداوم دارند سفارش می‌کنیم همیشه روی غذاهای خود به خصوص برنج، سماق بریزند زیرا سماق اسهال را درمان می‌کند.

ظاهرا برنج و سماق درمان تمام انواع اسهال است بنابراین اسهال صفراوی را هم شامل می‌شود.

 

سوپ برنج

در روایت آمده است:

مَرِضْتُ‌ سَنَتَيْنِ‌ وَ أَكْثَرَ فَأَلْهَمَنِيَ اللَّهُ الْأَرُزَّ فَأَمَرْتُ بِهِ فَغُسِلَ وَ جُفِّفَ ثُمَّ أُشِمَّ النَّارَ وَ طُحِنَ فَجَعَلْتُ بَعْضَهُ سَفُوفاً وَ بَعْضَهُ حَسْوا[5]

یعنی امام صادق(ع) فرمود دو سال یا بیشتر مریض شدم خداوند به من الهام کرد برنج بخورم امر کردم برنج را بشویند و خشک کنند و مختصری تفت دادند و آسیاب شد و بعضی را خشک کردم و بعضی را سوپ درست کردم.

بنابراین سوپ هم برای بیماری ها و شکم درد و اسهال خوب است.

«صفوف» چیزی است که باید خشک خورده شود. هر پودر خشک که خورده شود، صفوف است.

شاید طرز تهیه‌ی سویق برنج آن باشد که در این روایت ذکر شده است ولی امام (ع) از آن تعبیر به سویق نکرده است بلکه گفته است صفوف درست کرده ام.

برای ائمه(ع) از ابتدا مشخص است که چه زمانی مریض می‌شوند و چه زمانی بهبودی پیدا می‌کنند و چه باید مصرف کنند. و این ها در کتابی که همراه دارند وجود دارد همان کتابی که در قرآن ذکر شده است. اگر اقدام برای درمان هم انجام بدهند خوب نمی‌شوند ولی ائمه(ع) تخطی از کتابی که دارند انجام نمی‌دهند.

﴿ ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‌ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‌ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير﴾[6]

یعنی هيچ مصيبتى (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روى نمى‌دهد مگر اينكه همه آنها قبل از آنكه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براى خدا آسان است‌

این کتاب دست ائمه(ع) وجود دارد.

 

سویق برنج

در روایت آمده است:

مَرِضْتُ‌ مَرَضاً شَدِيداً فَأَصَابَنِي بَطَنٌ فَذَهَبَ جِسْمِي فَأَمَرْتُ بِأَرُزٍّ فَقُلِيَ ثُمَّ جُعِلَ سَوِيقاً فَكُنْتُ آخُذُهُ فَرَجَعَ إِلَيَّ جِسْمِي‌[7]

یعنی امام صادق(ع) فرمود به اسهال شدید مبتلاء شدم پس بدنم آب شد و دستور دادم برنج را تفت داده شده را سویق کنند و آن را مصرف کردم و بدنم به حالت اول برگشت.

در کتب فقهی آمده است سویق «هو المطحون یا الدقیق المقلی» است. یعنی سویق آسیاب شده و تفت داده شده است.

در این روایت روش سنی ها ذکر شده است، یعنی دانه اول تفت داده می‌شود و بعد آسیاب می‌شود. با دقت معلوم می‌شود امام (ع) می‌فرماید اول آن را تفت داده اند و بعد آن را سویق قرار دادم. یعنی بعد از تفت دادن دانه، کارهایی که در درست کردن سویق انجام می‌شود، روی آن تفت داده انجام دادم.

البته در کتاب های لغت و در کتاب های فقهی شیعیان آمده است که اول آسیاب بشود و بعد تفت داده بشود و روایت نداریم.

بنابراین تفت دادن برنج کامل ارتباطی با سویق ندارد زیرا امام(ع) می‌فرماید بعد از تفت دادن برنج آن را سویق قرار دادم یعنی کارهای سویق را روی برنج تفت داده انجام دادم یعنی برنج تفت داده را آسیاب کرد و دوباره تفت داد.

استفاده می‌شود که دانه را می‌توانیم قبل از آسیاب شدن تفت بدهیم ولی برای درست کردن سویق بعد از آسیاب شدن هم باید تفت بدهیم.

شاید استفاده بشود اگر دانه در ابتدا تفت داده شود و بعد آسیاب بشود و تفت داده بشود، اثر سویق بیشتر می‌شود ولی مهم اجرای مراحل درست کردن سویق است. یعنی باید آسیاب شود و تفت داده بشود.

 

نان برنجی

امروزه نان برنجی خیلی معروف نیست و شاید در کرمانشاه نان برنجی به عنوان یک شیرینی درست می‌کنند ولی منظور همان نانی است که می‌خوریم ولی از برنج درست شده است.

برنج را آسیاب و خمیر می‌کنند و با خمیر برنج، نان درست می‌کنند.

نان برنجی درمان افت قند است و برای افرادی که زیاد گرسنه می‌شوند و یا مبتلا به اسهال هستند مفید است زیرا نان برنجی به راحتی از شکم خارج نمی‌شود و حتی در افرادی که مبتلا به اسهال هستند، برای خارج شدن از شکم حداقل به دوازده ساعت نیاز دارد.

نان برنجی جلوی ضعف و سستی و لاغری را می‌گیرد.

در روایت آمده است:

لَيْسَ‌ يَبْقَى‌ فِي‌ الْجَوْفِ‌ مِنْ غُدْوَةٍ إِلَى اللَّيْلِ إِلَّا خُبْزُ الْأَرُزِّ.[8]

یعنی چیزی در درون از صبح تا شب باقی نمی‌ماند مگر نان برنجی

غذا در بدن افرادی که اسهال دارند سریع خارج می‌شود و از طریق روده ها جذب بدن نمی‌شود به همین جهت این افراد لاغر می‌شوند.

در روایت آمده است:

مَا دَخَلَ جَوْفَ‌ الْمَسْلُولِ‌ شَيْ‌ءٌ أَنْفَعُ لَهُ مِنْ خُبْزِ الْأَرُزِّ.[9]

چیزی نافع تر از نان برنجی داخل بدن انسان لاغر یا مبتلا به سل نشده است.

مسلول به معنای کسی است که بیماری سل دارد یا خیلی لاغر است. «سل» در عربی به معنای لاغری است.

سل لاغری شدید می‌آورد و بیماری سل نیز لاغری شدید می‌آورد به همین جهت به این بیماری سل گفته اند.

به بیماری «سلس البول» یعنی کسی که اختیاری بر بول خود ندارد، «مسلوس» می‌گویند و با «مسلول» متفاوت است.

در روایت آمده است:

أَطْعِمُوا الْمَبْطُونَ خُبْزَ الْأَرُزِّ فَمَا دَخَلَ جَوْفَ الْمَبْطُونِ شَيْ‌ءٌ أَنْفَعُ مِنْهُ أَمَا إِنَّهُ يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ سَلًّا[10]

یعنی به کسی که اسهال شدید دارد نان برنجی بدهید پس چیزی نافع تر از نان برنجی داخل بدن شخص مبتلا به اسهال نشده است آگاه باشید که معده را دباغی می‌کند و بیماری را به شدت از بدن خارج می‌کند.

بنابراین نان برنجی هم دارو است و بیماری ها را از بدن خارج می‌کند و هم غذا و نان است و هم درمان اسهال و لاغری است و درمان بیماری های دیگری مانند درمان افت قند است.

فائده‌ی نان برنجی برای افرادی که افت قند دارند و قند آن ها به سرعت پایین می‌آید، تجربه شده است و مشکل را حل می‌کند.

برای افرادی که قند بالا دارند مناسب نیست.

شاید نان برنجی شامل نان برنجی معروف امروزی هم بشود ولی مشکل این نان برنجی معروف این است که شکر دارد.

در تهیه‌ی سویق برنج و سوپ بنر باید سبوس نازک برنج هم باشد.

 

زیت

 

زیت به معنای روغن زیتون است. روغن زیتون تاکید شده است و به عنوان «ادام» مطرح شده است. یعنی غذایی است که با نان خورده می‌شود.

روغن زیتون در قرآن هم ذکر شده است:

﴿ وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلين‌﴾[11]

یعنی و (نيز) درختى را كه از طور سينا مى‌رويد [درخت زيتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى‌گردد (آفريديم)

بله، بعید نیست که میل معنوی را زیاد کند.

در روایت آمده است:

كَانَتْ قُوتُ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ ص الشَّعِيرَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرَ وَ إِدَامُهُ الزَّيْت‌[12]

یعنی نان پیامبر(ص) جو و شیرینی او خرما و خورشت او روغن زیتون بوده است.

پیامبر(ص) نان جو را با روغن زیتون می‌خورد.

روایات در این زمینه متعدد است.

در روایت دیگر آمده است:

كُلُوا الزَّيْتَ‌ وَ ادَّهِنُوا بِالزَّيْتِ فَإِنَّهُ‌ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ.[13]

یعنی روغن زیتون بخورید و با آن روغن مالی کنید زیرا از درخت مبارکی است.

بنابراین روغن زیتون برای مالیدن بدن خوب است زیرا در قرآن آمده است:

﴿ وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلين‌﴾[14]

یعنی و (نيز) درختى را كه از طور سينا مى‌رويد [درخت زيتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى‌گردد (آفريديم)

بنابراین خداوند و پیامبر(ص) روغن مالی را سفارش کردند ولی امروزه کسی روغن مالی نمی‌کند.

خواهیم خواند که روغن مالی آداب و روشی دارد. اول سر بعد سبیل و بعد محاسن باید روغن مالی بشود.

در روایات آمده است که قبل از حمام کل بدن را روغن مالی کنید.

روغن زیتون کلسترول خون را زیاد نمی‌کند.

اگر با خوردن روغن شحم کلسترول افراد بالا برود یا در خوردن روغن شحم زیاده روی کرده اند و یا در کنار آن از روغن های دیگری نیز استفاده کرده اند.

ما آیه های قرآن را می‌خوانیم ولی از کنار آن رد می‌شویم، وقتی خداوند در قرآن فرموده است زیتون درخت مبارکی است، حتما مبارک است و منافع زیادی دارد.

در روایت دیگر آمده است:

الزَّيْتُ دُهْنُ‌ الْأَبْرَارِ وَ إِدَامُ الْأَخْيَارِ بُورِكَ فِيهِ مُقْبِلًا وَ بُورِكَ فِيهِ مُدْبِراً انْغَمَسَ بِالْقُدْسِ مَرَّتَيْنِ.[15]

یعنی روغن زیتون روغن مالی نیکان است و خورشت افراد برکزیده است و در اول و آخر فصل برکت دارد و دو بار در قدس(پاکی) غوطه ور شده است.

برای کل گیاهان آمده است که در اول فصل خورده شود و در آخر فصل خورده نشود. گیاهان در اول فصل درمان است و در آخر فصل بیماری زا است غیر از زیتون که هم در اول فصل و هم در آخر فصل مبارک است.

می‌شود استفاده کرد زیتون اگر تازه و کهنه باشد مبارک است و اگر روغن زیتون از زیتون تازه و کهنه تهیه بشود مبارک است. بنابراین زیتون و روغن زیتون در هر حال مبارک است.

بله روغن زیتون عتیق و کهنه ارزشش بیشتر است.

روغن زیتون ماندگاری زیاد دارد و اصلا خراب نمی‌شود.

ادَّهِنُوا بِالزَّيْتِ‌ وَ أْتَدِمُوا بِهِ فَإِنَّهُ دُهْنَةُ الْأَخْيَارِ وَ إِدَامُ الْمُصْطَفَيْنَ مُسِحَتْ بِالْقُدْسِ مَرَّتَيْنِ بُورِكَتْ مُقْبِلَةً وَ بُورِكَتْ مُدْبِرَةً لَا يَضُرُّ مَعَهَا دَاء[16]

یعنی حضرت امیر(ع) فرمود با روغن زیتون روغن مالی کنید و آن را به عنوان خورشت بگیرید زیرا روغن مالی اخیار و خورشت برکزیدگان است و دو بار در قدس(پاکی) شناور شده است و در اول و آخر فصل مبارک است و هیچ بیماری با آن آسیب نمی‌زند.

تمام انواع زیتون ها مشمول این روایات هستند.

دو بار غوطه ور شدن در قدس و پاکی نشان از نهایت پاکی آن است و اصلا ضرری ندارد. امروزه هم علم جدید اثبات کرده است که تمام روغن زیتون جذب بدن می‌شود و چیز مضری از آن باقی نمی‌ماند.

نه زیتون لاغر کننده نیست و ظاهرا روغن زیتون متعادل کننده‌ی طبع است.

﴿شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ﴾[17]

یعنی درخت پربركت زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى‌

«نه شرقی و نه غربی است» یعنی آفتاب روی درخت زیتون یکسان می‌تابد. بعضی درختان فقط صبح یا فقط بعد از ظهر آفتاب دارند ولی روی روغن زیتون هم صبح و هم عصر آفتاب می‌خورد.

شاید پاکی به معنای محفوظ بودن از چیزهای بد، آلودگی ها و میکروب و ویروس و شیطان باشد. بله شاید سم پاشی هم اثر نکند. نه فقط آسیبی ندارد بلکه آسیب را دور می‌کند.

در وصیت پیامبر(ص) به حضرت امیر(ع) آمده است:

يَا عَلِيُ‌ كُلِ‌ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَ الزَّيْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْما[18]

یعنی ای علی روغن زیتون بخور و با آن رون مالی کن زیرا کسی که روغن زیتون بخورد و با آن روغن مالی کند شیطان چهل روز نزدیک او نمی‌شود.

ما شیطان را به میکروب و ویروس تفسیر می‌کنیم و این نیاز به آزمایش و بررسی دارد. این یعنی انسان با خوردن و مالیدن روغن زیتون تا چهل روز بیمار نمی‌شود.

هم خداوند و هم پیامبر(ص) و هم حضرت امیر(ع) سفارش به استفاده از روغن زیتون کرده اند و سفارش خاص پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) هم استفاده از روغن زیتون است با این حال مومن نباید از روغن زیتون غافل باشد.

روغن زیتون شیطان را به هر دو معنا از انسان دور می‌کند یعنی هم او را بیمار نمی‌کند و هم انسان را گمراه نمی‌کند و این معنای پاکی روغن زیتون است.

روغن زیتون هم پاک از عوامل بیماری است و هم از گمراهی پاک است.

بله، قدر متیقن این است که برای به دست آوردن این خاصیت هم روغن زیتون بخوریم و هم به بدن بمالیم.

می‌توانیم بگوییم اگر روغن زیتون بمالد، میکروب روی بدن او نمی‌نشیند و اگر روغن زیتون بخورد، میکروب وارد بدن او نمی‌شود.

بله با استناد به همین روایات روغن زیتون برای عفونت های پوستی هم مناسب دانستیم به همین جهت ما برای مصارف بیرونی بدن یعنی برای روغن مالی، روغن بنفشه‌ی پایه‌ی زیتون باشد ولی برای استفاده‌ی درونی روایت داریم پیامبر(ص) وقتی سردرد و یا مشکلی در سر پیدا می‌کردند، روغن کنجد درون بینی می‌ریختند به همین جهت گفته ایم استفاده‌ی درونی باید روغن کنجد باشد.

 

تومور و مشکلات مغزی

خیلی ها امروزه به تومور مبتلا می‌شوند، شاید یکی از علل و اسباب تومورهای مغزی «موبایل» باشد. پرتوها و امواج موبایل شاید سبب آسیب باشند.

موبایل ها را برای هدفی فرستادند و هرچیزی که برای ما فرستاده اند، هدفی دارند.

علائم

ابتدا با سردرد شروغ می‌شود و بعد با تهوع و استفراغ و تشنج همراه است که در مرحله‌ی اول است. در مراحل نهایی گییجی، کند ذهنی، کودنی، تغییرات شخصیتی، اختلال در انتقال مطالب است.

گاهی تومور در نخاع به وجود می‌آید و باعث فشار روی نخاع و بی حسی می‌شود. ضعف عضلانی و لاغری و اسپاسم از علائم آن است.

تومور های مغزی گاهی بدخیم و گاهی خوش خیم است.

تومورهای مغزی تقسیماتی بر اساس مکان تومور دارد. تومورهای غده‌ی هیپوفیز خوش خیم است ولی جای حساسی است. ممکن است تومور جائی باشد که قابل جراحی هم نباشد.

کیست های ساده و کیست های انگلی و گاهی هم در مغز خونریزی صورت می‌گیرد.

دلیلی نداریم که تومور از بلغم باشد. تومور می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و می‌تواند از چشم زخم باشد.

تومور یک جهش ژنتیکی است و بیشتر معلول پرتو است. پرتو چشم زخم یا پرتوهای اتمی می‌تواند سبب تومور بشوند.

الان که بمب اتمی و نیروگاه هسته ای و تشعشعات هسته ای زیاد شده است مضر است و در انفجار «چِرنوویل» در روسیه، کل منطقه سرطانی شدند.

البته خود دکترهای غربی می‌گویند علت تومور ها و سرطان ها داروهای شیمیایی است. همینطور هم هست زیرا از وقتی که استفاده از داروها زیاد شده است، سرطان شایع شده است.

امروزه از هفت یا هشت نفر یک نفر سرطان دارد و در گذشته سرطانی نبوده است و یا خیلی کم بوده است. یا داروها ذاتا سرطان زا هستند یا عمدا مواد سرطانزا داخل آن قرار می‌دهند زیرا این داروها به تنهایی نفعی برای آن ها ندارد ولی اگر مواد سرطانزا داخل آن بریزند هزینه‌ی درمان سرطان دویست تا سیصد میلیون تومان است.

درمان

قطره‌ی مرزنجوش جامع، شافیه با آب مرزنجوش، داروی ثفا با آب مرزنجوش، داروی پیامبر(ص) با آب مرزنجوش و داروی جامع با آب مرزنجوش و داروهای تقویت کننده مانند قرص خون و مانند آن.

دستور ورم را باید انجام بدهند که ژل رویال با عسل باید بخورند و مواد آرسنیک دار مانند هسته‌ی سیب و هسته‌ی زرد آلو و مانند آن مصرف کنند و دعائی هست که باید بخوانند.


[1] المحاسن، برقی، ج2، ص504.
[2] الکافی، کلینی، ج6، ص341، ط اسلامیه.
[3] الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه.
[4] الکافی، کلینی، ج6، ص342، ط اسلامیه.
[5] المحاسن، برقی، ج2، ص502.
[6] سوره حدید، آیه22.
[7] المحاسن، برقی، ج2، ص503.
[8] الکافی، کلینی، ج6، ص305، ط اسلامیه.
[9] الکافی، کلینی، ج6، ص305، ط اسلامیه.
[10] الکافی، کلینی، ج6، ص305، ط اسلامیه.
[11] سوره مومنون، آیه20.
[12] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص154.
[13] الکافی، کلینی، ج6، ص331، ط اسلامیه.
[14] سوره مومنون، آیه20.
[15] الکافی، کلینی، ج6، ص332، ط اسلامیه.
[16] الکافی، کلینی، ج6، ص331، ط اسلامیه.
[17] سوره نور، آیه35.
[18] المحاسن، برقی، ج2، ص485.