«درس طب در روایات»
استاد تبریزیان
95/10/12
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: ادامه بحث سلامتی در زینت(انواع روغن ها – روغن بنفشه و روغن ایرساء) – معرفی بیماری نئوپلاسم(سرطان دستگاه گوارش)
ادامه بحث انواع روغن ها
عامهی روغن ها خوب است ولی روی بعضی از روغن ها در روایات تاکید شده است و فوائدی برای آن ها ذکر شده است.
روغن بنفشه
اولین روغن و بهترین روغن، روغن بنفشه است که معجزهی طب اسلامی است. فصل بنفشه، وسط ماه اسفند است که نوزده و بیستم اسفند است. در استان های خراسان، مازندران، کردستان و کرمانشاه و حتی در اطراف قم، بنفشه رشد میکند. گل بنفشه به قدری زیاد است که در باغ ها ممکن است به رنگ بنفش بزند.
معروف است که بنفشه، اولین گل بهار است که حتی قبل از فروردین گل بنفشه شکوفه میزند. گل بنفشه زیاد است ولی مردم با این گل و فوائد آن زیاد آشنا نیستند و ارزش آن را نمیدانند درحالیکه بهترین روغن، روغن گل بنفشه است.
تعبیرات جالبی در روایات در مورد بنفشه آمده است.
در روایت آمده است:
فَضْلَ الْبَنَفْسَجِ عَلَى سَائِرِ الْأَدْهَانِ كَفَضْلِ أَهْلِ الْبَيْتِ عَلَى النَّاس[1]
یعنی برتری روغن بنفشه بر دیگر روغن ها مانند برتری اهل بیت (ع) بر مردم است.
برتری پیامبر(ص) بر دیگر مردمان قابل درک نیست. پیامبر(ص) رابطی بین خلق و خالق است و فقط ما از یک طرف قضیه خبر داریم.
روایات متعددی است و اگر بگویم روایات فضیلت روغن بنفشه متواتر است، گزاف نگفته ام.
در روایتی میفرماید برتری روغن بنفشه مانند برتبری اسلام بر دیگر دین ها است. بنابراین نمیشود روغن بنفشه را با دیگر روغن ها مقایسه کرد.
ما زمانی که شروع به دارو ساختن در بیست سال قبل کردیم، بنفشه قیمتی نداشت و کیلویی هزار تومان بود ولی الان کیلویی چهارصد هزار تومان است. نشان میدهد کم کم مردم به فوائد بنفشه پی برده اند.
بنفشه دارویی معجزه آسا است میگرین سی ساله و بیست ساله را درمان میکند.
در روایت آمده است:
عَلَيْكُمْ بِدُهْنِ الْبَنَفْسَجِ، فَإِنَّ لَهُ فَضْلًا عَلَى الْأَدْهَانِ كَفَضْلِي عَلَى سَائِرِ الْخَلْق[2]
یعنی پیامبر(ص) فرمود بر شما باد به روغن بنفشه زیرا برتری آن بر دیگر روغن ها مانند برتری من بر دیگر خلائق است.
در روایت دیگر میفرماید:
كَفَضْلِ أَهْلِ الْبَيْتِ عَلَى النَّاس[3]
یعنی مانند برتری اهل بیت (ع) بر دیگر مردمان است.
در روایت دیگر آمده است:
كَفَضْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى سَائِرِ الْأَدْيَان[4]
یعنی مانند برتری اسلام بر سائر دین ها است.
روغن بنفشه یکی از رازهای طب اسلامی است زیرا این تعبیرات را مومن میفهمد زیرا برتری پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) قابل درک نیست.
بنابراین نمیتوان فوائد روغن بنفشه را محدود و محصور کرد زیرا منافع و برتری پیامبر(ص) قابل حصر نیست.
فوائد روغن بنفشه
در روایات بعض منافع روغن بنفشه ذکر شده است:
نِعْمَ الدُّهْنُ الْبَنَفْسَجُ لَيَذْهَبُ بِالدَّاءِ مِنَ الرَّأْسِ وَ الْعَيْنَيْنِ فَادَّهِنُوا بِه[5]
یعنی چه خوب روغنی است روغن بنفشه حتما بیماری را از سر و دو چشم میبرد پس با آن روغن مالی کنید.
اختصاص به بیماری خاصی ندارد و مطلق بیماری های سر را درمان میکرد. بی مهابا برای هرکس که مشکلی در سر دارد، روغن بنفشه تجویز کنید.
برای درمان بیماری های چشم هم روغن بنفشه تجویز کنید ولی باید روی ابروها مالیده شود و معجزه آسا است.
در روایت دیگر میفرماید:
دُهْنُ الْبَنَفْسَجِ يَرْزُنُ الدِّمَاغ[6]
یعنی روغن بنفشه مغز را سنگین میکند.
از جهت وزنی و حجمی باعث رشد مغز میشود. افرادی که مشکلات و آسیب مغزی دارند و مبتلا به کوچکی مغز و آلزایمر و پارکینسون و فلج مغزی هستند و کودکانی که اوتیسم دارند و همهی انواع معلولیت های مغزی و عقب افتادگی را درمان میکند.
الان ما اوتیسم را یا سندروم داوون (مُنگلی) را با روغن بنفشه درمان میکنیم.
روزی در یکی از دانشگاه ها گفته شد مگر پیامبر(ص) میتواند سندروم داوون را درمان کند؟ مگر اهل بیت (ع) میتوانند سندروم داوون را درمان کنند؟ به آن ها گفتم این کار پیامبر(ص) نمیخواهد، بلکه من خودم صدها بیمار سندروم داوون را درمان کرده ام!
راه درمان مشکلات مغزی همین روغن بنفشه است، روغن بنفشه مغز را سنگین میکند.
روغن بنفشه را باید داخل بینی بریزند.
وقتی مشکل مغز برطرف شود، به کل بدن فرمان ترمیم میدهد، زیرا بدن تحت کنترل مغز است. البته داروهای دیگری هم مانند داروی پیامبر(ص) و بخور هم میدهیم.
من هم روزی فکر میکردم، سندروم داوون قابل درمان نیست ولی الان میبینم سندروم داوون از بیماری های سهل العلاج است به شکل معجزه آسا با همین روغن بنفشه و بخور حضرت مریم(س) درمان پیدا میکنند و حتی چهرهی آن ها تغییر میکند و به حال عادی برمیگیرد.
روغن بنفشه برای هیپوفیز معجزه آسا است. هیپوفیز اگر خوب رشد نکرده است روغن بنفشه، سنگین میکند یعنی باعث رشد هیپوفیز میشود.
آیا برای تومورهای مغز هم روغن بنفشه مفید است؟ مقتضای اطلاق روایتی که خواندیم، مفید بودن آن ثابت میشود ولی از طرفی چون حجم مغز را زیاد میکند این احتمال وجود دارد که حجم تومور را هم زیاد کند و ما در این مورد احتیاط میکنیم و برای تومورهای مغزی، روغن بنفشه را تجویز نمیکنیم. ولی باید با تجربه دید و همانطور که از اطلاق روایت قبلی به دست میآید، روغن بنفشه حتی برای تومور مغزی هم مفید است.
در روایت دیگر آمده است:
دَهْنُ الْحَاجِبَيْنِ بِالْبَنَفْسَجِ يَذْهَبُ بِالصُّدَاع[7]
یعنی روغن مالی کردن دو ابرو، میگرن را برطرف میکند.
در روایت دیگر میفرماید:
أَهْدَيْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بَغْلَةً فَصَرَعَتِ الَّذِي أَرْسَلْتُ بِهَا مَعَهُ فَأَمَّتْهُ فَدَخَلْنَا الْمَدِينَةَ فَأَخْبَرْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ أَ فَلَا أَسْعَطْتُمُوهُ بَنَفْسَجاً فَأُسْعِطَ بِالْبَنَفْسَجِ فَبَرَأَ ثُمَّ قَالَ يَا عُقْبَةُ إِنَّ الْبَنَفْسَجَ بَارِدٌ فِي الصَّيْفِ حَارٌّ فِي الشِّتَاءِ لَيِّنٌ عَلَى شِيعَتِنَا يَابِسٌ عَلَى عَدُوِّنَا لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْبَنَفْسَجِ قَامَتْ أُوقِيَّتُهُ بِدِينَار[8]
یعنی برای امام صادق(ع) قاطری هدیه کردم و مردی که همراه این قاطر فرستادم را با سر به زمین زد(ضربه مغزی شد) پس داخل مدینه شدیم و به امام صادق(ع) خبر دادیم فرمود آیا روغن بنفشه در بینی او نریختید؟ پس روغن بنفشه داخل بینی او ریخته شد و خوب شد
برای افرادی که ضربه مغزی میشوند یا از ارتفاع با سر به زمین میخورند یا در تصادف ضربه مغزی میشوند، روغن بنفشه حیاتی است. اگر در ساعات اول روغن بنفشه در بینی آن ها ریخته شود، خیلی زود به زندگی بر میگردند و مغز آن ها ترمیم میشود.
«الا اسعطتموه» دو معنی دارد. احتمال دارد که ریختن روغن بنفشه در بینی معروف بوده است و معنای بعدی اطلاع دادن به اهمیت روغن بنفشه است و امر میکند که این کار را انجام بدهند.
دو قطره در هر بینی باید ریخته بشود.
در روایت دیگر آمده است:
اكْسِرُوا حَرَّ الْحُمَّى بِالْبَنَفْسَجِ[9]
یعنی شدت تب را با روغن بنفشه بشکنید.
در روایت دیگر آمده است که امام رضا(ع) برای کسی که تب میگرن داشت، روغن بنفشه را با کاسنی به پیشانی او مالیدند.
مالیدن روغن بنفشه با کاسنی، بهترین و سریع ترین درمان تب است.
در روایت دیگر آمده است:
وَ رُوِيَ لِلزُّكَامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ تَأْخُذُ دُهْنَ بَنَفْسَجٍ فِي قُطْنَةٍ فَاحْتَمِلْهُ فِي سِفْلَتِكَ عِنْدَ مَنَامِكَ فَإِنَّهُ نَافِعٌ لِلزُّكَامِ إِنْ شَاءَ اللَّه[10]
یعنی برای زکام از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود موقع خواب روغن بنفشه را در یک پنبه قرار بده و در مقعد بگذار زیرا برای زکام مفید است ان شاء الله.
در روایت دیگر آمده است:
وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ لَا يَظْهَرَ فِي بَدَنِكَ بَثْرَةٌ وَ لَا غَيْرُهَا فَابْدَأْ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ بِدُهْنِ بَدَنِكَ بِدُهْنِ الْبَنَفْسَج[11]
یعنی اگر میخواهی جوش و غیر آن در بدنت ظاهر نشود، هنگامی که میخواهی حمام بروی ابتدا بدنت را با روغن بنفشه روغن مالی کن.
امروزه این مسئله شایع شده است، جوش و غرور جوانی و پنفیگوس و لیکن پلان همه یک چیز است که به صورت جوش و دمل ظاهر میشود.
جوش چهرهی فرد را زشت میکند که روغن بنفشه این مسئله را به طور کامل برطرف میکند.
این روایت میفرماید کل بدن روغن مالی شود.
فوائد بنفشه در این چند مورد محدود نمیشود و باید به مرور زمان به دست بیاید.
یکی از فوائد آن درمان چسبندگی روده و مری را درمان میکند.
در روایتی آمده است:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْبَنَفْسَجِ لَحَسَوْهُ حَسْوا[12]
یعنی اگر مردم میدانستند روغن بنفشه چه خاصیتی دارد آن را با ولع میخوردند.
بنابراین فائده بنفشه برای مالیدن و سعوط نیست، بلکه فوائدی در خوردن آن هم وجود دارد که این فوائد مشخص نیست و باید روی آن کار کرد.
برای قارچ و اگزما و ترک دست و پا هم مفید است که ان شاء الله میخوانیم.
حسوه به معنای شرب است و از قرائن برداشت میشود که بیشتر مراد روغن بنفشه است ولی ممکن است خود گل بنفشه هم مراد باشد.
در روایت آمده است:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْبَنَفْسَجِ قَامَتْ أُوقِيَّتُهُ بِدِينَار[13]
یعنی اگر مردم میدانستند که چه در روغن بنفشه است سی گرم یا صد گرم آن را با یک مثقال طلا میخرند.
یک مثقال طلا چیزی در حدود پنج میلیون تومان است که نشان از ارزش بنفشه است. مردم خاصیت بنفشه را نمیدانند. علم باید به قدری پیشرفت کند که خاصیت های بنفشه را به دست بیاورد. باید تجربه کنیم و در عمل استفاده کنیم تا خواص آن را کشف کنیم.
در مورد سنا و شنبلیله نیز این عبارات وجود دارد که نشان میدهد بیماری های لاعلاج را درمان میکند. در هر زمان مردم قدر آن را نمیدانند.
در طب اسلامی اصلا عرقیجات نداریم.
«حسو» به معنای آرام آرام است و خود گل قابل حسو نیست مگر اینکه آن را بچوشانند ولی از مجموع روایات استفاده میشود بیشتر مراد روغن بنفشه است.
در روایتی خواندیم که فرمود:
فَضْلَ الْبَنَفْسَجِ عَلَى سَائِرِ الْأَدْهَانِ [14]
یعنی برتری بنفشه بر سائر روغن ها.
نشان میدهد بنفشه در مورد روغن بنفشه استعمال میشود.
البته خاصیت خود بنفشه را هم رد نمیکنیم و باید فوائد آن را باید به دست آورد.
طبع روغن بنفشه
در میان مردم شایع است که روغن بنفشه سرد است ولی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) میفرماید که روغن بنفشه هوشمند و اتومات است.
إِنَّ الْبَنَفْسَجَ بَارِدٌ فِي الصَّيْفِ حَارٌّ فِي الشِّتَاء[15]
یعنی روغن بنفشه در تابستان سرد و در زمستان گرم است.
تهیهی روغن بنفشه
اگر کسی میتواند و امکانات دارد تا از خود گل، روغن تهیه کند، مثلا از ده یا بیست کیلو گل بنفشه روغن بگیرد دیگر از معجزه هم بالاتر است ولی روش تهیه روغن بنفشه و کل گل ها، با اضافه کردن روغن دیگر است زیرا خود گل به روغن قابل توجهی ندارد.
روی گل بنفشه روغن زیتون یا کنجد میریزند و عده ای هم روغن بادام میریزند.
روغن گل باید به شکل سرد تهیه شود و گذاشتن روی آتش ندارد.
روغن روی گل ریخته شود و حداقل یک ماه بگذارند و بعد صاف کنند. اگر کسی بخواهد روغن، اثر بیشتری داشته باشد، بعد از یک ماه، گل روغن را تجدید کند و یک ماه دیگر بگذارد و اگر این کار در ماه های دیگر تا ده ماه انجام بدهد اثر روغن بیشتر میشود.
بهترین روغن بنفشه ای که امروز قابل دسترسی است، همین روغن ده ماهه است. روغن همان روغن است ولی گل آن عوض میشود که روغن بنفشهی معجزه آسا میشود.
شاید با یک یا دو بار استفاده کردن در بینی، میگرن و سینوزیت را درمان کند.
روغن باید تا روی گل ها بیاید.
روش تهیهی روغن بنفشه در روایات نیامده است ولی روغن بنفشه در زمان پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) تولید میشده است و به همین شکلی است که در کتاب ها ذکر شده است. اگر اهل بیت(ع) نظری داشته اند حتما اشاره میکردند.
امام صادق (ع) به اهل خراسان میفرماید:
مَا يَأْتِينَا مِنْ نَاحِيَتِكُمْ شَيْءٌ أَحَبُّ إِلَيْنَا مِنَ الْبَنَفْسَج[16]
یعنی چیزی بهتر و دوستداشتنی تر از بنفشه از ناحیهی شما برای ما نیامده است.
معلوم میشود بهترین گل بنفشه، برای خراسان است و بعد از آن بنفشه های استان های دیگر.
خود گل بنفشه به تنهایی باید در روغن باشد، ولی ساقه و حتی برگ آن را هم داخل روغن قرار میدهند.
افرادی که روغن گر هستند همه به همین روش از گل روغن تهیه میکنند.
به نظر میرسد آفتاب غیر مستقیم برای تهیهی روغن بنفشه بد نباشد و باعث میشود مواد گل به داخل روغن برود و گل سفید میشود.
الان گل ختمی خبازی که به آن «پنیرک» گفته میشود گاها به جای گل بنفشه میفروشند.
گل بنفشه خیلی ریز است و نشانهی آن ساقهی باریک و بلند آن است.
روغن ایرساء
در عربی به آن «زنبق» یا «رازقی» گفته میشود. روغن زنبق از گل تهیه نمیشود، بلکه از ریشهی آن تهیه میشودکه عطاری ها آن را میفروشند که خیلی فوائد دارد.
گل سفید و خوشبو و ریز است که بوی تندی دارد.
اگر در ایران باشد، خوزستان است ولی در کشورهای عربی وجود دارد. ریشهی درشتی دارد.
در روایت آمده است:
إِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ خَيْراً لِلْجَسَدِ مِنْ دُهْنِ الزَّنْبَقِ يَعْنِي الرَّازِقِي[17]
یعنی چیزی بهتر از روغن زنبق یعنی رازقی برای بدن نیست.
بنابراین کلمهی رازقی در روایت آمده است و بعضی کشورهای عربی به ایرساء، رازقی میگویند.
جسد به معنای بدن، از گردن به پایین است. روغن بنفشه برای مو و امثال این ها خوب است ولی شاید استفاده شود که برای بدن، ایرساء از روغن بنفشه بهتر است ولی به نظر میرسد که روغن بنفشه برای بدن هم از ایرساء بهتر است.
فوائد روغن ایرساء
در روایت دیگر آمده است:
لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ الْأَدْهَانِ أَنْفَعَ لِلْجَسَدِ مِنْ دُهْنِ الزَّنْبَقِ إِنَّ فِيهِ لَمَنَافِعَ كَثِيرَةً وَ شِفَاءً مِنْ سَبْعِينَ دَاء[18]
یعنی چیزی از روغن ها نافع تر برای جسد از روغن زنبق نیست زیرا در آن منافع زیادی وجود دارد و درمان هفتاد بیماری است.
وقتی ائمه(ع) میگویند منافع زیادی دارد، حتما اینگونه است.
ما تجربه کرده ایم، مانند قرص خون امام رضا (ع) که راوی میگوید:
كَانَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَثِيراً مَا يَأْمُرُنِي بِاتِّخَاذِ هَذَا الدَّوَاءِ وَ يَقُولُ إِنَّ فِيهِ مَنَافِعَ كَثِيرَة[19]
یعنی امام رضا (ع) زیاد به من سفارش میکرد که از این دارو استفاده کنم و میفرمود در آن منافع زیادی است.
واقعا قرص خون منافع زیادی دارد، دریچه قلبی که باید عمل شود را درمان میکند، مشکل رگ های بدن، خونریزی های بدن، سرطان خون را درمان میکند و معجزه آسا است.
در روایت دیگر میفرماید:
عَلَيْكُمْ بِالْكِيسِ فَتَدَهَّنُوا بِهِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ سَبْعِينَ دَاءً قُلْنَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا الْكِيسُ؟ قَالَ الزَّنْبَقُ يَعْنِي الرَّازِقِي[20]
یعنی بر شما باد روغن عاقل و هوشمند پس با آن روغن مالی کنید زیرا درمان هفتاد بیماری است عرض کردم روغن عاقل چیست؟ فرمود زنبق یعنی رازقی.
بنابراین مراد از زنبق، روغن زنبق است.
از امور هوشمندی این است که به درد و بیماری هرجا که باشد حمله میکند. یعنی جای بیماری را تشخیص میدهد و به آنجا میرود.
استفاده میشود روغن ایرساء بیشتر برای بدن و خود پوست است و مثل روغن بنفشه نیست که گفته شده است برای مو است. البته روغن مالی مطلق هم داریم که روغن مالی بدون قید برای سر و محاسن آمده است.
روایت ها دو جور است که بیشتر برای محل مو است، ولی در این روایات که جسد آمده است میشود که استفاده کرد برای بدن و پوست بدن استفاده کرد.
روایت دیگر آمده است:
لَيْسَ شَيْءٌ خَيْراً لِلْجَسَدِ مِنَ الرَّازِقِيِ قُلْتُ وَ مَا الرَّازِقِيُّ؟ قَالَ الزَّنْبَق[21]
یعنی چیزی بهتر از رازقی برای بدن نیست عرض کردم رازقی چیست؟ فرمود زنبق است.
عرض کردیم جسد بدن غیر از سر است ولی گاهی در قرآن جسد برای کل بدن استفاده میشود:
﴿ فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَهُ خُوار﴾[22]
یعنی پس برون آورد براى ايشان گوسالهاى پيكرى كه آن را است بانگى.
بعید نیست که برای کل بدن استعمال بشود.
یک روایت دیگر میفرماید:
كَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع يَسْتَعِطُ بِالشَّلِيثَا وَ بِالزَّنْبَقِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ خَسْفَيْهِ قَالَ وَ كَانَ الرِّضَا ع أَيْضاً يَسْتَعِطُ بِهِ فَقُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ لِمَ ذَلِكَ فَقَالَ عَلِيٌّ ذَكَرْتُ ذَلِكَ لِبَعْضِ الْمُتَطَبِّبِينَ فَذَكَرَ أَنَّهُ جَيِّدٌ لِلْجِمَاعِ[23]
یعنی امام کاظم (ع) با شلیثا و زنبق شدیدا گرم در دو سوراخ بینی سعوط میکرد و امام رضا (ع) نیز با این دو سعوط میکرد عرض کردم به علی بن جعفر که چرا این کار را انجام میدادند؟ گفت این را برای بعضی طبیبان ذکر کردم و آن ها گفتند که برای جماع خوب است.
البته این روایت کلام امام (ع) نیست مگر اینکه با تجربه ثابت شود.
از این روایت استفاده میشود که روغن ایرساء شدیدا گرم است و درمان هفتاد بیماری است.
گاهی هفتاد برای بیماری هایی است که همراه با تب است و گاهی برای بیماری های متفرق گفته میشود. گاهی هم برای بیماری های روحی روانی اطلاق میشود. گاهی هم مراد از هفتاد کثرت است.
شلیثاء ترکیبی است که ان شاء الله یک روزی عرض خواهد شد. ترکیب پیچیده ای مانند ترکیب طریفل و ترکیبات دیگر است.
قرص خون مرکب شش است که در جلد دو خواندیم.
در روایت آمد است:
كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع إِنِّي أَجِدُ بَرْداً شَدِيداً فِي رَأْسِي حَتَّى إِذَا هَبَّتْ عَلَيَّ الرِّيَاحُ كِدْتُ أَنْ يُغْشَى عَلَيَّ فَكَتَبَ لِي عَلَيْكَ بِسُعُوطِ الْعَنْبَرِ وَ الزَّنْبَقِ بَعْدَ الطَّعَامِ تُعَافَى مِنْهُ بِإِذْنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُه[24]
به امام رضا (ع) نوشتم که سردی شدیدی در سرم احساس میکنم حتی وقتی باد میزد میترسم که غش کنم به من نوشت بر تو باد با عنبر و زنبق سعوط کردن بعد از غذا ان شاء الله خوب میشوی.
عنبر یک نوع عطری است و پیدا نمیشود.
چون بعد از غذا خوردن سردی تشدید میشود امام (ع) فرمود که بعد از غذا سعوط کن.
در روایت دیگر آمده است:
كَتَبَ جَابِرُ بْنُ حَسَّانَ الصُّوفِيُّ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَنَعَتْنِي رِيحٌ شَابِكَةٌ شَبَكَتْ بَيْنَ قَرْنَيَّ إِلَى قَدَمَيَّ فَادْعُ اللَّهَ لِي فَدَعَا لَهُ وَ كَتَبَ إِلَيْهِ عَلَيْكَ بِسُعُوطِ الْعَنْبَرِ وَ الزَّيْبَقِ عَلَى الرِّيقِ تُعَافَى مِنْهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى فَفَعَلَ ذَلِكَ فَكَأَنَّمَا نَشَطَ مِنْ عِقَال[25]
یعنی به امام صادق(ع) نوشتم ای فرزند رسول خدا(ص) کل بدنم را بادی دردناک درگیر کرده است(بدنم قفل کرده است چیزی مانند رماتیسم یا قوی تر از آن که قدرت خم شدن را میگیرد) پس برای من دعا کن امام (ع) برای او دعا کرد و برای نوشت بر تو باد سعوط کردن با عنبر و زنبق در حال ناشتا انشاءالله عافیت مییابی و این کار را انجام داد و گویا از زنجیر آزاد شد.
معلوم میشود که شخص نمیتوانست حرکت کند.
سعوط به معنای رختن دارو در بینی است. اگر کلمهی جسد برای بدن غیر از سر استعمال شود، سعوط به آن اضافه میشود و آن سعوط با روغن زنبق است.
در اصطلاح امروزی جسد برای غیر از سر است و بدن استعمال نمیشود مثل اینکه میگویند جسد امام حسین(ع) و بدن امام حسین(ع) نمیگویند زیرا بدن شامل سر هم میشود.
در روایت دیگر آمده است:
من اراد ان يأمن من وجع السفل و لا يظهر به وجع البواسير فليأكل كل ليلة سبع تمرات برنى بسمن البقر و يدهن بين انثييه بدهن زنبق خالص[26]
یعنی کسی که میخواهد از درد پایین تنه در امان باشد و به درد بواسیر گرفتار نشود پس در هر شب هفت خرمای برنی با روغن زرد گاوی بخورد و بین دو بیضهی خود را با روغن زنبق خالص(روغن دیگری با آن قاطی نشده باشد)، روغن مالی کند.
احتمال دارد مراد از «انثییه»، «الیتیه» باشد که همان دو باسن باشد زیرا بحث بواسیر است ولی در روایت به شکل«انثییه» یعنی دو بیضه آمده است.
تهیه روغن ایرساء
ایرساء آسیاب شود و هشت برابر وزن آن آب ریخته شود و بیست و چهار ساعت خیس بخورد و بعد روی آتش گذاشته شود و بجوشد تا یک چهارم مجموع آن باقی بماند و بعد از آن روغن اضافه شود. از یک کیلو تا هفت کیلو میشود به آن اضافه کرد. و روی آتش گذاشته شود تا آب آن تبخیر شود و روغن باقی بماند.
برای تهیه روغن ریشه ها باید از روش گرم استفاده شود. یعنی با آب خیسانده شود و بعد از آن روغن اضافه بشود.
روغن چوب مانند روغن دارچین به این شکل تهیه میشود.
روغنی که اضافه میشود یا روغن زیتون و یا روغن کنجد است.
معرفی بیماری نئوپلاسم ها
ورم یا تومورهایی است که در دستگاه گوارش به وجود میآید که از حلق تا مقعد میتواند باشد. نوعا در روده است ولی در معده یا در مری هم میتواند باشد.
بعضی از این ورم ها خوش خیم و بعضی بدخیم است که نوعا بدخیم است.
شایع ترین آن ها پولیپ حاد مزمن است که بیشتر در معده یا در روده است که با خونریزی است. در کولون (روده بزرگ) یا در مری هم میباشد.
فیبروم که شایع است، نورو فیبروم، میوم، آدنوم، لیپوم، آمانژیوم، پاپیوم از انواع خوش خیم است.
در آزمایش یا پاتولوژی اگر یکی از این کلمات باشد خوش خیم است.
لمفوم ها و سارفوم ها از انواع بدخیم است. در آزمایشات OMA دارد.
اگر در مری باشد، موجب گیر کردن غذا در پشت جناق سینه میشود که نشانه تومور مری است و اگر در معده باشد در قسمت بالای شکم، احساس درد میگیرد که تقریبا سمت چپ است و بی اشتهایی و استفراغ قهوه ای رنگ و کم خونی نشانه آن است.
اگر در روده کوچک باشد، تپش قلب، ضعف، تهوع، اسهال، سرخ شدن صورت، تنگی نفس از علائم آن است.
اگر در کولون باشد، اختلال دفع پیدا میشود و محتویات روده به راحتی دفع نمیشود.
اگر در مقعد باشد زخم دردناک به وجود میآید.
نوع پیشرفتهی آن سبب خونریزی هم میشود و خون در مدفوع دیده میشود که بیشترین نشانهی آن است.
درمان
داروی درمان کل سرطان ها اعم از داروی ثفا، سلعه، داروی پیامبر(ص)
اگر روده ها و دستگاه های گوارش جامع با آب عسل و جامع با آب زیره
اگر در مری یا معده باشد استفاده از داروی اورام به شکل خوراکی که ورم مری و معده را انشاءالله آب میکند.
اگر در کولون یا در مقعد باشد، هر روز جامع با آب عسل در مقعد تزریق بشود که معجزه آسا درمان میشود.
امروزه سرطان به راحتی درمان میشود. هر روز افرادی میآیند و تشکر میکنند. سرطانی که در همه بدن پخش شده است به راحتی با داروهای اسلامی درمان میشود.