«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

95/02/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث پاکیزگی – معرفی داروی صرع

 

صحبت راجع به مسواک زدن بود. عرض شد بهترین مسواک چوب اراک است که همان مسواک مکه است. البته بهترین مسواک «لیف اراک» است. یعنی مسواکی که ریش ریش و نرم و ملایم شده است. در مرحله‌ی دوم چوب اراک و در مرحله‌ی سوم چوب زیتون و در مرحله‌ی چهارم مطلق چوب درختان است به شرط اینکه لطیف و ملایم باشد.

فَإِذَا اسْتَاكَ الْمُؤْمِنُ الْفَطِنُ بِالنَّبَاتِ‌ اللَّطِيف وَ مَسَحَهَا عَلَى الْجَوْهَرَةِ الصَّافِيَةِ زَالَ عَنْهَا الْفَسَادُ وَ التَّغَيُّر‌[1]

یعنی هنگامی که مومن زیرک با چوب نرم و ملایم مسواک می‌زند ... تغییر و آلودگی را از دندان ها برطرف می‌کند...

عرف از چوب و از لیف چوب اراک استفاده می‌کند و اخیرا حتی از لیف استفاده می‌کند و قدیم با همان چوب، مسواک می‌زدند و اگر نخواهند به لیف تبدیل نمی‌شود و تا آخر به شکل همان چوب باقی می‌ماند.

برای تهیه‌ی لیف اراک، سر چوب اراک را به مدت یک روز یا یک روز و نصف داخل آب قرار بدهید و بعد پوست دور ابتدای چوب را بکنید و آن را ریش ریش کنید و تارهای آن را ازهم جدا کنید. چون بیشتر بوی چوب اراک داخل پوست آن است تا حدودی بوی چوب از بین می‌رود ولی حالتش شبیه به مسواک امروزی می‌شود.

مسواک پلاستیکی فعلی

عرض شد مسواک پلاستیکی امروزی ضررهای زیادی دارد و الان مردم مقید به استفاده از مسواک هستند و تجربه نشان داده است که هرچه بیشتر مقید به مسواک زدن با مسواک پلاستیکی می‌شوند، بیشتر بیمار می‌شوند و بیشتر مبتلا به درد دندان و بیشتر نیاز به دندان پزشک پیدا می‌کنند. مطب های دندان پزشک پر تر و شلوغ تر می‌شود.

مسواک زدن با انگشتان

در روایات انگشت به عنوان جایگزین مسواک مطرح شده است. اگر وقت تنگ باشد یا چوب نباشد می‌توان از انگشت برای مسواک زدن استفاده کرد. این جایگزینی به نحو حکومت است از باب «ولد العالم عالم» است. فرزند عالم،‌عالم نیست ولی حکم عالم را دارد و انگشت هم مسواک نیست ولی حکم مسواک را دارد.

در روایت آمده است:

التَّسَوُّكُ‌ بِالْإِبْهَامِ‌ وَ الْمُسَبِّحَةِ عِنْدَ الْوُضُوءِ سِوَاكٌ.[2]

یعنی مسواک زدن با انگشت شصت و اشاره هنگام وضوء مسواک است.

این همان حکومت است یعنی مسواک نیست ولی حکم مسواک دارد.

در روایت دیگر آمده است:

عَنِ الرَّجُلِ يَسْتَاكُ مَرَّةً بِيَدِهِ‌ إِذَا قَامَ إِلَى صَلَاةِ اللَّيْلِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى السِّوَاكِ فَقَالَ إِذَا خَافَ الصُّبْحَ فَلَا بَأْسَ بِهِ.[3]

یعنی درمورد شخصی که یک مرتبه با دست مسواک بزند زمانیکه برای نماز شب بیدار می‌شود درحالیکه می‌تواند مسواک بزند اگر می‌ترسد صبح شود اشکالی ندارد.

به همین مقدار که اشکالی ندارد بنابراین از روی ناچاری و به عنوان جایگزین و بدل اضطراری است.

 

مقدار زمان مسواک زدن

از روایات استفاده می‌شود مسواک زدن زمان مشخصی ندارد بلکه هدف و مقصد تمییز شدن دندان ها است. همین قدر که آلودگی ها برطرف شود کافی است و بیشتر از آن مطلوب نیست و صرفا برطرف شدن آلودگی و باقیمانده‌ی غذاها روی دندان مطلوب است.

در روایت آمده است:

فَإِذَا اسْتَاكَ الْمُؤْمِنُ الْفَطِنُ بِالنَّبَاتِ‌ اللَّطِيفِ‌ وَ مَسَحَهَا عَلَى الْجَوْهَرَةِ الصَّافِيَةِ زَالَ عَنْهَا الْفَسَادُ وَ التَّغَيُّرُ وَ عَادَتْ إِلَى أَصْلِهَا[4]

یعنی هنگامی که مومن زیرک با گیاهان نرم مسواک می‌زند و بر روی گوهر دندان ها را مسح می‌کند از دندان ها خرابی و تغییر و آلودگی را برطرف می‌کند و به اصل خود برمی‌گردد.

بنابراین ملاک این است که دندان ها تمییز شود و به اصل خود برگردد و حال که دندان آلوده شده مسواک زده می‌شود تا اینکه آلودگی ها برطرف شود.

 

تعداد دفعات مسواک زدن

حداقل مسواک زدن سه روز یک بار است و اگر از سه روز بیشتر شود نهی دارد.

در روایت آمده است:

فِي السِّوَاكِ قَالَ لَا تَدَعْهُ‌ فِي‌ كُلِ‌ ثَلَاثٍ‌ وَ لَوْ أَنْ تُمِرَّهُ مَرَّةً.[5]

یعنی مسواک زدن را سه روز یکبار رها نکنید هرچند مسواک را یکبار روی دندان ها مرور دهید.

بهترین از این حالت روزی یک مرتبه و بهتر روزی دو مرتبه است.

در روایت آمده است:

مَنِ‌ اسْتَاكَ‌ كُلَ‌ يَوْمٍ‌ مَرَّةً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنِ‌ اسْتَاكَ‌ كُلَ‌ يَوْمٍ‌ مَرَّتَيْنِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ الْأَنْبِيَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ صَلَاةٍ يُصَلِّيهَا ثَوَابَ مِائَةِ رَكْعَةٍ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الْفَقْرِ وَ تَطِيبُ نَكْهَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي حِفْظِهِ وَ يَشْتَدُّ لَهُ فَهْمُهُ وَ يَمْرُؤُ طَعَامُهُ وَ يَذْهَبُ أَوْجَاعُ أَضْرَاسِهِ وَ يُدْفَعُ عَنْهُ السُّقْمُ وَ تُصَافِحُهُ الْمَلَائِكَةُ لِمَا يَرَوْنَ عَلَيْهِ مِنَ النُّورِ وَ يَنْقَى أَسْنَانُهُ وَ تُشَيِّعُهُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ الْبَيْتِ وَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ حَمَلَةُ الْعَرْشِ وَ الكروبيين [الْكَرُوبِيُّونَ‌] وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ سَنَةٍ وَ رَفَعَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ فَتَحَ اللَّهُ لَهُ أَبْوَابَ الْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ وَ حَاسَبَهُ‌ حِساباً يَسِيراً وَ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدِ اقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ وَ مَنِ اقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ دَخَلَ مَعَهُمُ الْجَنَّةَ وَ مَنِ‌ اسْتَاكَ‌ كُلَ‌ يَوْمٍ‌ فَلَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى إِبْرَاهِيمَ ع فِي الْمَنَامِ وَ كَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي عِدَادِ الْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اللَّهُ تَعَالَى لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ لَهُ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يَكُونُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ وَ يَكُونُ فِي الْجَنَّةِ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ ع وَ رَفِيقَ جَمِيعِ الْأَنْبِيَاء[6]

یعنی کسی که روزی یک مرتبه مسواک بزند خداوند از او راضی می‌شود و کسی که خداوند از او راضی می‌شود بهشت مال او است و کسی که روزی دو مرتبه مسواک می‌زند به سنت پیامبران عمل کرده است و خداوند برای هر نماز ثواب صد رکعت برای او می‌نویسد و فقیر نمی‌شود و دهانش خوشبو می‌شود و حافظه اش تقویت می‌شود و فهم و درکش قوی تر می‌شود و بدنش از غذا استفاده می‌کند و دندان درد را از بین می‌برد و بیماری را از او دور می‌کند و ملائکه با او مصافحه می‌کنند به خاطر نوری که در او می‌بینند و دندان هایش تمییز می‌شود و ملائکه هنگام خروج از خانه او را مشایعت می‌کنند و حاملان عرش برای او استغفار می‌کنند و ملائکه‌ی کروبیون برای استغفار می‌کنند و خداوند برای هر مسلمانی که ملاقات می‌کند ثواب هزار سال می‌نویسد و خداوند هزار درجه او را بالاتر می‌برد و خداوند درهای بهشت را برای او باز می‌کند و از هر دری که می‌خواهد وارد بهشت می‌شود و خداوند کتابش را به دست راستش می‌دهد و حساب و کتابش آسان خواهد بود و خداوند درهای رحمت را برای او باز می‌کند و از دنیا خارج نمی‌شود مگر اینکه جایگاه خود را در بهشت می‌بیند و به انبیاء اقتدا کرده است و کسی که به انبیاء اقتدا کند با آن ها وارد بهشت می‌شود و هرکس که هر روز مسواک بزند از دنیا خارج نمی‌شود تا اینکه حضرت ابراهیم (ع) را ببیند و روز قیامت هم با انبیاء‌ و در زمره‌ی انبیاء محشور می‌شود و خداوند تمام حاجات دنیوی و اخروی او را اجابت می‌کند و روز قیامت در سایه‌ی عرش خداوند خواهد روزی که سایه ای جز سایه‌ی عرش نباشد و از رفقای حضرت ابراهیم (ع) و رفیق تمام انبیاء خواهد بود.

بنابراین فائده‌ی روزی یکبار مسواک زدن رضایت خداوند را به همراه دارد و در نتیجه به بهشت می رود.

یعنی اگر نماز دو رکعتی گویا نمازش معادل پنجاه رکعت نماز است و اگر نماز چهار رکعتی است معادل بیست و پنج نماز ثواب دارد چون ملاک رکعت است.

فائده‌ی مسواک زدن چقدر زیاد است. تشویق و ترغیب تا این حد در هیچ فرهنگی برای مسواک زدن وجود ندارد. به همین جهت عرض می‌کنیم بهداشت اسلامی بالاترین بهداشت زیرا هم راه و روش نشان می‌دهد و هم تشویق می‌کند. با مهم ترین ابزار مانند بهشت رفتن و مشایعت ملائکه و استغفار حاملان عرش و مانند آن تشویق می‌کند.

اگر طب جدید چیزی از اسلام راجع به مسواک یاد گرفته باشد فقط می‌گوید مسواک بزنید دندان هایتان خراب نشود، خیلی بگویند به همین مقدار است ولی اسلام چقدر راه برای تشویق دارد. هر کلمه‌ای از این کلمات روایت یک انگیزه ای در انسان برای مسواک زدن ایجاد می‌کند.

یقینا هدف تمییز کردن است و موارد مذکور تشویق است. البته یک تمییزی و یک طیب وجود دارد مثلا وضوء داری ولی دوباره وضوء بگیر تا چهره شاداب و با طراوت باشد و عرش کردیم اسلام بالاتر از تمییزی از ما می‌خواهد. خود پیامبر(ص) در شبانه روز چندین مرتبه وضوء می‌گرفت و هر زمان که از خواب بیدار می‌شد وضوء می‌گرفت. این مسائل برای رعایت مراتب بالاتر از تمییزی است و یقینا هدف تمییزی زیرا بر مسواک زدن قطعا تمییزی مترتب می‌شود و اگر هم تمییزی نباشد مطلوب واقع نمی‌شود زیرا ما در روایات خواندیم مثلا علت از غسل جنابت پاکیزگی است.

کسی که مسواک بزند توفیق پیدا می‌کند کارهایی انجام دهد که او را به بهشت می‌برد.

احتمال دارد در عبارت « وَ مَنِ‌ اسْتَاكَ‌ كُلَ‌ يَوْمٍ» که در انتهاء روایت برای مرتبه‌ی سوم آمده است، کلمه‌ی سه مرتبه افتاده باشد زیرا در ابتداء آمد کسی که در روز یک مرتبه مسواک بزند و بعد آمده است هر کس در روز دو مرتبه مسواک بزند به همین جهت احتمال دارد «سه مرتبه» در مورد سوم افتاده باشد.

احتمال دارد مراد این باشد که شخص مقید به مسواک زدن باشد. یعنی امکان دارد یک روز دو مرتبه مسواک بزند ولی یک روز نزند ولی قسمت سوم که مقید به یک بار یا دوبار نیست چون مراد این است که شخص هر روز پشت سر هم مسواک بزند و هیچ روزی ترک نکند.

البته به نظر می‌رسد کلمه‌ی «ثلاثا» از قلم افتاده است زیرا فضل یک مرتبه و دو مرتبه بیان شده است و سه مرتبه فضل بالاتری دارد زیرا در زمره‌ی انبیاء محسوب می‌شود.

بهتر از این ها پنج مرتبه مسواک زدن است.

در روایت آمده است:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِيٍّ فِي وَصِيَّتِهِ عَلَيْكَ‌ بِالسِّوَاكِ‌ عِنْدَ كُلِ‌ وُضُوءٍ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لِكُلِّ صَلَاة[7]

یعنی ... بر شما باد مسواک زدن موقع هر وضوء یا برای هر نماز

اگر نماز را به نماز واجب حمل کردیم مطلوب پنج مرتبه مسواک زدن در روز است زیرا در شبانه روز پنج نماز واجب داریم.

در روایت دیگر آمده است:

لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ‌ بِالسِّوَاكِ‌ مَعَ كُلِّ صَلَاةٍ.[8]

یعنی اگر بر امت من سخت نبود امر می‌کردم برای هر نماز مسواک بزنند.

البته روایاتی که به این معنا است زیاد و معتبر است و روایاتی هم می‌فرماید وضوء برای هر وضوء مطلوب است بلکه مسواک جزء وضوء محسوب می‌شود.

در زمان قدیم هم نماز را در پنج وعده می‌خواندند و برای هر وعده وضوء می‌گرفتند در نتیجه پنج مرتبه مسواک می‌زدند.

بنابراین حداقل مسواک زدن سه روز یک بار و بیشتر از آن در هر روز حداقل پنج مرتبه مسواک زدن مطلوب است.

اگر نماز را به مطلق نماز اعم از واجب و مستحب معنا کردیم خیلی بیش از پنج مرتبه می‌شود شاید هجده تا بیست و سه مرتبه باید در روز مسواک بزند.

البته زیاد مسواک زدن کار عجیبی نیست زیرا در عربستان شبانه روز مسواک داخل دهان مردم است مثلا مشاهده می‌شود که پلیس ایستاده درحالیکه مسواک داخل دهان دارد که البته بیشتر از تکلیف شاید باشد.

تعداد دفعات مسواک پیامبر(ص)

علاوه بر مسواک زدن برای هر نماز، روایاتی داریم که پیامبر(ص) هرشب سه مرتبه مسواک می‌زده است:

وَ كَانَ ص يَسْتَاكُ كُلَ‌ لَيْلَةٍ ثَلَاثَ‌ مَرَّاتٍ‌ مَرَّةً قَبْلَ نَوْمِهِ وَ مَرَّةً إِذَا قَامَ مِنْ نَوْمِهِ إِلَى وِرْدِهِ وَ مَرَّةً قَبْلَ خُرُوجِهِ إِلَى صَلَاةِ الصُّبْحِ وَ كَانَ يَسْتَاكُ بِالْأَرَاكِ أَمَرَهُ بِذَلِكَ جَبْرَئِيلُ ع‌[9]

یعنی پیامبر(ص) هر شب سه مرتبه مسواک می‌زد یک مرتبه قبل از خواب و یک مرتبه زمان بیدار شدن از خواب برای نماز و یک مرتبه قبل از خارج شدن برای نماز صبح

اگر این سه مرتبه به نماز واجب اضافه شود هفت مرتبه می‌شود زیرا مسواک نماز صبح در این روایت آمده است.

در روایات دیگر آمده است:

وَ يَسْتَاكُ‌ فِي‌ كُلِ‌ مَرَّة قَامَ مِنْ نَوْمِه‌[10]

یعنی هر زمان که از خواب بلند می‌شد مسواک می‌زد...

پیامبر(ص) زمانیکه می‌خواست بخوابد می‌فرمود مسواک و ظرف آب را کنار سرش بگذارند و هرگاه نیمه شب بیدار می‌شد مسواک می‌زد و وضوء می‌گرفت و گاهی هم نماز می‌خواند و دوباره می‌خوابید. پیامبر(ص) نماز شب را پشت سر هم نمی‌خواند. دو رکعت می‌خواند و می‌خوابید و دوباره بیدار می‌شد و دو رکعت دیگر می‌خواند و باز می‌خوابید مانند انسانی که نگران از روز قیامت باشد.

روایات متواتر هم داریم که جبرئیل مرتبا به پیامبر(ص) سفارش مسواک زدن می‌کرد تاجائیکه پیامبر(ص) بر دندان های خود نگران شد. پس معلوم می‌شود تعداد دفعات مسواک زدن پیامبر(ص) به پنج یا شش مرتبه محدود نمی‌شود زیرا با این تعداد دندان ها از بین نمی‌رود.

مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ ع يُوصِينِي بِالسِّوَاكِ حَتَّى خِفْتُ أَنْ أُحْفِيَ‌ أَوْ أَدْرَد[11]

یعنی مرتبا جبرئیل من را به مسواک زدن وصیت می‌کرد تا اینکه ترسیدم دندان هایم ساییده یا کنده شود.

 

زمان مسواک زدن

امروزه تبلیغ می‌گویند بعد از خوردن غذا باید مسواک زده بشود ولی در اسلام و در بهداشت اسلامی می‌فرمایند موقع نماز یا وضوء مسواک زده شود و بعد از غذا به خلال کردن سفارش شده است.

استفاده از نخ دندان خوب نیست زیرا پیامبر(ص) استفاده از خلال و چوب خلال را سفارش کرده است. اگر نمی‌توان با چوب های موجود در بازار خلال کرد مشکل در چوب خلال ها است زیرا خلال یک گیاهی است به اسم خلال که به شکل خلال رشد می‌کند و لای دندان ها می‌رود و بین دندان ها جدایی نمی‌اندازد. شاید خوزستان و کشور عربستان وجود داشته باشد.

نخ دندان از مواد پلاستیکی و شیمیایی است و ضرر دارد.

مَنِ‌ اسْتَعْمَلَ‌ الْخَشَبَتَيْنِ‌ أَمِنَ مِنْ عَذَابِ الْكَلْبَتَيْن‌[12]

یعنی کسی که از دو چوب(خلال و مسواک) استفاده کند از عذاب انبردست(خرابی دندان) ایمن می‌شود.

انبردست وسیله ای بوده است برای کندن دندان.

در طب جدید هم می‌گویند قبل از خواب مسواک بزنید و ما هم در روایات این مورد را دیدیم بنابراین در قبل از خواب با طب جدید مشترک هستیم البته تاکید روایات ما زمانی است که دنیا به آن نمی‌رسد و آن مسواک زدن نیمه‌ی شب و سحر است.

در روایت معتبر آمده است:

إِذَا قُمْتَ بِاللَّيْلِ مِنْ مَنَامِكَ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي رَدَّ عَلَيَّ رُوحِي لِأَحْمَدَهُ وَ أَعْبُدَهُ فَإِذَا سَمِعْتَ صَوْتَ الدُّيُوكِ فَقُلْ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتُكَ غَضَبَكَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‌ وَ ارْحَمْنِي إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ فَإِذَا قُمْتَ فَانْظُرْ فِي آفَاقِ السَّمَاءِ وَ قُلِ اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَا يُوَارِي عَنْكَ لَيْلٌ سَاجٍ‌ وَ لَا سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لَا أَرْضٌ ذَاتُ مِهَادٍ وَ لَا ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‌ وَ لَا بَحْرٌ لُجِّيٌّ تُدْلِجُ بَيْنَ يَدَيِ الْمُدْلِجِ مِنْ خَلْقِكَ تَعْلَمُ‌ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ غَارَتِ النُّجُومُ وَ نَامَتِ الْعُيُونُ وَ أَنْتَ‌ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‌ لَا تَأْخُذُكَ‌ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ‌ سُبْحَانَ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ إِلَهِ الْمُرْسَلِينَ‌ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* ثُمَّ اقْرَأِ الْخَمْسَ الْآيَاتِ مِنْ آخِرِ آلِ عِمْرَانَ‌ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌ إِلَى قَوْلِهِ‌ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ ثُمَّ اسْتَكْ‌ وَ تَوَضَّأ[13]

یعنی هنگامی که در شب از محل خوابت بلند شدی این دعا را بخوان .... سپس مسواک بزن و وضوء بگیر...

به همین جهت عرض می‌کنم بالاترین بهداشت، بهداشت اسلامی است. کدام فرهنگ می‌گوید زمانیکه از خواب بیدار شدی مسواک بزن، وضوء بگیر و دوباره بخواب. البته احتمال زیاد مراد بیدار شدن برای نماز شب است و هر بیدار شدنی را شامل نمی‌شود:

إِذَا قُمْتَ بِاللَّيْلِ‌ فَاسْتَكْ‌ فَإِنَّ الْمَلَكَ يَأْتِيكَ فَيَضَعُ فَاهُ عَلَى فِيكَ وَ لَيْسَ مِنْ حَرْفٍ تَتْلُوهُ وَ تَنْطِقُ بِهِ إِلَّا صَعِدَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ فَلْيَكُنْ فُوكَ طَيِّبَ الرِّيحِ.[14]

یعنی هنگامی که شب بلند شدی مسواک بزن زیرا فرشته می‌آید و دهان خود را روی دهانت قرار می‌دهد و کلمه یا حرفی نیست مگر اینکه ملک این حرف را می‌گیرد و به آسمان می‌برد پس حتما دهانت خوشبو باشد.

اگر دهان خوشبو نباشد آن ملک نمی‌آید.

در روایت دیگر آمده است:

مَنْ‌ قَامَ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ إِلَى سِوَاكِهِ فَاسْتَاكَ‌ ثُمَ‌ تَطَهَّرَ فَأَحْسَنَ الطُّهْرَ ثُمَّ قَامَ إِلَى بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ أَتَاهُ‌ مَلَكٌ فَوَضَعَ فَاهُ فِي فِيهِ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ جَوْفِهِ شَيْ‌ءٌ إِلَّا رَجَعَ‌ فِي جَوْفِ الْمَلَكِ فَيَأْتِيهِ بِهِ‌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعاً شَهِيدا[15]

یعنی کسی که در دل شب بلند شود به سمت مسواک زدن و مسواک بزند سپس وضوء بگیرد و خوب وضوء بگیرد سپس به سمت مسجدی برود فرشته ای می‌آید و دهانش را داخل دهان شخص قرار می‌دهد و هیچ چیزی از درون شخص خارج نمی‌شود مگر اینکه داخل در ملک می‌شود و آن ها را می‌آورد و شفاعت می‌کند و برای اذکار او شهادت خواهد بود.

در روایت دیگر می‌فرماید:

أَنَّ السُّنَّةَ فِي‌ السِّوَاكِ‌ فِي وَقْتِ السَّحَر[16]

یعنی سنت پیامبران و سنت پیامبر(ص) در مسواک زدن سحر است.

السِّوَاكُ‌ فِي‌ السَّحَرِ قَبْلَ‌ الْوُضُوءِ مِنَ السُّنَةِ.[17]

یعنی مسواک زدن در سحر قبل از وضوء‌گرفتن از سنت پیامبران (ع) است.

روایاتی هم می‌فرماید:

نَظِّفُوا طَرِيقَ‌ الْقُرْآنِ‌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا طَرِيقُ الْقُرْآنِ قَالَ أَفْوَاهُكُمْ قِيلَ بِمَا ذَا قَالَ بِالسِّوَاك‌[18]

یعنی راه قرآن را تمییز کنید عرض شد راه قرآن چیست فرمود دهان های شما عرض شد با چه تمییز کنیم فرمود با مسواک

استفاده می‌شود مسواک زدن برای خواندن قرآن مطلوب است. نماز هم قرآن است و به دست می‌آید که برای هر نمازی هم مسواک مطلوب است.

البته تمامی این سفارشات مربوط به چوب اراک و چوب زیتون و چیزی که اجازه داده شده است ولی مانند مسواک های پلاستیکی یک مرتبه در روز هم زیاد است زیرا دندان ها و مینای دندان را خراب می‌کند و بازار دندانسازها را گرم می‌کند.

پیامبر(ص) چندین سال با سختی مسواک زدن را تبلیغ کرد و بین مردم شایع کرد ولی انقلاب صنعتی به راحتی با مسواک های رنگی همه را از بین برد و سنت پیامبران (ع) را محو کرد. خیلی کار نیاز است که ما این ضررها را جبران کنیم. الان کمتر کسی است که تمام دندان هایش سالم باشد، قدیم می‌دیدم پیرمردانی که مقید به استفاده از چوب مسواک بودند و هشتاد سال یک دندان خراب نداشتند، مرحوم عمویم نزدیک هشتاد سال یک دندان خراب هم نداشت.

با امکاناتی که غربی ها و استعمار داشتند سبک زندگی اروپایی را نهادینه کردند و ما باید هوشیار باشیم و این مسائل را حذف کنیم و با همان قدرتی که این ها سبک غربی را نهادینه کردند ما هم این چیزها و مسواک های پلاستیکی را از زندگی خودمان بیرون کنیم.

قانون مسواک این است که قبل از هر وضوء باشد:

السِّوَاكُ شَطْرُ الْوُضُوءِ وَ الْوُضُوءُ شَطْرُ الْإِيمَانِ.[19]

یعنی مسواک جزئی از وضوء‌ است...

برای مسواک زدن با نمک دلیل نداریم ولی برای مسواک زدن با خوشبو کننده ها دلیل داریم. مثلا انسان روی مسواک خود گلاب بریزد.

در روایتی آمده است:

وَ ركعتين [رَكْعَتَانِ‌] بِسِوَاكٍ أَحَبُ‌ إِلَى‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَ‌ مِنْ‌ سَبْعِينَ‌ رَكْعَةً بِغَيْرِ سِوَاكٍ.[20]

یعنی دو رکعت نماز با مسواک برای خداوند محبوب تر از هفتاد رکعت بدون نماز است.

شخصی که شب بلند می‌شود اگر یک نماز با مسواک بخواند بهتر از این است که مسواک نزند و چهار نماز بخواند. چون یک نماز معادل هفتاد رکعت است. اینجا باید انسان اقتصادی فکر کند و محاسبه کند ببیند مسواک بزند و یک نماز بخواند بهتر است یا اینکه مسواک نزد و چهار نماز بخواند، بنده معتقدم مسواک بزند و یک نماز بخواند چون معادل هفتاد رکعت است.

مسواک زدن موقع خروج برای ملاقات مردم

أَنَّهُ قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَرَى‌ هَذَا الْخَلْقَ‌ كُلَّهُمْ‌ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ أَلْقِ مِنْهُمُ التَّارِكَ لِلسِّوَاكِ وَ الْمُتَرَبِّعَ فِي الْمَوْضِعِ الضَّيِّقِ وَ الدَّاخِلَ فِيمَا لَا يَعْنِيهِ وَ الْمُمَارِيَ فِيمَا لَا عِلْمَ لَهُ بِهِ وَ الْمُتَمَرِّضَ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ الْمُتَشَعِّثَ مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ وَ الْمُخَالِفَ عَلَى أَصْحَابِهِ فِي الْحَقِّ وَ قَدِ اتَّفَقُوا عَلَيْهِ وَ الْمُفْتَخِرَ بِفَخْرِ آبَائِهِ وَ هُوَ خِلْوٌ مِنْ صَالِحِ أَعْمَالِهِمْ وَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ الْخَلَنْجِ يُقْشَرُ لِحَاءً عَنْ لِحَاءٍ حَتَّى يُوصَل‌[21]

یعنی به امام صادق(ع) عرض شد آیا این مردم را می‌بینی(نظر شما چیست) فرمود ملاقات می‌کنم کسی را که مسواک نزده است ...

این مزمت است که شخص بیرون بیاید و مسواک نزده باشد.

 

معرفی داروی صرع

الان بیماری صرع زیاد شده است و علت صرع همبستر شدن در اول و وسط و آخر ماه است. افرادی که در این روزها همبستر می‌شوند باعث می‌شوند که فرزندشان مبتلا به صرع شود.

گفتیم تشنج مانند تیک عصبی است و دندان های خود را فشار می‌دهد و دستان خود را فشار می‌دهد و عصب ها کشیده می‌شود و مانند چوب می‌شود. البته تشنج گاهی به خاطر تب کردن هم صورت می‌گیرد ولی صرع ریشه ای است و ریشه‌ی آن انعقاد نطفه در اول یا وسط و یا اخر ماه است که کامل غش می‌کند.

صُرِعَ به معنای زمین خوردن است و در عربی به کشتی «مصارعه» گفته می‌شود یعنی حریف را زمین می‌زند و صرع هم انسان را زمین می‌زند و هوش و حواس شخص از بین می‌برد.

افرادی که شدید تکان می‌خورند و شدید دست و پای خود را تکان می‌دهند و دندان های خود را فشار می‌دهند تشنج دارند و صرع بیشتر فقط حالت غش کردن است.

تشنج برای اعصاب است و اعصاب مثل چوب خشک می‌شود و دستان خود را عقب می‌برد و تا می‌کند و دندان ها را فشار می‌دهد ولی کسی که صرع دارد بی هوش می‌شود البته ممکن است همراه غش دندان را فشار دهد.

به نظر می‌رسد علت صرع یکی ژنتیکی است و یکی جن است. می‌تواند علت ژنتیک باشد ولی بخاطر ازدواج فامیلی نیست و غرب این را هنوز نمی‌فهمد بلکه بخاطر مشارکت جن است و ژن های خود را وارد انسان می‌کند.

بنده بیماری های ژنتیکی را به آنصورت قبول ندارم، وقتی علت چیزی را نمی‌دانند، یا می‌گویند عصبی است یا حساسیت است. خوب حساسیت چیست؟ خودشان هم نمی‌دانند.

ما روایاتی داریم که می‌فرمایند پسرعمو و دختر عمو عقدشان در آسمان است دیگر این ها چه می‌گویند؟ وقتی که چیزی را متوجه نمی‌شوند می‌گویند به علت ازدواج فامیلی است. امام صادق(ع) می‌فرماید:

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تَرَى هَؤُلَاءِ الْمُشَوَّهِينَ‌ فِي‌ خَلْقِهِمْ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ هُمُ الَّذِينَ يَأْتِي آبَاؤُهُمْ نِسَاءَهُمْ فِي الطَّمْث‌[22]

یعنی امام صادق(ع)‌ می‌فرماید می‌بینی افراد ناقص الخلقه را عرض شد بله فرمود افرادی هستند که پدرانشان با زنانشان در روزهای حیض همبستر شده اند.

علت این است و علت مواردی است که در روایتی آخر جلد سوم خواندیم. بعد از ظهر همبستر نشوید با نیت زن دیگر همبستر نشوید بچه چنین می‌شود یا نیمه‌ی شعبان همبستر نشوید زیرا بچه شش انگشتی متولد می‌شود. ولی عقل بشر به این چیزها نمی‌رسد و تبلیغاتی که امروزه می‌شود برای این است که مردم را بیمار کنند. باید نسبت به هر حرفی که آن ها می‌زنند و تبلیغ می‌کنند باید شک کنیم که هدفشان چیست؟ آیا هدفشان سلامتی ما است؟ نه بخدا، هدفشان بیماری ما است تا پول ما را بگیرند.

     افتیمون دو واحد

     حب البلسان یا عود البلسان یک واحد

     انغوزه یک واحد

     سعد کوفی یک واحد

     جوشیر یک واحد

     اوشق دو واحد

فقط آسیاب کنید زیرا بیشتر یعنی جاوشیر و اوشق و انغوزه صمغ است، افتیمون هم خود روایت سفارش کرده است که الک نشود، بلسان و سعد هم خیلی نیاز به الک ندارد.

یک قاشق مرباخوری هر روز صبح مصرف کنند.

سعد کوفی به این نام است ولی همه جا کاشت می‌شود و مشکلی هم ندارد.


[1] مصباح الشریعه، امام صادق ع، ص124.
[2] هدایه الامه، شیخ حرعاملی، ج1، ص129.
[3] مسائل علی بن جعفر، عریضی، ص250.
[4] مصباح الشریعه، امام صادق ع، ص124.
[5] الکافی، کلینی، ج3، ص23، ط اسلامیه.
[6] جامع الاخبار، شعیری، ص58.
[7] المحاسن، برقی، ج2ف ص561.
[8] الکافی، کلینی، ج3، ص22، ط اسلامیه.
[9] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص39.
[10] الکافی، کلینی، ج3، ص445، ط اسلامیه.
[11] الکافی، کلینی، ج3، ص23، ط اسلامیه.
[12] طب النبی، مستغفری، ص21.
[13] الکافی، کلینی، ج3، ص445، ط اسلامیه.
[14] الکافی، کلینی، ج3، ص23، ط اسلامیه.
[15] مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج1، ص367.
[16] الکافی، کلینی، ج3، ص23، ط اسلامیه.
[17] هدایه الامه، شیخ حرعاملی، ج1، ص128.
[18] المحاسن، برقی، ج2، ص558.
[19] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج1، ص119.
[20] الخصال، ‌ شیخ صدوق، ج2، ص41.
[21] المحاسن، برقی، ج1، ص11.
[22] علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص82.