«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

94/11/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: علت پسر یا دختر شدن فرزند – تعیین جنسیت فرزند(پسر شدن فرزند) – تغییر جنسیت جنین

 

صحبت امروز راجع به تعیین جنسیت فرزند است. شاید در طب های دیگر این مسئله وجود نداشته باشد. اما در طب اسلامی راهی برای تعیین جنسیت ذکره شده است.

با توجه به اینکه عرب ها طالب پسر هستند بلکه دخترها را زنده به گور می‌کردند و از آن بدشان می‌آمد به همین جهت بیشتر و بلکه کل روایات راجع به روش هایی است که فرزند پسر شود.

پسر برای جنگ و کار سرمایه محسوب می‌شده است. سوالات راویان بیشتر درباره پسر شدن فرزند است.

اگر کسی مواردی را که گفته خواهد شد رعایت کند احتمال پسر شدن فرزند را زیاد می‌کند.

علت پسر یا دختر شدن فرزند

اسلام در مرحله اول علت پسر یا دختر شدن را بیان می‌کند. در روایتی آمده است:

قَالَ عَنْ شَبَهِ‌ الْوَلَدِ أَبَاهُ وَ أُمَّهُ قَالَ مَاءُ الرَّجُلِ أَبْيَضُ غَلِيظٌ وَ مَاءُ الْمَرْأَةِ أَصْفَرُ رَقِيقٌ فَإِذَا عَلَا مَاءُ الرَّجُلِ مَاءَ الْمَرْأَةِ كَانَ الْوَلَدُ ذَكَراً بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ مَنْ تَشَبَّهَ أَبَاهُ قِبَلَ ذَلِكَ يَكُونُ الشَّبَهُ وَ إِذَا عَلَا مَاءُ الْمَرْأَةِ مَاءَ الرَّجُلِ خَرَجَ الْوَلَدُ أُنْثَى بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ تَشَبَّهَ أُمَّهُ قِبَلَ ذَلِكَ يَكُونُ الشَّبَه[1]

یعنی به پیامبر (ص) عرض شد به چه علت فرزند شبیه به پدر یا مادر می‌شود؟ فرمود آب مرد سفید رنگ و غلظت دارد و آب زن زرد رنگ و رقیق است اگر آب مرد برتری و غلبه بر آب زن داشته باشد فرزند پسر می‌شود به اذن خداوند و از این جهت شباهت هم خواهد بود و اگر آب زن غلبه کند فرزند دختر می‌شود به اذن خداوند و از این جهت شباهت درست می‌شود.

امروزه اگر بحث ژنتیک را ببینیم منشا آن ها روایات است زیرا بشر نمی‌تواند ابتکاری در این زمینه داشته باشد.

معنای روایت این نیست که اگر پسر باشد شبیه پدر است و اگر دختر باشد شبیه مادر می‌شود بلکه می‌گوید شباهت نیز چنین ملاکی دارد. غلبه ای از ناحیه پسر یا دختر بودن است و غلبه‌ی دیگر از ناحیه شباهت ها است.

بحث مفصلی درباره این غلبه در جلد یک شده است. مراد برتری کمی است؟ یا مراد برتری مکانی است؟ و یا برتری زمانی است؟ و یا این که به معنای سبقت و مسابقه است؟

چیزی که امروزه می‌گویند این است که ژن ها با هم مسابقه دارند و هر کدام موفق شود در تشکیل نطفه مشارکت کند صفت ها به آن سمت خواهد رفت.

شاید از مجموع روایات این معنا به دست بیاید که برتری زمانی و مکانی و کمی هم در این مسئله تاثیر دارد.

در جلد اول ما شاید پنجا تا شصت صفحه راجع به ژن صحبت کرده ایم.

امروزه می‌گویند اگر تعداد ژن های یک صفت بیشتر بود احتمال غلبه آن صفت بیشتر است. مثلا پدر ژن ظاهر و ژن نهفته دارد. ژن ظاهر پدر سیاه است(یعنی پدر سیاه پوست است) و ژن نهفته او سفید است(یعنی پدر یا مادر او سفید پوست بوده است). و مادر سفید پوست است و از طرف پدر و مادر هر دو سفید است. در اینجا می‌گویند از چهار ژن سه ژن سفید و یک ژن سیاه است در این صورت احتمال سفید شدن فرزند 75% است.

این محاسبه دقیق نیست. زیرا این امور خیلی ژرف تر و عمیق تر از این محاسبات است. در طب اسلامی مسئله ژنتیک طوری مطرح شده است که شاید تا قرن ها بشر نتواند به آن برسد.

برتری مکانی و زمانی و اندازه منی در مسئله ژنتیک دخیل است. به همین جهت در محاسبات ژنتیکی اشتباه می‌کنند.

در تمام خصوصیات فرزند مانند رنگ های اعضای بدن، استکلت بدن و تمامی خصوصیات مسابقه‌ای بین ژن ها وجود دارد.

برتری مکانی یعنی آب مرد روی آب زن بریزد. یعنی اول آب منی زن در رحم ریخته بشود و بعد روی آن، آب منی مرد ریخته بشود.

برتری زمانی یعنی هر کدام که اول ارضاء بشود سبقت برای او است.

برتری کمی یعنی زیاد بودن ژن های ظاهر است. هر کدام از ژن ها غلبه از نظر تعداد داشته باشد احتمال غلبه با آن ژن است که مثال آن را بیان کردیم.

امکان دارد ژن های نهفته ای از پدر دهم یا بیستم به فرزند منتقل بشود.

 

پسر شدن فرزند

 

کاسنی

کاسنی معجزه طب اسلامی است و بهترین چیزی است که احتمال پسر شدن فرزند را بیشتر می‌کند. در روایت آمده است:

مَنْ‌ سَرَّهُ‌ أَنْ‌ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وُلْدُهُ الذُّكُورُ فَلْيُكْثِرْ مِنْ أَكْلِ الْهِنْدَبَا[2]

یعنی کسی که او را زیاد بودن مال و فرزند خوشحال می‌کند پس زیاد کاسنی بخورد.

پدر حداقل باید دو هفته کاسنی بخورد بلکه همیشه کاسنی مصرف کند.

در روایت دیگر آمده است:

عَلَيْكَ‌ بِالْهِنْدَبَاءِ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْمَاءِ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَدَ وَ هُوَ حَارٌّ لَيِّنٌ يَزِيدُ فِي الْوَلَدِ الذُّكُورَة[3]

یعنی بر تو باد کاسنی زیرا آب منی را زیاد می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند و گرم و تر است و در فرزند پسر می‌افزاید.

به نظر می‌رسد طبق روایتی که خواندیم بین آب زیاد مرد و زیبایی فرزند ارتباطی باشد. ارتباط دیگر بین گرمی کاسنی و پسر شدن فرزند است.

خلاف آنچه در طب سنتی می‌گویند که کاسنی سرد است، طبق این روایت کاسنی گرم و تر است.

عرق کاسنی به خاطر الکلی که دارد یخ می‌کند و سرد است. مواد قندی گیاهانی که با ساقه از آن ها عرق تهیه می‌شود حالت تخمیر پیدا می‌کند و به الکل تبدیل می‌شود. اندازه الکل اگر معتد به باشد خوب نیست.

گلاب چون گیاه آن ساقه ندارد، الکل ندارد. قند در ساقه گیاه وجود دارد.

بنده استفاده می‌کنم که چون کاسنی گرم و نرم است پسر بودن فرزند را زیاد می‌کند. یک قرینه این است که بین کلمه «لین» و «یزید» واو وجود ندارد.

شاید بتوان یک قاعده کلی استفاده کرد و گفت که هر گرم و نرمی احتمال پسر بودن فرزند را بیشتر می‌کند.

به نظر می‌رسد نرم در مقابل خشک است که همان تر است. در طبائع چهارگانه کلمه «لین» آمده است و بیشتر مراد مرطوب است.

در روایات آمده است که هفت برگ در هر شب مصرف شود که ما می‌گوییم هر شب یک قاشق غذاخوری از خشک شده کاسنی را مصرف کنند.

چون ائمه بیان نفرموده اند که چه چیزی باعث فرزند دختر می‌شود، بنده استفاده کردم که اگر مردی کاسنی نخورد و یا خانم کاسنی بخورد فرزند دختر می‌شود. از لحاظ قواعد اصولی شاید این برداشت صحیح نباشد ولی استشعاری بدست می‌آید.

شاید احتمال باشد که دختر شدن فرزند عادی باشد که فقط پسر شدن در روایات مطرح شده است.

آب آسمان

در روایت آمده است:

وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ بَعْدَ ذَلِكَ فَشَرِبَ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ كَانَ لَهُ وَلَدٌ وَ إِنْ كَانَتِ امْرَأَةٌ عَقِيماً وَ شَرِبَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ رَزَقَهُ اللَّهُ وَلَداً وَ إِنْ كَانَ عِنِّيناً وَ المَرْأَةُ عَقِيماً وَ شَرِبَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ أَطْلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ وَ ذَهَبَ مَا عِنْدَهُ وَ يَقْدِرُ عَلَى الْمُجَامَعَةِ وَ إِنْ أَحَبَّتْ أَنْ تَحْمِلَ بِابْنٍ حَمَلَتْ وَ إِنْ أَحَبَّتْ أَنْ تَحْمِلَ بِذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى حَمَلَتْ وَ تَصْدِيقُ ذَلِكَ فِي كِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى‌ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيما[4]

یعنی قسم به خداوندی که من را مبعوث کرد اگر شخصی بچه دار نمی‌شود و دوست دارد بچه دار بشود و از آن آب بخورد بچه دار می‌شود و اگر خانم نازا باشد خداوند به او فرزند می‌دهد و اگر مرد و زن نازا باشند و از آن آب بخورند خداوند نازایی آن ها را برطرف می‌کند و اگر قدرت همبستر نداشته باشد قدرت پیدا می‌کند و اگر دوست دارد فرزند پسر یا دختر باشد همان باردار می‌شود و تصدیق این مطلب در آیه قرآن است يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيما

از این روایت استفاده می‌شود که با خوردن آب آسمان فرزند با دوست داشتن والدین پسر یا دختر می‌شود. در آیه اگر «یشاء» به خداوند برگردد با روایت ارتباطی پیدا نمی‌کند. بنابراین مراد خواست پدر و مادر است.

از این روایت روش دختر شدن فرزند را بیان می‌کند. اگر با آب باران دختر اراده شود فرزند دختر می‌شود.

خود این روایت تصریح دارد بر اینکه پسر یا دختر شدن در صورت خوردن آب باران به خواست پدر و مادراست.

سند این روایت شاید خیلی اعتبار نداشته باشد زیرا در مستدرک ذکر شده است. البته روایات باران زیاد است. روایات آب باران در جلد دوم مفصل آمده است و در آن جا انواع آب آسمان را مطرح کرده ایم. اما آب باران به طور کلی خصوصیت دارد. در قرآن آمده است:

﴿ وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكا﴾[5]

یعنی از آسمان آبی مبارک نازل کردیم.

آیات دیگر قرآن کریم نیز به این معنا دلالت دارد:

﴿ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾[6]

یعنی پس گفتم كه از پروردگار خود طلب آمرزش كنيد كه او همواره بسيار آمرزنده است تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد و شما را با اموال و پسران يارى كند و براى شما باغ‌ها و براى شما نهرها قرار دهد

از این آیه شاید استفاده بشود که با آب باران به انسان فرزند پسر داده می‌شود چون فرموده است «بنین» و بنین به معنای فرزندان پسر است.

استغفار

استغفار در پسر شدن فرزند نقش دارد. در قرآن آمده است:

﴿ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾[7]

یعنی پس گفتم كه از پروردگار خود طلب آمرزش كنيد كه او همواره بسيار آمرزنده است تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد و شما را با اموال و پسران يارى كند و براى شما باغ‌ها و براى شما نهرها قرار دهد

خداوند نفرموده است «اولاد» یا «بنات»، بلکه فرمود «بنین» که به معنای فرزندان پسر است.

در روایت آمده است:

أَنَّهُ وَفَدَ عَلَى مُعَاوِيَةَ فَلَمَّا خَرَجَ تَبِعَهُ بَعْضُ حُجَّابِهِ وَ قَالَ إِنِّي‌ رَجُلٌ‌ ذُو مَالٍ‌ وَ لَا يُولَدُ لِي فَعَلِّمْنِي شَيْئاً لَعَلَّ اللَّهَ يَرْزُقُنِي وَلَداً فَقَالَ عَلَيْكَ بِالاسْتِغْفَارِ فَكَانَ يُكْثِرُ الِاسْتِغْفَارَ حَتَّى رُبَّمَا اسْتَغْفَرَ فِي الْيَوْمِ سَبْعَمِائَةِ مَرَّةٍ فَوُلِدَ لَهُ عَشَرَةُ بَنِينَ فَبَلَغَ ذَلِكَ مُعَاوِيَةَ فَقَالَ هَلَّا سَأَلْتَهُ مِمَّ قَالَ ذَلِكَ فَوَفَدَهُ وَفْدَةً أُخْرَى عَلَى مُعَاوِيَةَ فَسَأَلَهُ الرَّجُلُ فَقَالَ أَ لَمْ تَسْمَعْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ اسْمُهُ فِي قِصَّةِ هُودٍ ع‌ وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‌ قُوَّتِكُمْ‌ وَ فِي قِصَّةِ نُوحٍ ع‌ وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين‌[8]

یعنی امام حسن(ع) وارد بر معاویه شد و زمانی که از محل معاویه خارج شد یکی از نگهبانان دنبال امام رفت و عرض کرد من اموال دارم ولی فرزند نمی‌آورم به من چیزی بیاموز تا خداوند به من فرزند بدهد فرمود بر تو باد استغفار و آن نگهبان زیاد استغفار می‌کرد شاید روزی هفتصد مرتبه استغفار می‌کرد و خداوند ده پسر روزی او کرد این موضوع را معاویه فهمید و گفت چرا از امام سوال نکردی که دلیل سخنش چیست؟ مرتبه دوم امام وارد بر معاویه شد و مرد از او پرسید که دلیل حرف شما چه بود؟ فرمود آیا نشنیده ای گفته خداوند را در داستان هود که فرمود ‌ وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‌ قُوَّتِكُمْ یا در داستان نوح فرمود وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين

در روایت دیگر آمده است:

دَخَلَ رَجُلٌ عَلَيْهِ فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وُلِدَ لِي ثَمَانُ بَنَاتٍ رَأْسٌ عَلَى رَأْسٍ وَ لَمْ أَرَ قَطُّ ذَكَراً فَادْعُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرْزُقَنِي ذَكَراً فَقَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا أَرَدْتَ الْمُوَاقَعَةَ وَ قَعَدْتَ مَقْعَدَ الرَّجُلِ مِنَ الْمَرْأَةِ فَضَعْ يَدَكَ الْيُمْنَى عَلَى يَمِينِ سُرَّةِ الْمَرْأَةِ وَ اقْرَأْ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ سَبْعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ وَاقِعْ أَهْلَكَ فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ وَ إِذَا تَبَيَّنَتِ الْحَمْلَ فَمَتَى مَا انْقَلَبَتْ مِنَ اللَّيْلِ فَضَعْ يَدَكَ الْيُمْنَى عَلَى يَمِينِ سُرَّتِهَا وَ اقْرَأْ إِنَّا أَنْزَلْناهُ‌ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَوُلِدَ لِي سَبْعٌ ذُكُورٌ رَأْسٌ عَلَى رَأْسٍ وَ قَدْ فَعَلَ ذَلِكَ غَيْرُ وَاحِدٍ فَرُزِقُوا ذُكُورا[9]

یعنی مردی بر امام صادق(ع) وارد شد و عرض کرد برای من هشت دختر پشت سر هم متولد شده است و هیچ پسری ندیدم برای من دعا کن که خداوند پسری روزی ام کند امام فرمود هنگام مجامعت دست راست خود را سمت راست ناف زن قرار بده و سوره قدر را بخوان هفت مرتبه سپس مجامعت کن که آنچه دوست داری را می‌بینی و هنگامی که معلوم شد باردار شده است هرگاه در نیمه شب بیدار شدی این کار را تکرار کن مرد گفت این کار را انجام دادم برای من هفت پسر پشت سر هم روزی شد و خیلی افراد نیز با همین کار صاحب پسر شدند.

این روایت چون روایت مکارم الاخلاق است از نظر سند ضعیف است.

این احتمال است که اگر دست سمت چپ قرار بگیرد فرزند دختر شود. باید به تجربه ثابت شود.

نماز و دعاء

در روایت آمده است:

مَنْ أَرَادَ أَنْ يُحْبَلَ لَهُ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْجُمُعَةِ يُطِيلُ فِيهِمَا الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا يَا رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ اللَّهُمَّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً مُبَارَكاً زَكِيّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ شِرْكاً وَ لَا نَصِيبا [10]

یعنی کسی که می‌خواهد همسرش باردار شود دو رکعت نماز بخواند بعد از نماز جمعه که در آن دو رکعت رکوع و سجود را طولانی کند و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا إِذْ قَالَ‌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ اللَّهُمَّ هَبْ لِي‌ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً مُبَارَكاً زَكِيّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَصِيباً وَ لَا شِرْكا

در این دعا آمده است که فرزند را پسر قرار بده.

نیت اسم محمد یا علی برای فرزند

در روایت آمده است:

أَنَّهُ شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا جَامَعْتَ فَقُلِ- اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً قَالَ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَرُزِق‌[11]

یعنی شخصی به امام صادق (ع) شکایت کرد که فرزندی برای او متولد نشده است فرمود هنگامی که مجامعت کردی بگو اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً (خداوندا اگر پسری روزی ام کنی اسم او را محمد می‌گذارم) شخص گفت این کار را انجام دادم و بچه دار شدم.

در روایت دیگر آمده است:

سَمِّهِ‌ عَلِيّاً فَإِنَّ أَبِي كَانَ إِذَا أَبْطَأَتْ عَلَيْهِ جَارِيَةٌ مِنْ جَوَارِيهِ قَالَ لَهَا يَا فُلَانَةُ انْوِي عَلِيّاً فَلَا تَلْبَثُ أَنْ تَحْمِلَ فَتَلِدَ غُلَاما[12]

یعنی اسم فرزند را علی بگذار زیرا پدرم امام صادق(ع) زمانی که کنیزش بچه دار نمی‌شد به او می‌فرمود نیت کن اسم او را علی بگذار او باردار می‌شد و پسر می‌زایید.

از روایات استفاده می‌شود که پسر بیشتر مطلوب است. در قرآن هم می‌فرماید:

﴿ وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ﴾[13]

یعنی و شما را با اموال و فرزندان پسر یاری می‌کند.

عرب ها گمان می‌کردند که پسر بهتر است از دختر به همین جهت خداوند به پیامبر خود دختر داد.

 

تغییر جنسیت جنین

 

از روایات استفاده می‌شود که تا چهار ماهگی امکان تغییر جنسیت فرزند وجود دارد. در روایت آمده است:

إِذَا كَانَ بِامْرَأَةِ أَحَدِكُمْ‌ حَبَلٌ فَأَتَى عَلَيْهَا أَرْبَعَةُ أَشْهُرٍ فَلْيَسْتَقْبِلْ بِهَا الْقِبْلَةَ وَ لْيَقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ لْيَضْرِبْ عَلَى جَنْبِهَا وَ لْيَقُلِ- اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً فَإِنَّهُ يَجْعَلُهُ غُلَاماً فَإِنْ وَفَى بِالاسْمِ بَارَكَ اللَّهُ لَهُ فِيهِ وَ إِنْ رَجَعَ عَنِ الِاسْمِ كَانَ لِلَّهِ فِيهِ الْخِيَارُ إِنْ شَاءَ أَخَذَهُ وَ إِنْ شَاءَ تَرَكَه‌[14]

یعنی هنگامی که زن یکی از شما باردار شد و به چهار ماه رسید او را رو به قبله کنید و آیت الکرسی بخوانید و به پهلو او بزند و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً فَإِنَّهُ يَجْعَلُهُ غُلَاماً فَإِنْ وَفَى بِالاسْمِ بَارَكَ اللَّهُ لَهُ فِيهِ وَ إِنْ رَجَعَ عَنِ الِاسْمِ كَانَ لِلَّهِ فِيهِ الْخِيَارُ إِنْ شَاءَ أَخَذَهُ وَ إِنْ شَاءَ تَرَكَه

هر دو پهلو را شامل می‌شود.

روایت دیگر می‌فرماید:

مَا مِنْ رَجُلٍ يُحْمَلُ‌ لَهُ‌ حَمْلٌ‌ فَيَنْوِي أَنْ يُسَمِّيَهُ مُحَمَّداً إِلَّا كَانَ ذَكَراً إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ قَالَ هَاهُنَا ثَلَاثَةٌ كُلُّهُمْ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ وَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ آخَرَ يَأْخُذُ بِيَدِهَا وَ يَسْتَقْبِلُ بِهَا الْقِبْلَةَ عِنْدَ الْأَرْبَعَةِ الْأَشْهُرِ وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي‌سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلَامٌ وَ إِنْ حَوَّلَ اسْمَهُ أُخِذَ مِنْهُ[15]

مردی نیست که زن او باردار شود و نیت کند که اسم او را محمد بگذارد مگر اینکه فرزند او پسر شود ان شاء الله و در این خانه سه فرزند وجود دارد که هر سه محمد هستند و امام صادق فرمود در حدیث دیگری : دست زن را بگیرد و رو به قبله قرار بدهد هنگامی که چهار ماهه است و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي‌سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلَامٌ وَ إِنْ حَوَّلَ اسْمَهُ أُخِذَ مِنْهُ


[1] الاحتجاج، طبرسی، ج1، ص58.
[2] المحاسن، برقی، ج2، ص509.
[3] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص363.
[4] مهج الدعوات، سیدبن طاووس، ص356.
[5] سوره ق، آیه9.
[6] سوره نوح، آیات 10تا12.
[7] سوره نوح، آیات 10تا12.
[8] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص226.
[9] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص225.
[10] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص8.
[11] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص9.
[12] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص10.
[13] سوره نوح، آیات 10تا12.
[14] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص11.
[15] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص12.