«درس طب در روایات»
استاد تبریزیان
94/11/18
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: ادامه بحث درمان ناباروری
صحبت راجع به درمان ناباروری است.
گوشت با تخم مرغ
خوردن گوشت با تخم مرغ موجب زیاد شدن فرزند میشود. مقداری گوشت (چرخ کرده یا چرخ نکرده) میپزند و روی آن تخم مرغ ریخته میشود. این غذا درمان ناباروری است. در روایت آمده است:
إِنَ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ فَقَالَ لَهُ كُلِ اللَّحْمَ بِالْبَيْض[1]
یعنی پیامبری به خداوند از کم بودن فرزند شکایت کرد خداوند به او فرمود گوشت به همراه تخم مرغ بخور.
پیاز با تخم مرغ
در روایاتی برای افرادی که ضعف جنسی دارند نوع بخصوصی از تهیه پیاز و تخم مرغ بیان شده است. از مجموع روایات غذایی استفاده میشود که الان هم مرسوم است که به آن «مَخنمه» میگویند. پیاز سفید را خورد میکنند و با روغن زیتون سرخ میکنند و روی آن تخم مرغ محلی میریزند به همراه گوشت چزخ کرده میپزند. به نظر میرسد این غذا جمع بین روایات تقویت کننده باروری است.
کاسنی
در روایت آمده است:
الْهِنْدَبَاءُ يُقَطَّرُ عَلَيْهِ قَطَرَاتٌ مِنَ الْجَنَّةِ- وَ هُوَ يَزِيدُ فِي الْوَلَد[2]
یعنی روی کاسنی چند قطره از بهشت میریزد و فرزندان را زیاد میکند.
یکی از داروهای ما برای درمان ناباروری کاسنی است. کاسنی خشک شود و آسیاب شود و بخورند.
قطرات بهشت غیر از شبنم است. در روایت داریم کاسنی حتی تکان داده هم نشود چه رسد به اینکه شسته شود.
از این روایت معلوم میشود که برگ های کاسنی باید خورده شود نه ریشهی آن زیرا قطرات بهشت روی ریشه ها ریخته نمیشود.
عرقیجات چون الکل دارند مورد قبول ما نیست.
در روایت دیگر آمده است:
عَلَيْكُمْ بِأَكْلِ بَقْلَةِ الْهِنْدَبَا فَإِنَّهُ تَزِيدُ فِي الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ فَلْيُدْمِنْ أَكْلَ الْهِنْدَبَا[3]
یعنی بر شما باد خوردن سبزی کاسنی زیرا مال و فرزند را زیاد میکند و کسی که دوست دارد مال و فرزندان او زیاد شود کاسنی را غذای خود قرار دهند.
در این روایت کاسنی به عنوان سبزی مطرح شده است. خوب است که افرادی که امکانات دارند کاسنی را ترویج بدهند. این سبزی ان شاء الله درمان ناباروری و ضعف جنسی است.
بیشتر خوردن کاسنی در شب تاکید شده است به مقدار هفت برگ.
ائمه امر میکنند تا کاسنی خورده شود و این مطلب شوخی نیست.
مکانیزم اثر کاسنی در زیاد شدن اموال برای ما معلوم نیست و باید روی آن کار بشود.
در روایت دیگر آمده است:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وُلْدُهُ الذُّكُورُ فَلْيُكْثِرْ مِنْ أَكْلِ الْهِنْدَبَاء[4]
کسی که از زیادی مال و فرزند پسر خوشحال میشود پس زیاد کاسنی بخورد.
یکی از خصوصیت های کاسنی این است که فرزند را در نهایت زیبایی قرار میدهد. حتی بیشتر از به فرزند را زیبا میکند. در روایت آمده است امام صادق فرزند خیلی زیبایی دید و فرمود:
فَإِنَّ أَبَاهُ كَانَ أَكَّالًا لِلْهِنْدَبَا[5]
یعنی همانا پدرش زیاد کاسنی میخورده
خوردن کاسنی فوائد زیادی دارد و ریختن قطره ای از بهشت کافی در تمایز آن است.
مراد از کمی نسل یا فرزند در روایات، ناباروری است
مفاد روایات این است که چیزهایی که مطرح شد باعث زیاد شدن فرزند میشود. آیا درمان ناباروری هم میباشد؟ مستفاد از روایات این است که مراد از کمی فرزند، نداشتن فرزند است. این در اصطلاح اعراب مرسوم است که از عدم به کمی تعبیر میکنند. در روایت آمده است:
مَنْ عَدِمَ الْوَلَدَ فَلْيَأْكُلِ الْبَيْضَ وَ لْيُكْثِرْ مِنْهُ فَإِنَّهُ يُكْثِرُ النَّسْل[6]
یعنی کسی که فرزند ندارد تخم مرغ بخورد و زیاد بخورد.
طبق این روایت کمی فرزند در معنای عدم باروری استفاد میشود. زیرا در اول روایت آمده است کسی که فرزند ندارد و در انتهای همین روایت آمده است که نسل را زیاد میکند. بنابراین زیاد کردن به معنای درمان ناباروری است.
روایات دیگری بر این معنا آمده است:
أَنَّ رَجُلًا شَكَا إِلَيْهِ قِلَّةَ الْوَلَدِ وَ أَنَّهُ يَطْلُبُ الْوَلَدَ مِنَ الْإِمَاءِ وَ الْحَرَائِرِ فَلَا يُرْزَقُ لَهُ وَ هُوَ ابْنُ سِتِّينَ سَنَةً فَقَالَ ع قُلْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي دُبُرِ صَلَاتِكَ الْمَكْتُوبَةِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ وَ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الْفَجْرِ سُبْحَانَ اللَّهِ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ تَخْتِمُهُ بِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً ثُمَّ وَاقِعِ امْرَأَتَكَ اللَّيْلَةَ الثَّالِثَةَ فَإِنَّكَ تُرْزَقُ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَكَراً سَوِيّاً قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ وَ لَمْ يحول [يَحُلِ] الْحَوْلُ حَتَّى رُزِقْتُ قُرَّةَ عَيْن[7]
یعنی مردی به امام باقر (ع) از کمی فرزند شکایت کرد و او از زن کنیز و آزاد فرزند میخواست و فرزند دار نمیشد در حالیکه شصت سال داشت امام فرمود سه روز بعد از نماز واجب عشاء و نماز صبح هفتاد مرتبه سبحان الله و استغفرالله و در آخر بگو اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً و بعد از سه روز با همسر خود مجامعت کن ان شاء الله صاحب فرزند میشوی.
در ابتدا دارد «کمی فرزند» و در ادامه آمده است که «فرزند دار نمیشود»
استغفار
خداوند میفرماید:
﴿ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾[8]
یعنی پس گفتم كه از پروردگار خود طلب آمرزش كنيد كه او همواره بسيار آمرزنده است تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد و شما را با اموال و پسران يارى كند و براى شما باغها و براى شما نهرها قرار دهد
در روایت آمده است:
شَكَا الْأَبْرَشُ الْكَلْبِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِّمْنِي شَيْئاً قَالَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ فِي كُلِّ يَوْمٍ أَوْ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَقُولُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً إِلَى قَوْلِهِ- وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين[9]
یعنی ابرش به امام باقر (ع) شکایت کرد که بچه دار نمیشود امام فرمود در هر روز و شب صد مرتبه استغفار کن زیرا خداوند میفرماید اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً إِلَى قَوْلِهِ- وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين.
شکی در این نیست که استغفار درمان ناباروری است. عمل های جراحی و کارهای حرام اشتباه است. بلکه درمان ناباروری چیزهایی است که قرآن و ائمه (ع) مطرح میکنند. در روایتی داریم که اگر خداوند بخواهد نطفه روی سنگ منعقد میشود.
روایتی میفرماید:
قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يُولَدُ لِي فَقَالَ اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ فِي السَّحَرِ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنْ نَسِيتَهُ فَاقْضِه[10]
یعنی مردی به امام صادق (ع) عرض کرد بچه دار نمیشوم فرمود صد مرتبه هنگام سحر استغفار کن و اگر فراموش کردی قضای آن را بجا آور.
اذان گفتن
در روایت آمده است:
أَنَّهُ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع سُقْمَهُ وَ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ وَلَدٌ فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِالْأَذَانِ فِي مَنْزِلِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ دَائِمَ الْعِلَّةِ مَا أَنْفَكُّ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ خَدَمِي وَ عِيَالِي فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ هِشَامٍ عَمِلْتُ بِهِ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي وَ عَنْ عِيَالِيَ الْعِلَل[11]
یعنی شخصی به امام رضا (ع) شکایت کرد که بیمار است و فرزند دار نمیشود امام امر فرمود که در خانه با صدای بلند اذان بگوید شخص گفت این کار را انجام دادم و خداوند بیماری من را برطرف کرد و فرزندانم زیاد شد محمد بن راشد گفت همیشه بیمار بودم و هیچ گاه خوب نبودم و خانواده من هم بیمار بودند و به این دستور عمل کردم و خداوند بیماری را از من و از خانواده من بر طرف کرد.
اذان گفتن با صدای بلند هم یکی از درمان های عمومی محسوب میشود. چه اشکالی دارد کسی که در خانه بیمار دارد با صدای بلند اذان بگوید. اذان شیاطین را دور میکند.
بلندی به گونه ای باشد که صدق کند که شخص بلند اذان میگوید.
دعاء برای طلب فرزند
در روایت آمده است:
إِذَا أَبْطَأَ عَلَى أَحَدِكُمُ الْوَلَدُ فَلْيَقُلِ- اللَّهُمَ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي بَلْ هَبْ لِي عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعَظَّمُ ثُمَّ أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَافِيَةٍ شُكْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مِنْهَا رِضْوَانَكَ فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْد[12]
یعنی اگر کسی فرزند دار نشده است بگوید إِذَا أَبْطَأَ عَلَى أَحَدِكُمُ الْوَلَدُ فَلْيَقُلِ- اللَّهُمَ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي بَلْ هَبْ لِي عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعَظَّمُ ثُمَّ أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَافِيَةٍ شُكْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مِنْهَا رِضْوَانَكَ فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْد
دعاء دیگر برای بچه دار شدن
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ قَدِ انْقَرَضُوا وَ لَيْسَ لِي وَلَدٌ قَالَ ادْعُ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ- رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ قَالَ فَفَعَلْتُ فَوُلِدَ لِي عَلِيٌّ وَ الْحُسَيْن[13]
یعنی به امام صادق(ع) عرض کردم من از خانواده ای هستم که منقرض شده اند و برای من فرزندی نیست امام فرمود در حال سجده این دعا را بخوان: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ شخص میگوید این کار را انجام دادم و دو پسر به من داده شد.
نماز و دعاء برای فرزند آوری
در روایت آمده است:
مَنْ أَرَادَ أَنْ يُحْبَلَ لَهُ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْجُمُعَةِ يُطِيلُ فِيهِمَا الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا إِذْ قَالَ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ اللَّهُمَّ هَبْ لِي ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَصِيباً وَ لَا شِرْكا[14]
یعنی کسی که میخواهد همسرش باردار شود دو رکعت نماز بخواند بعد از نماز جمعه که در آن دو رکعت رکوع و سجود را طولانی کند و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا إِذْ قَالَ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ اللَّهُمَّ هَبْ لِي ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَصِيباً وَ لَا شِرْكا
اگر نماز جمعه نخواند بعد از نماز ظهر این نماز خوانده بشود.
دعاء هشام
قُلْ فِي كُلِ يَوْمٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ أَمْسَيْتَ- سُبْحَانَ اللَّهِ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ تَسْتَغْفِرُ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ تُسَبِّحُ تِسْعَ مَرَّاتٍ وَ تَخْتِمُ الْعَاشِرَةَ بِالاسْتِغْفَارِ ثُمَ تَقُولُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً. وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً فَقَالَهَا الْحَاجِبُ فَرُزِقَ ذُرِّيَّةً كَثِيرَةً وَ كَانَ بَعْدَ ذَلِكَ يَصِلُ أَبَا جَعْفَرٍ وَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سُلَيْمَانُ فَقُلْتُهَا وَ قَدْ تَزَوَّجْتُ ابْنَةَ عَمٍّ لِي فَأَبْطَأَ عَلَيَّ الْوَلَدُ مِنْهَا وَ عَلَّمْتُهَا أَهْلِي فَرُزِقْتُ وَلَداً وَ زَعَمَتِ الْمَرْأَةُ أَنَّهَا مَتَى تَشَاءُ أَنْ تَحْمِلَ حَمَلَتْ إِذَا قَالَتْهَا وَ عَلَّمْتُهَا غَيْرَ وَاحِدٍ مِنَ الْهَاشِمِيِّينَ مِمَّنْ لَمْ يَكُنْ يُولَدُ لَهُمْ فَوُلِدَ لَهُمْ وُلْدٌ كَثِيرٌ وَ الْحَمْدُ لِلَّه[15]
یعنی در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله بگو و ده مرتبه استغفار کن و نه مرتبه تسبیح بگو و دهمین را با استغفار ختم کن و سپس بگو اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً. وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً حاجب این کار را کرد و فرزندان بسیار روزی او گشت و بعد از زیاد خدمت امام صادق و امام باقر میرسید راوی میگوید من هم این را به او گفتم که با دختر عموی خود ازدواج کردم و فرزند دار نمیشدم و این دعاء را به اهل بیت خود یاد دادم به گونه ای که خانم من گمان کرد که هر وقت این دعاء را بخواند و بخواهد بچه دار میشود و این دعاء را به دیگران از هاشمی ها گفتم کسانی که بچه دار نمیشدند همه صاحب فرزندان بسیار شدند و الحمد لله.
نیت کردن اسم
در روایت آمده است:
أَنَّهُ شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا جَامَعْتَ فَقُلِ- اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً قَالَ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَرُزِق[16]
یعنی شخصی به امام صادق (ع) شکایت کرد که فرزندی برای او متولد نشده است فرمود هنگامی که مجامعت کردی بگو اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً (خداوندا اگر پسری روزی ام کنی اسم او را محمد میگذارم) شخص گفت این کار را انجام دادم و بچه دار شدم.
در روایت دیگر آمده است:
سَمِّهِ عَلِيّاً فَإِنَّ أَبِي كَانَ إِذَا أَبْطَأَتْ عَلَيْهِ جَارِيَةٌ مِنْ جَوَارِيهِ قَالَ لَهَا يَا فُلَانَةُ انْوِي عَلِيّاً فَلَا تَلْبَثُ أَنْ تَحْمِلَ فَتَلِدَ غُلَاما[17]
یعنی اسم فرزند را علی بگذار زیرا پدرم امام صادق(ع) زمانی که کنیزش بچه دار نمیشد به او میفرمود نیت کن اسم او را علی بگذار او باردار میشد و پسر میزایید.
انتخاب زن زشت
در روایت آمده است:
أَتَتْ عَلَيَّ سِتُّونَ سَنَةً لَا يُولَدُ لِي فَحَجَجْتُ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ ذَلِكَ فَقَالَ لِي أَ وَ لَمْ يُولَدْ لَكَ قُلْتُ لَا قَالَ إِذَا قَدِمْتَ الْعِرَاقَ فَتَزَوَّجِ امْرَأَةً وَ لَا عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ سَوْءَاءَ قَالَ قُلْتُ وَ مَا السَّوْءَاءُ قَالَ امْرَأَةٌ فِيهَا قُبْحٌ فَإِنَّهُنَّ أَكْثَرُ أَوْلَاداً وَ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ فَإِنِّي أَرْجُو- أَنْ يَرْزُقَكَ اللَّهُ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً وَ- الدُّعَاءُ اللَّهُمَ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي بَلْ هَبْ لِي أُنْساً وَ عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عَلَى تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعْطِي أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَاقِبَةٍ خَيْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مُنْتَهَى رِضَاكَ عَنِّي فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءِ الْعَهْدِ[18]
یعنی شخصی گفت شصت سال گذشت و بچه دار نمیشدم حج گذاردم و خدمت امام صادق(ع) رسیدم شکایت کردم فرمود آیا بچه دار نمیشوی عرض کردم نه فرمود هنگامی که به عراق رفتی ازدواج کن زشت هم باشد مهم نیست عرض کردم سواء چیست؟ فرمود زنی که در آن زشتی وجود دارد زیرا آن ها زیاد تر بچه دار میشوند و این دعاء را بخوان اللَّهُمَ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي بَلْ هَبْ لِي أُنْساً وَ عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عَلَى تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعْطِي أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَاقِبَةٍ خَيْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مُنْتَهَى رِضَاكَ عَنِّي فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءِ الْعَهْدِ
خداوند از برخی چیزی را میگیرد
خواندن «وذالنون»
در روایت آمده است:
قَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ بِالرَّبَذَةِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَمْ أُرْزَقْ وَلَداً فَقَالَ لَهُ إِذَا رَجَعْتَ إِلَى بِلَادِكَ وَ أَرَدْتَ أَنْ تَأْتِيَ أَهْلَكَ فَاقْرَأْ إِذَا أَرَدْتَ ذَلِكَ- وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ إِلَى ثَلَاثِ آيَاتٍ فَإِنَّكَ سَتُرْزَقُ وَلَداً إِنْ شَاءَ اللَّه[19]
یعنی شخصی از خراسان به امام صادق(ع) عرض کرد فدایت شوم بچه دار نمیشوم فرمود هنگامی که به شهر خود برگشتی و خواستی همبستر شوی بخوان وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ تا سه آیه دیگر ان شاء الله فرزند دار میشوی.
آب آسمان
در روایت آمده است:
وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ بَعْدَ ذَلِكَ فَشَرِبَ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ كَانَ لَهُ وَلَدٌ وَ إِنْ كَانَتِ امْرَأَةٌ عَقِيماً وَ شَرِبَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ رَزَقَهُ اللَّهُ وَلَداً وَ إِنْ كَانَ عِنِّيناً وَ المَرْأَةُ عَقِيماً وَ شَرِبَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَاءِ أَطْلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ وَ ذَهَبَ مَا عِنْدَهُ وَ يَقْدِرُ عَلَى الْمُجَامَعَةِ وَ إِنْ أَحَبَّتْ أَنْ تَحْمِلَ بِابْنٍ حَمَلَتْ وَ إِنْ أَحَبَّتْ أَنْ تَحْمِلَ بِذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى حَمَلَتْ وَ تَصْدِيقُ ذَلِكَ فِي كِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيما[20]
یعنی قسم به خداوندی که من را مبعوث کرد اگر شخصی بچه دار نمیشود و دوست دارد بچه دار بشود و از آن آب بخورد بچه دار میشود و اگر خانم نازا باشد خداوند به او فرزند میدهد و اگر مرد و زن نازا باشند و از آن آب بخورند خداوند نازایی آن ها را برطرف میکند و اگر قدرت همبستر نداشته باشد قدرت پیدا میکند و اگر دوست دارد فرزند پسر یا دختر باشد همان باردار میشود و تصدیق این مطلب در آیه قرآن است يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيما
صبح و شب یک لیوان حداقل یک هفته بخورند.
همبستر شدن در آخر شب
در روایت آمده است:
فَلْيَكُنْ فِي آخِرِ اللَّيْلِ فَإِنَّهُ أَصَحُّ لِلْبَدَنِ وَ أَرْجَى لِلْوَلَدِ وَ أَذْكَى لِلْعَقْلِ فِي الْوَلَدِ الَّذِي يُقْضَى بَيْنَهُمَا[21]
یعنی همبستر شدن در آخر شب باشد زیرا برای بدن صالح تر و به فرزند آوری امید بیشتر است و اگر فرزندی برای شما قضاء شود باهوش تر است.