«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

94/11/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه تقویت کننده های جنسی – زیاد کردن آب ستون مهره ها – درد آلت

 

صحبت راجع به تقویت کننده جنسی است. چیزهایی که عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند. مطالبی عرض شد و یکی از رفقا راجع به خانم ها می‌پرسد. چه چیز باعث تحریک جنسی خانم ها می‌شود. مواردی که خواندیم گاهی اطلاق دارد و شامل خانم ها می‌شود و گاهی نیز اطلاق ندارد و برای آقایان گفته می‌شود ولی از باب تغلیب تذکیر برای مذکر آمده است ولی هر دو را شامل می‌شود.

آنچه از روایات استفاده می‌شود اموری نیز برای تحریک خانم ها وجود دارد که مهم ترین آن ها برگ یا تخم شاهی است. البته به نحو استشعار است و شاید دلالت واضح نداشته باشد. در روایت آمده است:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَزَعَ الشَّبَقَ وَ هِيَ الْغَلِمَةُ مِنْ نِسَائِنَا وَ جَعَلَهَا فِي‌ رِجَالِنَا وَ كَذَلِكَ فَعَلَ بِشِيعَتِنَا

ما از این روایت استشعار کردیم که این به جهت نوع غذایی است که مصرف می‌کنند. زنان بنی امیه ولع زیادی به خوردن شاهی دارند. تجربه هم اثر محرک بودن شاهی را ثابت کرده است و در کتاب ها نوشته شده است البته نمی‌دانم روایت هست یا نه:

لو علمت النساء ما فی الجرجیر لزرعنه تحت السریر

یعنی اگر زنان می‌دانستند چه در شاهی است همانا آن را زیر تخت خواب ها می‌کاشتند.

گل سرخ تبریزی و تخم جعفری و تخم کتان و یک سری امور دیگر هستند که محرک جنسی خانم ها است.

روایات در مورد شاهی این است که در شب خورده نشود زیرا محرک بیماری جذام است که نماد بیماری های ژنتیکی است.

رازیانه هرمون زنان «اورولاکتین» را افزایش می‌دهد ولی معلوم نیست که محرک هم باشد.

زنجفیل هم برای مرد و هم برای زن خوب است. این ها با طب سنتی یا به تجربه ثابت می‌شود ولی آن چیزهایی که در روایات آمده است را ذکر کردم.

داروی ترکیبی باه مردان که به آن «تین فیل» می‌گوییم

زنجفیل – فلفل – دارفلفل- مصطکی – قرنفل ( میخک)– قرفه القرنفل (پوست درخت میخک)- تین فیل – جوزبویا – کبابه – سنب الطیب – دارچین .

همه با هم مساوی آسیاب شوند و الک شوند و دو برابر مجموع عسل اضافه شود و روی آتش ده الی بیست دقیقه به صورت ملایم باشد و خیلی باید مراقب بود تا این مواد نسوزد.

مقدار مصرف دو مثقال در دو ساعت قبل از همبستر شدن.

 

زیاد کردن آب ستون مهره ها

 

شاید این مطلب کنایه از زیاد شدن آب منی باشد که از روایات باید استفاده بشود. شاید هم تلازمی بین این دو وجود داشته باشد.

آب ستون مهره ها اگر چه باعث زیاد شدن آب منی می‌شود ولی خاصیت های دیگری دارد. مانند اینکه برای خود کمر مفید است و همچنین برای نخاع مفید است و اگر این آب کم شود نخاع به کمر می‌چسبد.

برای تشخیص بعضی از بیماری ها از آب ستون مهره ها می‌کشند مانند «مننژیت» و یا برای برخی درمان ها این کار را انجام می‌دهد.

محل تولید آب ستون مهره ها شاید از مغز باشد و ظاهر این است که از خونی است که داخل ستون مهره ها نفوذ می‌کند.

خرمای برنی

در روایت آمده است:

يَزِيدُ فِي‌ مَاءِ فَقَارِ الظَّهْرِ

یعنی خرمای برنی آب ستون مهره ها را زیاد می‌کند.

گاهی به فقار در عربی «العمود الفقری» می‌گویند. در این روایت به ستون مهره ها تصریح شده است. صلب هم به معنای کمر است که شامل ستون مهره ها می‌باشد.

خربزه

در روایت آمده است:

يُكْثِرُ مَاءَ الظَّهْر

یعنی آب کمر را زیاد می‌کند.

در آب کمر یک ابهامی وجود دارد. احتمال دارد مراد آب ستون مهره ها مراد باشد و احتمال دارد همان آب منی باشد. چون به هر دو آب کمر می‌گویند.

بطیخ در عربی شاید شامل هندوانه هم باشد ولی ما روایت آن را خواندیم که معطر است و هندوانه عطر و بو ندارد. اگر این روایت شامل هندوانه شود فقط به اعتبار اسم است. عرب ها به هندوانه «بطیخ اخضر» می‌گویند.

اسپرم منی در ستون مهره ها ساخته می‌شود ولی اصل منی در مایعات پروستات دیده می‌شود. چیزی که به مایعات سفید دیده می‌شود مایه های پروستات است. بیضه کارهایی روی منی انجام می‌دهد مانند سفت کردن منی. منی از بیضه عبور می‌کند و معنای آن این نیست که در بیضه منی تولید می‌شود یا می‌گویند که تقسیم اسپرم به کروموزم در بیضه ها صورت می‌گیرد. خداوند می‌فرماید:

﴿يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِب‌﴾

یعنی منی از بین کمر و استخوان های سینه خارج می‌شود.

فکر نکنید علم جدید چیزی از خود دارند بلکه در مسئله تولید منی و انعقاد نطفه و مراحل جنین را از قرآن گرفته اند. آب از کمر می‌آید در بیضه و در آنجا کارهایی روی آن انجام می‌شود.

می‌گویند هفتاد لقمه یک قطره خون می‌شود و هفتاد قطره خون یک قطره منی می‌شود ولی تا چه حد درست است معلوم نیست.

بادمجان

در روایت آمده است:

يَزِيدُ فِي‌ مَاءِ الصُّلْب

یعنی بادمجان آب کمر را زیاد می‌کند.

صلب همان کمر است که قرآن می‌فرماید:

﴿يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِب‌﴾

یعنی منی از بین کمر و استخوان های سینه خارج می‌شود.

بادمجان در موقع سرما گرم است و در موقع گرما سرد است.

پیاز

پیاز هم برای زیاد شدن آب ستون مهره ها مفید است.

شیر

در روایت آمده است:

اللَّبَنُ الْحَلِيبُ نَافِعٌ لِمَنْ‌ نَفَرَ عَلَيْهِ‌ مَاءُ الظَّهْر

یعنی شیر برای کسی که آب کمر او از بین رفته است مفید است.

احتمال دارد مراد آب ستون مهره ها باشد و احتمال هم دارد کنایه از آب منی باشد.

در روایت دیگر آمده است:

مَنْ‌ تَغَيَّرَ عَلَيْهِ‌ مَاءُ الظَّهْرِ فَإِنَّهُ يَنْفَعُ لَهُ اللَّبَنُ الْحَلِيبُ وَ الْعَسَل

یعنی کسی که آب کمر او تغییر کند برای او شیر با عسل مفید است.

احتمال زیاد وجود دارد که این روایت اشاره به آب منی دارد چون می‌فرماید آب کمر تغییر کند و در آن زمان آب ستون مهره ها قابل دیدن نبوده است.

تغییر آب منی بخاطر غذاها و یا بیماری ها است.

نوره

در روایت آمده است:

إِنَّ النُّورَةَ تَزِيدُ فِي‌ مَاءِ الصُّلْبِ‌ وَ تُقَوِّي الْبَدَن

یعنی همانا نوره آب کمر را زیاد می‌کند و بدن را قوی می‌کند.

تقویت کنندگی بدن قرینه بر این است که مراد از «ماء الصلب» آب ستون فقرات است زیرا وقتی آب ستون مهره ها زیاد شود کمر و بدن قوی می‌شود.

لبن اقسامی است مانند «لبن المخیض» به معنای ماست و «لبن الحلیب» که به معنای شیر است. در کشورهای عربی به شیر «حلیب» می‌گویند.

شانه

يَزِيدُ فِي‌ مَاءِ الصُّلْب

یعنی شانه کردن آب کمر را زیاد می‌کند.

امروزه کم شدن آب کمر معضلی است. طب جدید در این مورد عاجز است. چیزهایی که آب کمر را زیاد کند همین هایی است که خواندیم. وقتی کمر تقویت شود به واسطه آبی که در ستون مهره ها وجود دارد دیگر دیسک کمر یا فاصله بین مهره ها به وجود نمی‌آید.

اعتقاد ما این است که اگر عسل جوشیده بشود هم اشکالی ندارد بلکه سنتی ها می‌گویند که عسل نباید جوشیده بشود. چون در روایات جوشاندن عسل آمده است. مانند داروی پیامبر(ص) که در آن عسل باید روی آتش گذاشته بشود. همین دارویی که در مورد «باه مردان» در امروز خواندیم هم در آن عسل باید روی آتش باشد.

روایتی هست که از آن برداشت می‌شود زمانی که آب کمر گفته می‌شود مراد همان آب منی است:

فَلَوْ كَانَتْ مُرَبَّعَةً أَوْ مُدَوَّرَةً احْتُبِسَتِ النُّقْطَةُ الْأُولَى إِلَى الثَّانِيَةِ فَلَا يَلْتَذُّ بِخُرُوجِهَا الْحَيُّ إِذِ الْمَنِيُّ يَنْزِلُ مِنْ قَفَارِ الظَّهْرِ إِلَى الْكُلْيَةِ فَهِيَ كَالدُّودَةِ تَنْقَبِضُ وَ تَنْبَسِطُ تَرْمِيهِ أَوَّلًا فَأَوَّلًا إِلَى الْمَثَانَةِ كَالْبُنْدُقَةِ مِنَ الْقَوْس

یعنی اگر کلیه ها مربع یا دایره شکل بود آب منی از کمر که قطره قطره به کلیه ها می‌رود اجازه خروج قطره دوم را نمی‌داد و در این صورت التذاذی از خروج منی برای انسان وجود نداشت زیرا آب منی از ستون مهره ها نازل می‌شود به سمت کلیه ها و کلیه ها مانند کرم منقبض و منبسط می‌شود و مانند تفنگ منی را به سمت پروستات پرت می‌کند.

آب منی از کمر به بیضه ها منتقل می‌شود و از کلیه ها عبور می‌کند. انسان چه زمان به این معنا در این روایت برسد که مکانیزم عمل کلیه ها چیست معلوم نیست.

احتمال زیاد این است که مراد از «ترائب» همان دنده ها است زیرا در اطراف دنده ها خون تولید می‌شود. بنابراین منشا منی خونی است که در اطراف دنده ها تولید می‌شود و به سمت کمر که همان «صلب» است می‌آید و تبدیل به آب کمر می‌شود و از آب کمر تبدیل به آب منی می‌شود.

هیچ یک از طبیبان دنیا نتوانستند سوالاتی که در روایات درمورد آناتومی انسان پاسخ داده شده است را جواب دهند. بنده خودم از رئیس دانشگاه آناتومی این سوالات را پرسیدم و او نتوانست جواب بدهد. سوالاتی که در هزار سال پیش مطرح شده است را نمی‌توانند جواب دهند مگر اینکه این روایات را خوانده باشند.

 

دو چیز سبب می‌شود که آب کمر کم شود

 

سداب

در روایت آمده است:

ذُكِرَ السَّدَابُ‌ فَقَالَ أَمَا إِنَّ فِيهِ مَنَافِعَ زِيَادَةٌ فِي الْعَقْلِ وَ تَوْفِيرٌ فِي الدِّمَاغِ غَيْرَ أَنَّهُ يُنَتِّنُ مَاءَ الظَّهْر

یعنی امام صادق(ع) سداب را یاد کرد و فرمود منافعی دارد عقل و مغز را زیاد می‌کند غیر از اینکه آب منی را بد بو می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

يَنْثُرُ مَاءَ الظَّهْر

یعنی آب کمر را نابود می‌کند.

 

افرادی که مشکل مغز و درک و هوش دارند یا مشکلاتی نظیر آسیب مغزی یا کوچکی مغز یا عدم رسیدن اکسیژن به مغز دارند، سداب برای آن ها حیاتی است.

در طب جدید گفته می‌شود مغز زیاد نمی‌شود ولی این روایت می‌فرماید مغز زیاد می‌شود.

از این روایت داروی تاخیری استفاده می‌شود. افرادی که زود انزالی دارند از سداب استفاده کنند. وقتی آب منی نیست یا تولید نمی‌شود خروج آن نیز به تاخیر می‌افتد. سداب را آسیاب کنند و یک ساعت قبل از همبستر شدن به اندازه یک قاشق مربا خوری بخورند.

دلیل زود انزالی یکی گشاد بودن مجاری منی است و دلیل دیگر سستی و ضعف کمر است. شاید هم بنابر این روایت کلیه در زود انزالی نقش داشته باشد. اگر علت گشادی مجاری منی باشد درمان آن کندر با انجیر است. کندر را داخل هفت دانه انجیر قرار دهند و مصرف شود سبب جمع شدن مجاری منی می‌شود. این مطلب را در دفتر آقای نخودکی دیدم و نمی‌دانم روایت هست یا نه؟

نوعا داروی سستی کمر داده شود و بعد این دارو امتحان شود.

اشنان

گیاه اشنان شوینده ای است که در قدیم دست و پا و دهان را با آن می‌شستند. این گیاه بیشتر در اطراف کاشمر است. در روایت آمده است:

قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنَّا نَأْكُلُ‌ الْأُشْنَانَ‌ فَقَالَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِذَا تَوَضَّأَ ضَمَّ شَفَتَيْهِ‌ وَ فِيهِ خِصَالٌ تُكْرَهُ إِنَّهُ يُورِثُ السِّلَّ وَ يَذْهَبُ بِمَاءِ الظَّهْرِ وَ يُوهِي الرُّكْبَتَيْنِ

به امام رضا (ع) عرض کردم اشنان می‌خوریم فرمود امام کاظم (ع) زمانی که می‌خواستند وضو بگیرد یعنی دهان را با اشنان بشویند دهان خود را می‌بستند زیرا سبب بیماری سل (لاغری) می‌شود و آب کمر را از بین می‌برد و زانو ها را سست می‌کند.

کراویا یعنی شاه زیره هم تاخیری است و برای زود انزالی مفید است. شبیه به زیره است ولی درشت تر و تیره تر و بوی زیره را ندارد و در اطراف کرمان رشد می‌کند. این گیاه جلوی تولید آب منی را می‌گیرد.

افرادی هستند که قبل از رسیدن به خانم انزال می‌شود و خانم چهار یا پنج سال باکره می‌ماند و در طب جدید درمان ندارد حتی با دستگاه و برق. فردی دیدم که برای او دستگاهی برقی درست کرده اند که با آن عضو او نعوذ پیدا می‌کند.

شاه دانه نیز در این داروی تاخیری وجود دارد. یک روزی ان شاء الله ترکیب داروی تاخیری را می‌خوانیم.

 

درد آلت مرد(احلیل)

 

قبلا هم درمان این بیماری را خوانده‌ایم. در روایت آمده است:

تَأْخُذُ خِيَارَ بَادَرَنْجٍ‌ فَتُقَشِّرُهُ ثُمَّ تَطْبُخُ قُشُورَهُ بِالْمَاءِ مَعَ أُصُولِ الْهِنْدَبَاءِ ثُمَّ تُصَفِّيهِ وَ تَصُبُّ عَلَيْهِ سُكَّرَ طَبَرْزَدٍ ثُمَّ تَشْرَبُ مِنْهُ عَلَى الرِّيقِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِقْدَارَ رِطْلٍ فَإِنَّهُ جَيِّدٌ مُجَرَّبٌ نَافِعٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى

یعنی پوست خیار چنبر را می‌کنی و پوست ها را به همراه ساقه کاسنی پخته می‌شود و صاف می‌شود و شکر طبرزرد (شکر سفت مانند نبات که منشا آن نیشکر است) روی آن ریخته می‌شود و حل می‌شود و سپس به مدت سه روز ناشتا در هر روز چهار صد و بیست گرم مصرف شود.

بادرنج کلمه فارسی است. یعنی بادها را ترد می‌کند. یک سبزی در مشهد است که به آن بادرنج می‌گویند. این خصوصیت در خیار چنبر وجود دارد.

افرادی که درد آلت دارد یا بیماری در آلت دارند از دارو استفاده کنند.

ما این دارو را درست نکردیم چون دارویی است که همان موقع باید مصرف کرد. مگر اینکه پوست خیار را به همراه ساقه کاسنی خشک شده را آمده کنند و خود بیمار دارو را آماده کند.

 

سوال: دختر بچه ای که ناخن هایش مشکند یا جمع می‌شود علت و درمان آن چیست؟

جواب: ظاهرا کم بود کلسیم دارد و داروی استخوان ساز و هسته سنجد موثر است البته مالیدن عسل روی انگشتان ناخن ها را محکم می‌کند. زیاد سوال کردن بیماری محسوب فکر نمی‌کنم بیماری باشد. و برخی بچه ها یا به خاطر تیز هوشی یا بخاطر کند ذهنی می‌تواند باشد. احتمال بیشتر افرادی که زیاد سوال می‌کنند هوش زیادی دارند. جواب را خوب نمی‌گیرند چون ذهن فعال و جوالی دارند و می‌گویند انیشتاین این گونه بوده است. خود او گفت که فرق من با دیگران این است که همه بزرگ شدن ولی من بچه ماندم و همیشه سوال های بچه گانه می‌کنم.

برای مشکل تمرکز داروی «ابن مسعود» و داروی هوش خوب است.

 

سوال: درمان «استسترون» چیست؟

جواب: استسترون یعنی خانم هایی که آنزیم های زنانگی آن ها کم است دارویی است که عرض کردیم. ترکیبی از شاهی و تخم شاهی و دیگر چیزها است که محرک شهوت و محرک تخم دان زنان است.

 

سوال: درمان حدیث نفس دائمی چیست؟

جواب: بهترین درمان آن خوردن انار است.