96/11/23
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: سرنوشت یهود در عصر ظهور
روایت بیست و یکم:حَدَّثَنَا نُعَيْمٌ، حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ بْنُ الْوَلِيدِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَمْرٍو عَنْ شُرَيْحِ بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ كَعْبٍ، قَالَ: يَهْبِطُ الْمَسِيحُ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ عِنْدَ الْقَنْطَرَةِ الْبَيْضَاءِ[1] عَلَى بَابِ دِمَشْقَ الشَّرْقِيِّ إِلَى طَرَفِ الشَّجَرِ، تَحْمِلُهُ غَمَامَةٌ، وَاضِعٌ يَدَيْهِ عَلَى مَنْكِبِ مَلَكَيْنِ، عَلَيْهِ رَيْطَتَانِ[2] مُؤْتَزِرٌ بِإِحْدَاهُمَا مُرْتَدٍ بِالْأُخْرَى، إِذَا أَكَبَّ رَأْسَهُ يَقْطُرُ مِنْهُ كَالْجُمَانِ[3] ، فَيَأْتِيهِ الْيَهُودُ فَيَقُولُونَ: نَحْنُ أَصْحَابُكَ، فَيَقُولُ: كَذَبْتُمْ، ثُمَّ يَأْتِيهِ النَّصَارَى فَيَقُولُونَ: نَحْنُ أَصْحَابُكَ، فَيَقُولُ: كَذَبْتُمْ بَلْ أَصْحَابِي: الْمُهَاجِرُونَ بَقِيَّةُ أَصْحَابِ الْمَلْحَمَةِ، فَيَأْتِي مَجْمَعَ الْمُسْلِمِينَ حَيْثُ هُمْ، فَيَجِدُ خَلِيفَتَهُمْ يُصَلِّي بِهِمْ، فَيَتَأَخَّرُ لِلْمَسِيحِ حِينَ يَرَاهُ، فَيَقُولُ: يَا مَسِيحَ اللَّهِ صَلِّ بِنَا، فَيَقُولُ: بَلْ أَنْتَ فَصَلِّ بِأَصْحَابِكَ، فَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنْكَ، فَإِنَّمَا بُعِثْتُ وَزِيراً وَ لَمْ أُبْعَثْ أَمِيراً، فَيُصَلِّي بِهِمْ خَلِيفَةُ الْمُهَاجِرِينَ رَكْعَتَيْنِ مَرَّةً وَاحِدَةً وَ ابْنُ مَرْيَمَ فِيهِمْ ثم یصلی لهم المسیح بعده و ینزع خلیفتهم.[4]
عيسى بن مريم علیهماالسلام فرود مىآيد ... يهوديان نزد او مىآيند و مىگويند: ما ياران تو هستيم، وى مىگويد: دروغ مىگوييد، سپس مسيحىها مىآيند و مىگويند: ما ياران تو هستيم و او مىگويد: دروغ مىگوييد، ياران من مهاجران، باقىماندگان از ياران «حماسه بزرگ» مىباشند، آنگاه به محل تجمع مسلمانان مىآيد و مىبيند كه خليفه آنها برايشان نماز مىگزارد، چون او را مىبينند درنگ مىكند، سپس خليفه مىگويد: اى پيامبر خدا براى ما نماز بگزار و او مىگويد: تو خود براى يارانت نماز بگزار كه خدا از تو راضى است. من بهعنوان وزير آمدهام نه امير! و خليفه مهاجران دو ركعت نماز مىگزارد و فرزند مريم علیهالسلام نيز در بين آنهاست سپس مسیح برای آنها نماز میخواند و خلیفهی آنها نماز را از نو شروع میکند.
از این روایت استفاده میشود که هنگامی که امام زمان وارد شام میشوند، حکومت و حاکمیتی برای یهود نمیباشد.