درس مهدویت استاد طبسی
94/10/21
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: اصحاب امام زمان در زمان ظهور
ادامه متن روایت اول:
...فَيَقُولُ الْمَخْزُومِيُّ، وَ هُوَ رَئِيسُ الْقَوْمِ وَ عَمِيُدُهُمْ: إِنَّا لَا نَأْمَنُ أَنْ يَكُونَ وَرَاءَهُمْ مَادَّةٌ لَهُمْ، فَإِذَا الْتَأَمَتْ إِلَيْهِمْ كَشَفَ أَمْرَهُمْ وَ عَظُمَ شَأْنُهُمْ، فَتَهْضِمُوهُمْ[1] وَ هُمْ فِي قِلَّةٍ مِنَ الْعَدَدِ وَ غُرْبَةٍ فِي الْبَلَدِ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ الْمَادَّةُ، فَإِنَّ هَؤُلَاءِ لَمْ يَأْتُوكُمْ مَكَّةَ إِلَّا وَ سَيَكُونُ لَهُمْ شَأْنٌ، وَ مَا أَحْسُبُ تَأْوِيلَ رُؤْيَا صَاحِبِكُمْ إِلَّا حَقّاً، فَخَلُّوا لَهُمْ بَلَدَكُمْ وَ أَجِيلُوا الرَّأْيَ، وَ الْأَمْرُ مُمْكِنٌ.
فَيَقُولُ قَائِلُهُمْ: إِنْ كَانَ مَنْ يَأْتِيهِمْ أَمْثَالُهُمْ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ مِنْهُمْ، فَإِنَّهُ لَا سِلَاحلِلْقَوْمِ وَ لَا كُرَاعَ[2] وَ لَا حِصْنَ يَلْجَئُونَ إِلَيْهِ، وَ هُمْ غُرَبَاءُ مُحْتَوَوْنَ، فَإِنْ أَتَى جَيْشٌ لَهُمْ نَهَضْتُمْ إِلَى هَؤُلَاءِ أَوَّلًا، وَ كَانُوا كَشَرْبَةِ الظَّمْآنِ.
فَلَا يَزَالُونَ فِي هَذَا الْكَلَامِ وَ نَحْوِهِ حَتَّى يَحْجُزَ اللَّيْلُ بَيْنَ النَّاسِ، ثُمَّ يَضْرِبُ اللَّهُ عَلَى آذَانِهِمْ وَ عُيُونِهِمْ بِالنَّوْمِ، فَلَا يَجْتَمِعُونَ بَعْدَ فِرَاقِهِمْ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، وَ إِنَّ أَصْحَابَ الْقَائِمِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَلْقَى بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَأَنَّهُمْ بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ، وَ إِنْ افْتَرَقُوا عِشَاءً الْتَقَوْا غُدْوَةً، وَ ذَلِكَ تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَةِ: فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً[3] .
قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ عَلَى الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟
قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ][4] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّينِ، يَمْسَحُ بُطُونَهُمْ وَ ظُهُورَهُمْ فَلَا يَشْتَبِهُ عَلَيْهِمْ حُكْمٌ[5] .[6]
ترجمه روایت:
... مخزومی که رییس و مورد اعتماد اینها است میگوید ما هیچ مطمئن نیستیم که اینها عقبه و پشتوانهای نداشته باشند و اگر او به اینها بپیوندد معلوم میشود اینها چه درجهای دارند و تا او نیامده باید دست به کار شد و اینها را کشت در حالی که تعدادشان کم است و در این شهر غریب است و تا مدد ایشان و پشتوانه آنها نیامده دست به کار شوید. اینها به مکه نیامدند مگر اینکه اینها شخصیتهای تاثیر گذار خواهند بود و همچنین خوابی هم که آن شخص دیده بود حق است پس شهرتان را از وجود آنها پاک کنید، یکی از آنها گفت اگر نیروهای کمکی هم مثل اینها باشند و مشغول عبادت باشند که کاری با ما ندارند و سلاحی ندارند و وسیله و مرکبی هم ندارند. ( ظاهرا اینها روایات را نخواندهاند و مومنین و یاران امام و قدرتشان را نمیشناسند و با مرکب و شمشیر آنها آشنایی ندارند چون روایات اهل بیت را کنار گذاشتند و از دیگران روایت را گرفتند.) اگر ارتش و مددی برایشان آمد دیگر کاری بر نمیآید.
سپس این نیروها متفرق میشوند و در خانهها سکنی میگزینند تا اینکه حضرت مهدی ظهور میکند.
ابوبصیر میگوید: آیا بر روی زمین مؤمنین دیگری غیر ایشان نیست؟
امامعلیهالسلام میفرمایند: بله هستند ولی اینها افرادی هستند که خداوند در جمع آنها امام را ظاهر میکند و اینها حکام و نجیبان و قاضیان و فقهای دینی هستند و البته تصرف تکوینی در ایشان خواهد شد و در انجام امور هیچ امری برایشان مشکل و مشتبه نخواهد شد.
مرحوم ابن طاووس هم همین روایت با اندکی اختلاف نقل میکند.
ب) منابع روایت:
1. یعقوب بن نعیم که ابن طاووس از آن کتاب نقل میکند ولی کتاب در اختیار ما نیست.
2. دلائل الامامۀ ، مرحوم محمدبن رستم طبری ، ص 554
3. ملاحم ، ابن طاووس ، ص 375
4. البرهان ، مرحوم بحرانی ، ج 1 ، ص 163
5. المحجة ، بحرانی ، ص 28
6. بشارۀ الاسلام ، کاظمی ص 99
7. منخب الأثر ، آیۀ الله صافی ، ص 485
8. موسوعة امیرالمؤمنینعلیهالسلام
نکتهای که هست، بحار این روایت را نقل نکرده است!