درس مهدویت استاد طبسی

89/01/15

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه 46 ـ 15/1/89
بحث ما پیرامون بررسی سندی و دلالی[1] روایات يماني و ارزيابي وي طبق روایات بود، واينكه آيا يماني چهره مثبتی است یا نه؟
هر چند بعضی در مورد ایشان افرا ط کرده،و یمانی را به عنوان سفیر امام و مورد تایید حضرت و...معرفی نموده اند؛ ولی کدام روایات به این مسائل اشاره میکند؟
اصل یمانی از علامات حتمی ظهور می‌باشد اما ویژگی‌ها ی او باید مورد بررسی قرار بگیرد ودراین مورد افراط و تفریط شده است.
گفتيم روايت اول را ابن المنادی از محمد حنفیه نقل می‌کند در حالیکه بین او و محمد حنفیه 200سال فاصله است (ابن منادی در اواخر قرن3و اوایل قرن 4 میزیسته،درحالیکه محمد بن حنفیه درقرن اول بوده است) پس روایت طبق این نقل مرسل است.
 این روایت راکنز العمال به نقل ابن المنادی از محمد حنفیه (کتاب کنز العمال همان کتاب جامع الاحادیث سیوطی است که متقی هندی آن را تنظیم کرده است) آورده است.
 بربعضی از فقره‌های این روایت شاهد صدق و روایات دیگر داریم ولی آیا این روایت صراحت بر خصوص یمانی دارد و یمانی همان الجیش القحطانی است؟
 هر چندجوهری ميگويد.وقحطان: أبو اليمنو طریحی هم آن رانقل میکند
روایت دوم: روایتی است که دلائل الامامه نقل می‌کند:
وأخبرني أبو عبد الله الحسين بن عبد الله، قال: حدثني أبو محمد هارون بن موسى بن أحمد التلعكبري، قال: حدثني أبو علي الحسن بن محمد النهاوندي، قال: حدثنا علي بن محمد بن نهيد الحصيني، قال: حدثنا أبو علي الشهرياري، قال: حدثنا إبراهيم بن عبد الرحمن، عن جعفر بن قرم، عن هارون بن حماد، عن مقاتل، عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليه السلام)، قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي علیه‌السلام، عشر خصال قبل يوم القيامة، ألا تسألني عنها؟ قلت: بلى، يا رسول الله صل الله علیه وآله وسلم. قال: اختلاف وقتل أهل الحرمين، والرايات السود، وخروج السفياني، وافتتاح الكوفة، وخسف بالبيداء، ورجل منا أهل البيت: يبايع له بين زمزم والمقام، يركب إليه عصائب أهل العراق وأبدال الشام، ونجباء أهل مصر، ونصير أهل اليمن عدتهم عدة أهل بدر، فيتبعه بنو كلب يوم الأعماق.قلت: يا رسول الله صل الله علیه وآله وسلم، ما بنو كلب؟ قال: هم أنصار السفياني، يريد قتل الرجل الذي يبايع له بين زمزم والمقام، ويسير بهم فيقتلون وتباع ذراريهم على باب مسجد دمشق، والخائب من غاب عن غنيمة كلب ولو بعقال ][2]
شاهد جملهونصير أهل اليمن عدتهم عدة أهل بدراست که نصير اهل اليمن رابر يمانی تطبيق داده‌اند.نصیر اهل الیمن چهکسیاست؟
در سند روايت مقاتل قرار گرفته است که روايت را از حضرت علی علیه‌السلام  نقل ميکند.
مقاتل کيست؟
از نظر شیعه مقاتل توثیق ندارد.
مر حوم تستری در قاموس الرجال مطلبی را از مقاتل نقل میکند:
[إن لم یخرج الدجال فی سنة خمس و مأئة فاعلموا أنی کذاب][3]
 (اگر دجال در سال 150 خروج نکرد بدان که من دروغگو هستم)
اما از نظر اهل سنت:
ذهبی در کتاب خويش در مورد مقاتل اينگونه بيان ميدارد:[4]
[مقاتل * * كبير المفسرين، أبو الحسن، مقاتل بن سليمان البلخي.
يروي - على ضعفه الّبين.....يعني ضعف او آشكار است
قال ابن المبارك - وأحسن -: ما أحسن تفسيره لو كان ثقة...تفسير خوبي دارد افسوس كه ثقه نيست
قال البخاري: مقاتل لا شئ البتة.
قلت: (ذهبی) أجمعوا على تركه.][5]
 از طرفی مقاتل سال 150فوت کرده و حضرت علي علیه‌السلام  را درک نکرده است (حدودصد سال فاصله دارد چگونه از ايشان نقل کرده است، پس روایت از نظر سند هم مشکل دارد.
اما دلالت: از كجا معلوم است كه مراد از نصير اهل اليمن يماني معروف و مورد بحث باشد.



[1]. چون در جلسه 45 ضبط ويدئوئي نشده بود لذا در جلسه 46 تقاضاي تكرار بحث شد.
[2] دلائل الامامة - محمد بن جرير الطبري ( الشيعي) - ص 465 – 466.
[3] قاموس الرجال تستري ج10 ص 224.
[4] . سير اعلام، 7/202، رقم الترجمه 79.
[5] سير أعلام النبلاء – الذهبي ج7 ص 202، رقم الترجمه79. .