98/11/06
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: خلاصه کلام شیخ
حاصل کلام شیخ: آنکه ملاک حکم عقل است در واقع، همان علت حکم عقل می باشد.
و در حقیقیت، این ملاک و علت، موضوع حکم عقل، هستند و از طرفی موضوع حکم عقل و شرع یکی است و اگر در بقاء حکم شرعی که بوسیله حکم عقل فهمیده شد، شک کردیم قهرا در بقاء موضوع این حکم شرعی شک خواهد شد و استصحاب در جایی جاری است که موضوع و محمول مسلم باشد پس در جایی که شک در موضوع شد نه استصحاب در حکم عقلی و نه در حکم شرعی جاری است.
منتقی الاصول هم این تفصیل شیخ در حکم غیر عدمی قبول دارند.
بعد بر این تفصیل شیخ هم آخوند و نائینی اشکال می کنند و بعد مرحوم میلانی به هر دو کلام آخوند و نائینی اشکال می کنند که ان شالله در جلسه بعد خواهد آمد.