درس خارج اصول استاد رضازاده

94/03/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خلاصه/اصول عملیه/اصولی بودن اصول عملیه/اصل برائت
11- فرق بین مساله اصولیه با فقهیه؛ منتقی فرمودند فرق این دو ذاتی و اساسی است زیرا هر کدام از این دو مساله ناظر به یک جهت مخصوصی هستند مساله فقهیه مفادش حکمی است که در آن شک داریم و ناظر به آن حکم می باشد و مساله اصولیه شک و تحیر ما را بر طرف می کند.
12- مرحوم آقای خوئی - علی ما فی المصباح- فرمودند اختلافی که اصولی با اخباری دارد که اخباری قائل به احتیاط و اصولی قائل به برائت، اختلاف در صغری است و الا کبری مورد قبول همه است کبری این است که اگر نسبت به تکلیفی دلیلی نداشتیم و دلیلی به ما واصل نشد ما نسبت به مخالفت این تکلیف مستحق عقاب نیستیم اما اختلاف در صغری است اخباری می گوید در شک در تکلیف، حجت به ما رسیده است و ما دلیل بر احتیاط داریم اما اصولی می گوید دلیل بر احتیاط نداریم و ادله اخباری را رد می کند و گفتیم که ادله ای که برای اثبات کبری بیان می شود مانند آیه نفی عذاب بخاطر تبعیت بزرگانی مثل شیخ انصاری است که عنوان می شود بخاطر فوائدی که در نص این ادله وجود دارد.

التقرير العربي:
11. الفرق بین المسئلة الاصولیة و الفقهیة ذاتی علی ما افاده منتقی لان نظر الفقهیة الی المحتمل یعنی مفادها نفس الحکم المحتمل و الاصولیة رافعة للترد و التحیر اما ابتداء و اما بواسطة رفع منشاء التردد ای الاحتمال ای بعضها ابتداء و بعضها مع الواسطة.
12. افاد محقق الخوئی کما فی مصباح ان نزاع الاصولی مع الاخباری فی الصغری بمعنی ثبوت الدلة الاخباری ای العلم الاجمالی بثبوت التکالیف و اخبار الدالة علی التوقف و الاحتیاط کما هو مدعی الاخباری او عدم ثبوتها کما ادعاه الاصولی القائل بالبرائة و اما الکبری ای عدم استحقاق العقاب علی مخالفة تکلیف الذی لم یقم علیه بیان مسلم عند الجمیع و فالاستدلال بالادلة الاربعة علی الکبری یکون تبعا للشیخ الانصاری و غیره مع انه لا احتیاج الیه.