درس خارج اصول استاد رضازاده

92/10/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/خبر متواتر/عدم تواتر قرائات/خلاصه
7- ادله کسانی که قائل به تواتر قرائات بودند تمام نبود.
8- ادله کسانی که قائل به عدم تواتر بودند هشت دلیل بود.
9- در بسیاری از تفاسیر قرائت قراء قسیم قرائت معصومین علیهم السلام واقع شده است.
10- مختار ما این شد که تواتر قرائات مطلقا ثابت نیست تبعا للمشهور و کفایه و مرحوم آقای خوئی.
11- محل نزاع در تواتر قرائات و عدم آن به نسبه ی با پیامبر می باشد نه نسبت به خود قاری یعنی قرائت این قاری از خودش به تواتر ثابت شده است اما نقل این قاری به نسبه ی پیامبر ثابت نشده است.
12- اصل قرآن به ما رسیده است به تواتر بین مسلمین نه با یک نفر شاهد یا دو نفر شاهد آنگونه که در کتب اهل سنت آمده است که بعضی آیات با یک شاهد یا دو شاهد ثابت شده است اما به نظر ما تمام آیات قرآن ثابت شده است.
13- مختار ما جواز قرائت قراء در نماز می باشد البته قرائتی که در زمان معصومین متداول بوده است و چون نفی نشده است مورد امضاء بوده است خلافا للشیخ و الآخوند که فرمودند قرائت هر قرائتی در نماز جایز است.
14- حاصل مطلب این شد که مختار ما این است که تواتر قرائات از پیامبر ثابت نیست و استدلال به این قرائات برای اثبات حکم شرعی جایز نیست و قرائت در نماز هم با همه این قرائات جایز نیست فقط با قرائتی جایز است که مورد امضاء معصوم بوده است.
15- قرائت قراء چون ممکن است عن اجتهادٍ باشد نه عن روایةٍ مشمول ادله حجیت خبر نیست تا اینکه حجت باشد چون ادله حجیت خبر، خبر حسی را حجت کرده است نه خبر حدسی را.
16- مختار ما این شد که حجیت قرائات ثابت نیست نه از ناحیه تواترشان و نه از ناحیه ادله حجیت خبر.
17- اگر قرائات در معنا با هم اختلاف داشتند به حکم قاعده اولیه در باب تعارض هر دو ساقط می شوند و قاعده ثانویه –تخییر- شامل قرائات نیست بلکه اختصاص به تعارض روایات دارد در نتیجه اگر اتفاقی بین قراء باشد به آن عمل می شود اما اگر اختلاف داشتند به هیچ کدام عمل نمی شود.
التقریر العربی
7- لم یثبت تمامیة ادلة القائل بالتواتر القرءات. 25/9/92
8- ادلة القائل بعدم تواتر القرائات خمسة. 26/9/92
9- جعل قرائة القراء، قسیمة لقرائة المعصومین فی کثیر من التفاسیر و کتب القرائة. 26/9/92
10- المختار هو عدم تواتر القرائات مطلقا تبعا لصحاب الکفایة و محقق الخوئی و المشهور. 26/9/92
11- محل النزاع فی تواتر القرائات و عدمه انما هو بالنسبة الی النبی لا القاری. 26/9/92
12- اصل القرآن واصل الینا بالتواتر بین المسلمین لا شاهد او شاهدین کما فی صحاح اهل السنة. 26/9/92
13- المختار انما هو جواز القرائة فی الصلوة، فکل قرائة کانت مقارنة فی عصر المعصومین کما ذهب الیه البیان، لا بکل قرائة مطلقا کما هو ظاهر رسائل شیخ و الکفایة. 26/9/92
14- فالحاصل المختار انما هو عدم تواتر القرائات و عدم جواز الاستدلال بها و جواز القرائة بما کانت مقارنة فی عصر المعصومین علیهم السلام. 27/9/92
15- قرائة القرّاء حیث یحتمل کونها عن اجتهاد لا روایة لا تکون مشمولة لادلة حجیة الخبر حتی تکون حجة. 27/9/92
16- المختار، عدم ثبوت حجیة القرائات لا من ناحیة التواتر، و لا من ناحیة ادلة حجیة الخبر الواحد. 27/9/92
17- لو اختلف القرائة فی المعنی، لا بد من تساقطها کما هو مقتضی القاعدة الاولیة فی باب التعارض، نعم فی خصوص تعارض الروایتین قاعدة ثانویة المستفادة من خصوص الترجیح و التخییر، تقتضی الترجیح او التخییر کما ثبت فی باب المتعارض. 16/10/92