درس خارج اصول استاد رضازاده

92/09/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:حجیت ظن/حجیت ظواهر/وصیت علامه به فرزندش
علامه حلی در آخر کتاب قواعد الاحکام وصیتی برای فرزندش فخر المحققین -که در سیزده سالگی به مقام اجتهاد رسیدند- نوشته است در قسمتی از این وصیت آمده است:
و عليك بتعظيم الفقهاء و تكريم العلماء، فإنّ رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله قال: «من أكرم فقيها مسلما لقي اللّٰه تعالى يوم القيامة و هو عنه راض، و من أهان فقيها مسلما لقي اللّٰه تعالى يوم القيامة و هو عليه غضبان». و جعل النظر إلى وجه العالم عبادة، و المشي إلى باب العالم عبادة، و مجالسة العلماء عبادة.
و عليك بكثرة الاجتهاد في ازدياد العلم و التفقّه في الدين، فإنّ أمير المؤمنين عليه السّلام قال لولده: «و تفقّه في الدين فإنّ الفقهاء ورثة الأنبياء». و إنّ طالب العلم يستغفر له من في السماوات و من في الأرض، حتّى الطير في جوّ السماء، و الحوت في البحر، و إنّ الملائكة لتضع أجنحتها لطالب العلم رضى به.[1]
بر تو باد به تعظیم فقهاء و تکریم علماء چرا که پیامبر اکرم فرمود کسی که فقیه مسلمانی را گرامی بدارد خدا روز قیامت از او راضی خواهد بود و اگر بی احترامی کند روز قیامت بر او غضب خواهد کرد.
خداوند متعال نگاه کردن به صورت عالم را عبادت قرار داده است و رفتن به سوی خانه عالم را عبادت قرار داده است و مجالست با علماء را نیز عبادت قرار داده است.
بعد می فرمایند پسرم تا آنجا که امکان دارد با جدیت و کوشش در راه علم و زیادی علم دین حرکت کن امیر المومنین به فرزندش فرمود تفقه در دین کن زیرا فقهاء ورثه انبیاء هستند و آنچه در زمین و آسمان می باشند حتی پرندگان و ماهیان دریا برای طالب علم استغفار می کنند و ملائک بالهای خود را برای طالب علم پهن می کنند بخاطر اینکه راضی هستند از اینکه در کنار طالب هستند.
اگر قرار شد موصی علامه باشد و طرف وصیت هم فخر المحققین باشد علامه مهمترین وصیت را بیان خواهد کرد در این وصیت علامه از قول امیر المومنین نقل کردند که همه آنچه در زمین و آسمان است برای طالب علم استغفار می کند.
این وصیت را علامه -که ایشان چند بار به خدمت امام زمان هم رسیده است- برای فرزندش فخر المحققین بیان کرده است.
و جای بسی تاسف است که کسی در زی طلب علم باشد اما برای رسیدن به دنیا کاری کند که زی طلبگی را کنار بگذارد.
شهید ثانی نیز در منیه می فرمایند خداوند روزی همه موجودات را می رساند به شرطی که به دنبال آن برود اما طالب علم لازم نیست به دنبال آن برود.
کسی که ملبس به لباس می شود هم مزیتی پیدا می کند و هم مسولیت بیشتری پیدا می کند از علامه طباطبایی در زمانی که در نجف بوده است و مشکلات مادی زیادی داشته است نقل شده است که یکی از معصومین را خواب دید و حضرت به او فرمودند 18 سال است که ما مواظب شما هستیم وقتی علامه با خود حساب کرد دید منظور حضرت از زمانی بوده است که معمم شده است.


[1] قواعد الأحكام، علامه حلی، ج‌3، ص716.