درس خارج اصول استاد رضازاده

91/02/13

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: تعدد عقاب در تجری
 تنبیه: یکی از مباحثی که در کفایه مطرح شده است این است که آیا در تجری دو عقاب وجود دارد یا یک عقاب و بر فرض تعدد عقاب آیا این دو عقاب تداخل می کنند یا نه؟
 این بحث اولا متفرع بر قول به استحقاق عقاب در تجری می باشد و ثانیا متفرع بر قول به تعدد سبب استحقاق در معصیت می باشد.
 قبل از بیان اصل مطلب بیان یک مقدمه:
 باب تجری با معصیت در دو جهت با هم مشترک می باشند.
 عاصی و متجری در هنگام انجام عمل آن را با قصد انجام می دهند.
 اما در دو جهت هم با یکدیگر اختلاف دارند.
  1. حرمت واقعی فعل در معصیت بخلاف باب تجری که حرمت واقعی در آن نیست.
  2. ترتب مفسده ذاتیه.
 در فعل عاصی- چون واقعا حرام است - واقعا دارای مفسده ذاتیه می باشد اما فعل متجری چون در واقع حرام نیست دارای مفسده ذاتیه نیست.
 نتیجه اینکه باب تجری و معصیت در دو امر با یکدیکر مشترک هستند و در دو امر با یکدیگر تفاوت دارند.
 العنوان: تعدد العقاب فی التجری
 تنبه: في مورد المعصية هل يكون عقابان المتداخلان ام لا؟
 غير خفي ان هذا لبحث متفرع اولاً علي القول بثبوت استحقاق العقاب في باب التجري و ثانياً علي القول بتعدد سبب الاستحقاق في المعصية.
 مقدمة:
 باب التجري مع المعصية يشتركان في جهتين:
  1. ثبوت القصد و العزم في كليهما
  2. صدور الفعل عن اختيار في كليهما
 و يختلفان في جهتين :
 1- حرمة الواقعي الفعل في المعصية دون التجري
 2- ترتب المفسدة الذاتية الفعل في المعصية دون التجري لعدم حرمة الفعل فيه واقعاً فلا مفسدة فيه.