موضوع:
نفقه/ احکام اولاد/ نظر
چهارم/ مقدار نفقه زوجه
خلاصه آنچه در مقدار نفقه زوجه ذکر شد:
1.
شرایع فرمود: ضابط قدر نفقه این است: هر چه یک زن برای
ادامه زندگی به آن نیاز دارد، شوهر باید آن را فراهم کند و
این چیزها باید مطابق امثال این زن در شهرش باشد. 10/9/93
2. بيان
شد كه براي آنچه كه شرايع به عنوان هشت چيز براي نفقه ذكر كرد، خصوصيتي ندارد. چون
امكان دارد به اختلاف بلاد و ازمنه اين موارد تغيير كند و چيزي كه قابل تغيير نيست
و نفقه زن هست، ضابطه اي است كه شرايع فرمود كه احتياجات زن باشد. 10/9/93
3. دليل بر
فراهم كردن احتياجات زن، اصول و اطلاق ادله لزوم نفقه هم دال بر آن است و نسبت به
بعضي از موارد هم نص خاص وجود داشت. 11/9/93
4. مقدار
نفقه: در مقدار نفقه در طعام و... سه قول است:
اول: به
مقداري كه زن نياز دارد بايد به زن داده شود و اين قول مختار ماست.
دوم: در
هر روز يك مد طعام بايد به زن داده شود.
سوم: شخص
فقير يك مد بدهد و شخص متوسط يك مد و نيم بدهد و افراد ثروتمند دو مد بدهد.
12/9/93
5. يكی
از نفقات زوجه، نفقه خادم است كه اگر زن در خانه پدرش خادم داشته باشد، اگر شوهر
بتواند بايد براي او طبق شانش خادم بگيرد. 15/9/93
6. از
ادله رعايت شان زوجه در باب نفقه، آيه معاشرت بود و مراد به معروف در آيه، حد وسط
بين اسراف و تقتير است. 17/9/93
7. آنچه
از نفقه كه با استفاده كردن از بين مي رود، مثل طعام، مرد بايد هر روز نفقه او را
بدهد و ملک زن در آن روز می شود و مي تواند خودش تنها غذا بخورد يا با شوهر
بخورد. 17/9/93
التقرير العربي
خلاصة ما ذکر فی قدر نفقة الزوجة
1.شرایع:
اما قدر النفقة فضابطه: القیام بما تحتاج المراة الیه من طعام و ادام
و کسوة و اسکان تبعا لعادة امثالها فی البلد. 10/9/93
2.قلنا:
لاخصوصیة لما ذکره الشرایع فی النفقة لتغییرها
باختلاف البلاد و الزمان و الاشخاص بل اللازم الذی لم یتغیر هو
الضابط المذکور. 10/9/93
3.و
الدلیل علی القدر المذکور هو: الاصول و اطلاق ادلة الدالة علی
لزوم الانفاق کتابا و سنة و النص الخاص بعضا. 11/9/93
4.و
اما مقدار النفقة من الطعام و امثال الاقوال فیه ثلاثة: سد الخلة و هو المختار، مد للمعسر مدان للموسر و مد و نصف
للمتوسط. 12/9/93
5.و
من النفقة الزوجة الواجبة عليه نفقة خادمه واحد كان او اكثر ان كانت شانها علي حسب
بيت ابيها. 15/9/93
6.من
ادلة الدالة علي رعاية شان الزوجة في النفقة آية «و
عاشروهن بالمعروف» و المراد بالمعروف هو الوسط بين الاسراف و التقتير.
17/9/93
7.ما
لا بقاء لعينها من النفقة مثل الطعام والادام تملكها صبيحة كل يوم اما تاخذها منه،
و اما تاكلها معه. 17/9/93