1401/10/28
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: الأصول العملية/اصالة البرائة /ادله نقلی
استدلال به روایت الناس فی سعة
از جمله روایات مورد استشهاد برای اصل برائت روایت « الناس في سعة ما لم يعلموا» و روایت « هم في سعةٍ حتّى يعلموا» می باشد.
گرچه شیخ انصاری ره و آیت الله خویی این روایات را با تکیه بر حافظه و عدم مراجعه به متون و مدارک اصلی نوشته اند،و با عبارت «ما لا یعلمون» آورده اند،و از و استاد رضا مختاری این نقدر را از مرحوم سید امین جبل عاملی نقل نموده که عجم ها در متون عربی بی دقت هستند،و شاهد را بیان «ما لا یعلمون» در روایت مذکور بیان میکند،در حالی که در اصل «ما لم یعلموا» می باشد.از طرفی روش مرحوم امام خمینی ره مراجعه به نسخه و مدرک اصلی هر روایت است و در مورد همین روایت مورد بحث ایشان می فرماید ما با مراجعه به مصادر اصلی چنین تعبیری که مرحوم شیخ انصاری بیان نموده نیافتیم،پس کشف می شود که مرحوم شیخ اعظم این روایت را با تکیه بر ذهن نوشته چه اینکه صاحب جواهر نیز برخی مطالب را متکی به حافظه می نویسد،لذا ایشان می فرماید طلاب را سفارش می کنیم که به هیچ وجه بر منقولات روایی شیخ در مکاسب و صاحب جواهر متکی در جواهر و معتمد نباشند.
متن روایت
«عن النبي ( صلى الله عليه وآله ) ، قال : الناس في سعة ما لم يعلموا »[1]
لغات
کلمه « الناس» اسم جمع است،در اصل «ناس» است و «ال» اسغراق است.و در اسم جمع می توان به اعتبار لفظ ضمیر مفرد و به اعتبار معنا ضمیر جمع برگرداند.
«سعة» مصدر است از وَسَعَ یَسَعُ لام الفعل حرف حلق است و واو آن حذف و تاء در انتهاء آمده بدل از واو.
«ما» موصوله است. پایان جلسه چهل و هفتم