1401/09/14
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: الأصول العملية/اصالة البرائة /ادله نقلی
استدلال به حدیث رفع ۸
گذشت که عده ایی بر اساس حفظ وحدت سیاق،قائل به تقدیر «فعل» به معنای «رفع فعل مالا یعلمون» مثلا،شده اند. پاسخ داده شده که موصول معنای حقیقی مبهمی دارد که به وسیله صله خود رفع ابهام خواهد شد.و این «ما» ی مبهمه به وسیله صله اش تفسیر خواهد،به این صورت که «رُفِعَ الشیٔ الذی لایعلمون» و اینگونه استعمال سده در معنای واحد «شیٔ» خواهد بود.و این در حقیقت همان معنای مای موصوله مبهمه است و تعریف شیٔ به وسیله صله خواهد بود.و این الشیٔ ممکن است مصادیق گوناگونی داشته باشد واین ضرری به سیاق وارد نخواهد آورد.لذا در «ما لایعلمون»، «الشیٔ» را به «حکم» تفسیر می کنیم؛ و در «ما اضطروا علیه»، «شیٔ» را به «فعل» تفسیر می نماییم.
اما اگر حکم را در نظر بگیریم این إسناد یک إسناد حقیقی است ؛و اگر فعل در تقدیر بگیریم إسناد مجازی خواهد بود.
پایان جلسه سی و دوم