1401/08/21
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: الأصول العملية/اصالة البرائة /ادله نقلی
اصالة البرائة (اولین دلیل نقلی بر اصالة البرائة آیه ۱۵ سوره اسرا)
اینکه بر خلاف تقسیم اصول عملیه،که استصحاب در آن مقدم است.در طرح مباحث اصل برائت مقدم شده،دلیل خاصی ندارد و بر گرفته از ترتیبات شیخ اعظم انصاری ره است.
اول از اصالة البرائة شرعی را مود تحقیق قرار خواهیم داد.لذا ادله نقلی و شرعی این اصل را مورد بررسی قرار می دهیم.
از جمله آیات دال بر اصل برائت این شریفه است:﴿مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا﴾[1]
«هر كس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده، و هر كس بيراهه رفته تنها به زيان خود بيراهه رفته است. و هيچ بردارندهاى بار گناه ديگرى را بر نمىدارد، و ما تا پيامبرى برنينگيزيم، به عذاب نمىپردازيم.»