درس خارج فقه آیت‌الله مرتضوی

95/03/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: طریقه حل مشکل/اختلاف در زمان وقوف عرفات/وقوف در عرفات/اعمال حج تمتع

مطلب دوم: حل مشکله صحت حج با وضع موجود فی زماننا هذا

اگر کسی نظر خودش یا مرجع تقلیدش کفایت حج در متابعت با عامه باشد که مشلکه ای نیست طبق نظر حاکم عامه تمام اعمال انجام می دهد و مشکلی وجود ندارد.

کذلک اگر قائل به عدم اجزاء باشیم و احتیاط ممکن باشد ایضا مشکله ای وجود ندارد چون روز نهم واقعی تقیه ای نیست و می رود و وقوف را دوباره انجام می دهد.

کلام در مواردی است که تقیه باشد و قال به عدم اجزاء باشیم با توجه به اینکه تقیه وجود دارد وقوف او در روز نهم واقعی حرام است این فرض مشکل است و قابل حل نیست تبعا راه منحصر به این است که از حج به عمره مفرده عدول کند و با انجام عمره مفرده از احرام خارج شود.

حال سال آینده و سالهای آینده اگر استطاعت دارد دو مرتبه حج واجب را انجام می دهد و اگر استطاعت نداشت این شخص مستطیع نیست و دیگر حج بر او واجب نیست.

و اگر فقط نسبت به اختیاری عرفه تقیه بوده است اما نسبت به اضطراری عرفه و اختیاری (یا اضطراری) مشعر تقیه وجود ندارد در این فرض هم مشکل ندارد حج صحیح است.

انما الکلام در اضطراری مشعر است مثلا اختیاری و اضطراری عرفه للتقیه درک نشده است کما اینکه اختیاری مشعر هم للتقیه درک نشده است اما اضطراری مشعر بدون تقیه قابل درک است یعنی روز دهم واقعی از طلوع فجر تا زوال می تواند اضطراری (دوم)مشعر را درک کند.

مرحوم آقای خوئی فرموده است این فرض هم کافی است.

این فرض اختلافی است.

قول اول: کافی است کما عن استادنا المحقق

قول دوم: کافی نیست کما عن سیدنا الاستاذ در مساله 4 از وقوف مشعر[1]

کما اینکه روایات هم در این زمینه اختلاف شدیدی دارند و تعارض دارند.

این مساله در مساله 4 مشعر باید بحث شود اگر چه مرحوم آقای خوئی رحمة الله علیه در اینجا این فرع را مطرح کرده است.

فلو كنّا نحن و هذه الأدلة لحكمنا بالفساد إلّا إذا كان في البين دليل خاص على خلافه.[2]

 


[1] تحرير الوسيلة، حضرت امام، ج‌1، ص442.
[2] موسوعة الإمام الخوئي، ابوالقاسم خوئی، ج‌29، ص214.