درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

92/06/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: محرمات احرام/طیب
 بیان چند مطلب
 در مناقشه ششم حصر اضافی به دو تقریب بیان شد در این رابطه دو جهت وجود دارد.
 در این مطلب شکی نیست که حصر اضافی بملاحظه اول بهتر است بخاطر ظاهر کلمه یحرم در ح8 و ثانیا ملاحظه ثانیه دو تقریب وجود داری یکی بیان معنای حقیقی بدون حکم بان یقال که امام علیه السلام خواسته است معنای لغوی طیب را مشخص کند یا الطبیب هو...در مقام حکومت است این یقینا صحیح نیست زیرا ائمه علیهم السلام اگر موضوعی خارجی را هم بیان کنند بخاطر بیان حکم می باشد اضف الی ذلک که این معنا واقع خلاف واقع می باشد زیرا طیب منحصر به اربعه نیست چرا که دهها فرد دیگر هم دارد اما بیان دوم امکان دارد اما با تصرفات تکوینه امکان دارد و باتصرفات تشریعه در غایت بعد است به اینکه امام علیه السلام بدون در نظر گرفتن حکم بفرماید که غیر این اربعه طیب نیستند.
 فعلیه کون الحصر اضافیا که معنای دوم جلسه قبل بود صحیح نیست و اگر حصر اضافی است باید بتقریب اول باشد.
 مطلب دوم
 آیا این مناقشه صدمه به ظهور کلمه انما در مفهوم دارد یا نه؟
 دو جواب در این زمنیه داده شده است.
 مرحوم نراقی می فرماید چگونه محرم میت را قیاس به حی محرم می کنید وقتی شخص از دنیا رفت احرام هم از بین می رود لذا باید گفت حکم در میت تعبدی می باشد لذا علم به مساوات میت و حی در این حکم نداریم در نتیجه حصر در مورد کافور شکسته نشده است و بر حی جایز است
 ولی این کلام مرحوم نراقی اشکال دارد زیرا در حدیث 15 به نصوصیت می باشد و تصریح به عود شده است نه بالعموم.