درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

91/02/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: نذر احرام قبل از میقات
 حاصل جواب از دلیل سوم این است که وجوب عمل به نذر از قبیل واجب فی واجب است نه قید است و نه شرط و نه وصف.
 نذر در ما نحن فیه مثل نذر نماز ظهر جماعةً یا نذر نماز در مسجد می باشد در این نذر یک وجوب از ناحیه امر به صلاة ظهر آمده است که متعلق آن طبیعی نماز ظهر می باشد که مصادیق مختلفی دارد می تواند در منزل باشد، می تواند در مسجد باشد، می تواند فرادی باشد و می تواند جماعت باشد.
 این طبیعی ممکن است خصوصیتی پیدا کند به اینکه جماعةً انجام شود یا در مسجد انجام شود این خصوصیت از ناحیه نذر مکلف صورت می گیرد و این وجوب که از ناحیه مکلف آمده است قید امر به طبیعت قرار نمی گیرد اگر قرار باشد قید باشد نیاز به دلیل دارد وقتی قید نبود می شود واجب فی الواجب.
 حال اگر که نذر کرده است نماز جماعت بخواند اگر فرادی خواند یک واجب را امتثال کرده است که اتیان طبیعی باشد و یک واجب را هم که جماعت باشد مخالفت کرده است و این عصیان ارتباطی به آن اطاعت ندارد.
 در ما نحن فیه نیز امر همین گونه است مامور به طبیعی احرام می باشد و مأتی به نیز فردی از طبیعی احرام می باشد و آنچه عصیان شده است مخالفت با نذر می باشد.
 نتیجه ما ذکرنا این است که ما افاد سیدنا الاستاذ به صحت این احرام تمام است.
 از ما ذکرنا روشن شد آنچه در بعضی از حواشی آمده است که احرام در شجره مفوت احرام در مدینه می باشد کلام جدیدی نیست و همان بحث علیت است که گفتیم این دو متلازمین می باشند
 نعم
 بعضی اشکال دیگری را مطرح کرده اند که ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد
 نکتة: صحت احرام در شجره در فرض مذکور ممکن نیست مگر با ترتب البته نه به این خاطر که امر به شیء متضی نهی از ضدش می باشد بلکه از این باب که امر به ضدین در آن واحد ممکن نیست.
 9- مطلب نهم این است که این شخصی که احرام قبل از میقات را ترک کرده است اگر چه احرامی که در شجره انجام شده است صحیح است اما بخاطر اینکه با نذرش مخالفت کرده است باید کفاره آن را بپردازد.