درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

90/10/18

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: مواقیت
 تحرير الوسيلة، ج‏1، ص: 409
 «القول في المواقيت‏
 و هي المواضع التي عينت للإحرام،
 و هي خمسة لعمرة الحج:
 الأول- ذو الحليفة،
 و هو ميقات أهل المدينة و من يمر على طريقهم، و الأحوط الاقتصار على نفس مسجد الشجرة، لا عنده في الخارج، بل لا يخلو من وجه»
 فقهاء رضوان الله تعالی علیهم دو بحث را در این زمینه مطرح کرده اند:
 مواضع به معنای امکنه می باشد در نتیجه مراد از میقات طبق این ظاهر، امکنه خمسه می باشد.
 اینکه کلمه میقات یا کلمه وقت در مکان استعمال شده است سه احتمال وجود دارد.
 می فرمایند کلمه وقت هم وضع شده برای زمان مقرر برای افعال مثل اینکه می گوییم: بین الطلوعین وقت نماز صبح است و هم وضع شده است برای مکان، لذا سیدنا الاستاذ استنادا به این کلام می فرمایند: المیقات هی المواضع
  1. استعمال کلمه میقات در جعفه یا شجره بالمجاز می باشد کما یظهرمن الطریحی فی المجمع البحرین و کثیر من اللغویین مثل الصحاح و النهایة بل کثیر من الفقهاء می گویند موضوع له کلمه میقات یا وقت، زمان فعل است و لمناسبة در جعفه که مکان فعل است استعمال شده است.
  2. استعمال وقت یا میقات در مکان، حقیقت متشرعه می باشد اگر چه لغةً وضع برای زمان شده است اما آنقدر در لسان متشرعه در مکان استعمال شده است که در آن حقیقت شده است.
 در روایات باب مواقیت سیزده روایت وجود دارد و ظاهرا در هیچ یک از این روایات کلمه مواقیت نیامده است در 9 روایت کلمه وَقَّتَ بکار برده شده است «وَقَّتَ رسول الله لاهل المدینه...» در چهار روایت که ح 4 و 5 و 8 و 13 می باشد از کلمه وقت و مشتقاتش استفاده نشده است.
 اغلب این روایات صحیحه است.
 وسائل الشيعة، ج‏11، ص: 307 باب 1 ح 1 «قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِّثْنِي عَنِ الْعَقِيقِ- أَ وَقْتٌ وَقَّتَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ شَيْ‏ءٌ صَنَعَهُ النَّاسُ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَقَّتَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ ذَا الْحُلَيْفَةِ وَ وَقَّتَ لِأَهْلِ الْمَغْرِبِ الْجُحْفَةَ- وَ هِيَ عِنْدَنَا مَكْتُوبَةٌ مَهْيَعَةُ وَ وَقَّتَ لِأَهْلِ الْيَمَنِ يَلَمْلَمَ- وَ وَقَّتَ لِأَهْلِ الطَّائِفِ قَرْنَ الْمَنَازِلِ وَ وَقَّتَ لِأَهْلِ نَجْدٍ الْعَقِيقَ وَ مَا أَنْجَدَتْ‏»
 المصدر ح 2 «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ أَنْ تُحْرِمَ مِنَ الْمَوَاقِيتِ الَّتِي وَقَّتَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تُجَاوِزْهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْرِمٌ...»
 المصدر ص 308 ح 3 «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْإِحْرَامُ مِنْ مَوَاقِيتَ خَمْسَةٍ وَقَّتَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص»
 المصدر ح 4 « الْحَلَبِيِّ مِثْلَهُ إِلَّا أَنَّهُ قَالَ وَ هُوَ مَسْجِدُ الشَّجَرَةِ كَانَ يُصَلِّي فِيهِ وَ يَفْرِضُ الْحَجَّ فَإِذَا خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ سَارَ وَ اسْتَوَتْ بِهِ الْبَيْدَاءُ- حِينَ يُحَاذِي الْمِيلَ الْأَوَّلَ أَحْرَمَ‏»
 المصدر ص 309 ح 5 «قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ إِحْرَامِ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ أَهْلِ خُرَاسَانَ- وَ مَا يَلِيهِمْ وَ أَهْلِ الشَّامِ وَ مِصْرَ مِنْ أَيْنَ هُوَ فَقَالَ أَمَّا أَهْلُ الْكُوفَةِ وَ خُرَاسَانَ- وَ مَا يَلِيهِمْ فَمِنَ الْعَقِيقِ»
 المصدر ح 6 «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِأَهْلِ الْمَشْرِقِ الْعَقِيقَ»
 المصدر ح 7 «قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْأَوْقَاتِ الَّتِي وَقَّتَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص لِلنَّاسِ...»
 المصدر ح 8 «قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ إِحْرَامِ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ خُرَاسَانَ- وَ مَنْ يَلِيهِمْ وَ أَهْلِ مِصْرَ مِنْ أَيْنَ هُوَ قَالَ إِحْرَامُ أَهْلِ الْعِرَاقِ مِنَ الْعَقِيقِ...»
 المصدر ص 310 ح 9 « قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُتْعَةِ فِي الْحَجِّ مِنْ أَيْنَ إِحْرَامُهَا وَ إِحْرَامُ الْحَجِّ قَالَ وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِأَهْلِ الْعِرَاقِ مِنَ الْعَقِيقِ...»
 المصدر ح 10 «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعَقِيقَ...»
 المصدر ح 11 «وَ فِي الْأَمَالِي قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص‏ وَقَّتَ لِأَهْلِ الْعِرَاقِ الْعَقِيقَ...»
 المصدر ص 311 ح 12 «وَ فِي كِتَابِ الْمُقْنِعِ قَالَ وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِأَهْلِ الطَّائِفِ قَرْنَ الْمَنَازِلِ...»
 المصدر ح 13 «وَ فِي الْعِلَلِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَاتِمٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْوَلِيدِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ أَحْرَمَ رَسُولُ اللَّهِ ص- مِنْ مَسْجِدِ الشَّجَرَةِ وَ لَمْ يُحْرِمْ مِنْ مَوْضِعٍ دُونَهُ فَقَالَ لِأَنَّهُ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ صَارَ بِحِذَاءِ الشَّجَرَةِ نُودِيَ يَا مُحَمَّدُ- قَالَ لَبَّيْكَ قَالَ أَ لَمْ أَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَيْتُكَ وَ وَجَدْتُكَ ضَالًّا فَهَدَيْتُكَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص- إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ وَ الْمُلْكَ لَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ- فَلِذَلِكَ أَحْرَمَ مِنَ الشَّجَرَةِ دُونَ الْمَوَاضِعِ كُلِّهَا»
 آیا این استعمال در روایات می تواند قرینه باشد که کلمه وقت در شجره حقیقت لغویه است یا نه؟
 ظاهر نمی تواند قرینه بر حقیقت باشد زیرا کما ذکرنا خصوصا من المجمع البحرین بل الاکثر می گویند المیقات هو الوقت اما نسبت به استعمال میقات در مکان اختلاف بین لغویین وجود دارد فقط دو نفر از لغویین گفته اند که در مکان هم استعمال می شود.
 برای حل این مشکل باید دید کلمه وقت اساسا برای ظرف زمان می باشد یا ظرف مکان هم می باشد و این روایات اشکال را حل نمی کند لذا این بحث به اجمال خود باقی می ماند که آیا استعمال کلمه وقت در شجره به نحو حقیقت است يا مجاز لغوی می باشد ضمن اینکه این بحث ثمره علمی ندارد کما فی العروة زیرا علم به مراد این کلمه در روایات داریم که همان امکنه مخصوصه می باشد.
 و الظاهر بنظرنا هو المجاز اللغوی
 2- مطلب دوم در این کلام در جمله «و هی الخمسه» بدون در نظر گرفتن کلمه لعمرة الحج می باشد.
 جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‏18، ص: 102 «المواقيت خمسة كما عن المنتهى و التحرير أو ستة كما في القواعد و غيرها بل قيل هو المشهور، أو سبعة كما هو مقتضى بعض العبارات أيضا، أو عشرة كما في الدروس، إذ لكل اعتبار، أما الأول فباعتبار تعيين الأمكنة المخصوصة، كما قال الصادق (عليه السلام) في حسن الحلبي : «الإحرام من مواقيت خمسة وقتها رسول اللَّه ... و الثاني باعتبار ذكره في التوقيت و إن لم يكن مكانا مخصوصا، كما في صحيح معاوية بن عمار عن أبي عبد اللَّه (عليه السلام) «من تمام الحج و العمرة... و من كان منزله خلف هذه المواقيت مما يلي مكة فوقته منزله» و الثالث باعتبار زيادة الإحرام من مكة، و الرابع زيادة فخ لحج الصبيان، و محاذاة الميقات لمن لم يمر به، و ادنى الحل أو مساواة أقرب المواقيت إلى مكة لمن لم يحاذ ميقاتا، بل يمكن جعلها احد عشر بنوع من الاعتبار أيضا إذا جعل الأخير مغايرا لأدنى الحل، و الأمر في ذلك سهل كسهولة الاختلاف في التعبير عن السادس بدويرة الأهل أو بمكة لحج التمتع، بل في بعض العبارات كالنافع و القواعد ذكرهما معا مع فرضها ستة، فيحتمل كون الزائد عليها منهما دويرة الأهل كما يفهم من بعض...»
 مغنی ج 3 ص 206 «( مسألة ) قال أبو القاسم رحمه الله ( وميقات أهل المدينة من ذي الحليفة ، وأهل الشام ومصر والمغرب من الجحفة ، وأهل اليمن من يلملم ، وأهل الطائف ونجد من قرن ، وأهل المشرق من ذات عرق ) وجملة ذلك أن المواقيت المنصوص عليها الخمسة التي ذكرها الخرقي رحمه الله وقد أجمع أهل العلم على أربعة منها وهي : ذو الحليفة والجحفة وقرن ويلملم»
 بعد از علم به عدد مواقیت ضرورتی فعلا به این بحث نمی باشد لذا اینکه سیدنا الاستاذ وارد این بحث شده است ضرورتی نداشت زیرا خود ایشان در مساله چهارم محاذات را از مواقیت می داند در نتیجه باید عدد را شش قرار دهد.
 اگر کلمه مخصوص(مخصوص به مکان معین گفته می شود مانند مسجد شجره نه مثل ادنی الحل که هزاران مصادیق دارد و میقات منصوص به میقاتی گفته می شود که نص در مورد آن وارد شده باشد) به جمله «مواقیت عمره تمتع پنج تاست» اضافه شود اشکال مساله چهارم حل می شود زیرا ادنی الحل منصوص است اما مخصوص نیست.
 کلمه لعمرة الحج اشاره به عمره تمتع دارد زیرا حج قران و افراد عمره ندارند چرا که عمره در این دو حج یک عمل مستقل می باشد بخلاف حج تمتع که عمره آن مرتبط با حج می باشد لذا وقتی عمره حج گفته می شود مراد عمره تمتع می باشد در نتیجه ایشان در مقام بیان میقات عمره تمتع می باشند نه مطلق عمره ولو اینکه عمره مفرده باشد کما اینکه در مساله هفتم تصریح می کند که مراد از این عمره، عمره تمتع می باشد و ذکر این مواقیت برای عمره تمتع به این معنای نیست که این مکانها میقات عمره مفرده نیستند.
 علی ای حال بحث از تعداد مواقیت مهم نیست زیرا مراد مشخص است که مراد از میقات امکنه ای است که شارع اجازه احرام از آنها را داده است.