1403/10/01
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مقدمه / الوضع / ثمره معنای حروف
در حروف موضوع له عام است و مستعمل فیه عام و مرحوم شیخ قائلند موضوع له خاص است
ثمره اش را در بحث واجب مشروط ظاهر می شود و طبق نظر شیخ قید به مفاد هیات نمی خورد چون خاص است ولی طبق نظر بعضی که قائلند موضوع له در حروف و ملحقاتش طبیعی و عام است در واجب مشروط به راحتی قید را به هیات می زنند و واجب مشروط که معنایش مشروط بودن خود وجوب است را به راحتی تبیین می کنند.
بحث انشاء و اخبار و ضمائر
در اخبار و انشاء مرحوم آخوند می گویند همان حرفی که درباب حروف گفتیم حروف با اسماء موضوع له یکی است.و ادویت و استقلالیت مربوط به قصد مستعمل و لاحظ است یعنی قصد انشا و قصد اخبار در مستعمل فیه دخالتی ندارد.
یه سری گزاره ها و قضایایی هستند که مستعمل فیه آن ها فقط قصدشان مفادش اخبار است مثل زید موجود بعضی از گزاره تا فقط گزاره انشا دارند مثل اضرب اکتب انصر
بین ماده و خود نسبت ثبوتیه برقرار کنی . در قضایای دو منظوره مثل بعت که وضع شده برای اصل معنی که ماده اش بیع است اگر فصد نحقق و جکایت کردی می شود اخباری و اگر قصد ایجاد کردی می شوی انشایی.