درس خارج اصول استاد رجب علی مقیسه

1403/07/29

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: المقدمة/الوضع /موضوع له حروف و ملحقات حروف

مبنای مرحوم نائینی

 

در ادامه توضییح کلمات نائینی که معنای حروف و ملحقات حروف را مباین با معنای اسم می دانستند 3 بحث داریم

نحوه پیدا شدن نسبت ونقش نسبت

کلام صاحب حاشیه که مدعی معنای اخطاری بودن حروف است آیا براین عانی تطبیق می کند یا نه ؟

آیا ضابطه صدق و کذب وجود دارد؟

حروف مثل من والی ودیگر حروف حتی بعضی از هیئات این ها مبین نسبت اند .این نسبت و اضافه چگونه پیدا می شود واین نسبت آیا ضابطه اخطاری بودن را دارد که صاحب حاشیه حروف نسبیه را دارای معنای اخطاری و حکایی گرفتند؟ بعد از پیدا شدن نسبت آیا حرف صاحب حاشیه صحیح است؟

2.کلام صاحب حاشیه که مدعی معنای اخطاری بودن حروف است آیا براین عانی تطبیق می کند یا نه ؟

.آیا ضابطه صدق و کذب وجود دارد؟

از قیام عرض به موضوع خودش نسبت و اضافه وارتباطیت محقق می شود. با تعریف جوهر عبارت است از ماهیتی که هم در مقام تصور، ادراک و تحقق مستقل است. پس ماهیتی که تصوراً و تحققاً مستقل است به تنهایی می تواند ادراک بشود.

جواهر پنج نوع اند:انسان، نفس، عقل، جسم، ماده وصورت. این پنج نوع در تصور و تحقق مستقل اند ولی اعراض 9 قسم اند : کم، کیف، وضع، عین، .متی، ملک یاجده، ان یفعل، ان ینفعل،اضافه.

اعراض اموری هستند که تصوراً مستقل اند. مستقلا را می توان کیف و کم را تصور کرد.کم متصل و منفصل است که کمّ متصل مثل خط وکمّ منفصل مثل ادب .ولی هفت مورد دیگر(، وضع، عین، .متی، ملک یاجده، ان یفعل، ان ینفعل،اضافه)اعراض نسبیه هستند.

اعراض نسبیه :

اضافه بنوّت زید برای عمرو وابوت عمرو برای زید.اضافه ای که متمکن به مکان است. همه این اعراض ماهیتی هستند که تصوراً مستقل اند ولی در تحقق مستقل نیستند.

صاحب حاشیه گفتند حروف چون معنای نسبت دارند معنای اخطاری دارند .

.نسبت چگونه به وجود می آید

مرحوم نائینی با نحوه تحقق نسبت می خواهند توضییح بدهند که تحقق معنای غیر مستقل اند.از نحوه قیام موضوع زید به خودش.

در قیام زید، سفیدی زید ، زید یفعل، از نحوه قیام وارتباط بیاض ،قیام به موضوع خودش یک نسبت به وجود می آید.پس نسبت به تعبیر مرحوم نائینی از نحوه قیام عرض به موضوع خودش به وجود می آید.

اعراض دو مورد نسبی نیستند و بقیه نسبی هستند

نسبت به تعبیر میرزای نائینی از عرض به موضوع خودش