1403/09/28
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر موضوعی/سوء ظن /روایات سوء ظن
کلام در روایات سوء ظن بود و بحث منتهی شد به روایات مرتبط با حسن ظن و بیان شد که حسن ظن گاهی در مصاف مردم است و گاهی در مصاف خداوند متعال است.
حسن ظن در مصاف مردم ، یک روایت بیان شد که حسن ظن موجب آرامش و راحتی و سلامت دین است.
سوء ظن موجب آرامش نیست بلکه باعث مریضی جسم و قلب و مشکل برای انسان است.
روایت دوم :
مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنَّاسِ حَازَ مِنْهُمْ الْمَحَبَّةَ1
(ترجمه : هرکس حسن ظن به خدا داشته باشد محبت مردم را به دست می آورد.)[1]
اگر حسن ظن حاکم باشد در یک مجموعه ، همکاران با هم محبت و گذشت دارند و کار پیشرفت می کند ولی با سوء ظن مشکل ایجاد می شود.
اما حسن ظن به خدا :
این مساله مهم است که شیطان در این راه وارد می شود و مومنین را فریب می دهد به جهت اینکه مومنین دچار نقص در ایمان هستند.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ وَ هُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ رَجَائِهِ لَه وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْكَفِّ عَنِ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِين2[2]
(ترجمه : امام باقر علی السلام می فرماید : در کتاب و نامه ای از امیرالمومنین علیه السلام دیدم که رسول خدا در روی منبر فرمود : به خدا قسم ، هیچ مومنی خیر دنیا و اخرت را دریافت نمی کند جز با حسن ظن به خدا و امید به خدا و خوش اخلاقی و خودداری از غیبت مومنین است.)
در این مدت طولانی در محضر مرحوم آیت الله موسوی تهرانی بودیم ، قسم نمی خوردند ولی اگر قسم میخوردند اعتماد میشد.
قسم جایگاه خاصی دارد و حکم شرعی ثابت می شود واثبات حقوق می شود با قسم.
پیامبر صلی الله علیه و اله در این روایت قسم میخورند و این مساله مهمی است.
هیچ بنده ای به خیر نرسید جز با حسن ظن به خدا و امیدواری به خدا.
نباید انسان عالم ، گرفتار و مبتلا به عجب و غرور شود. گاهی عالم بر اثر عجب و غرور مرتکب اشتباهی فاحش و مهم می شود مطلب بعدی در روایت ، خوش اخلاقی است و سوم دوری از غیبت است که برکت زندگی را غیبت کردن زائل می شود.