1403/09/27
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر موضوعی/سوء ظن /روایات مرتبط با سوء ظن
در مقام بررسی روایات مساله سوء ظن ، اولین روایت بیان شد.
روایت بعدی از امیرالمومنین علیه السلام است که فرمود :
لا إيمان مع سوء ظنّ.[1]
سو ظن از اموری است که با روح ایمان منافات دارد مثل حسادت که نتیجه آن شکایت به خداست.
البته این سو ظن در مرتبه قلبی حرام نیست ، اما اگر در مرتبه عمل اثری داشت و طعنه و کنایه زد ، دچار گناه و معصیت می شود انسان.
گرفتاری از ظهور و بروز عملی سوء ظن است.
روایت سوم :
إيّاك أن تسييء الظّنّ فإنّ سوء الظّنّ يفسد العبادة و يعظّم الوزر. [2]
انسان یک عمر عبادت می کند ولی به جایی نمی رسد و حال آنکه این عبادات مقامات ویژه دارد ، علت این مساله چیست؟
علت همین مسائل است که گاهی عبادت بالا می رود ولی با یک سو ظن انسان سقوط می کند.
این گناه سوء ظن در برخورد و مواجهه با اکثر افراد انسان مبتلا می شود.
و همچنین موجب سنگینی بار گناه است و انسان کسل می شود.
روایت چهارم :
سوء الظّنّ يفسد الأمور و يبعث على الشّرور.[3]
در امور اجتماعی ، دو همکار دچار سوء ظن می شوند و دیگر کار پیشرفت نخواهد داشت.
در نتیجه افساد امور ممکن است به شرور منتهی شود مثل درگیری های فیزیکی و اتفاقات ناخوشایند این چنینی.
درنقطه مقابل حسن ظن موجب آبادانی جامعه است. حسن ظن نسبت به مردم و نسبت به خداوند متعال بررسی خواهد شد.
حسن ظن نسبت به مردم :
امیرالمومنین علیه السلام :
حسن الظّنّ راحة القلب و سلامة الدّين.[4]
حسن ظن راحتی قلب و فکر و سلامت در دین است.
شیطان دشمن قسم خورده است. راه های مختلفی دارد برای فریب مومن و یکی از ابزار شیطان برای مومن ، سوء ظن است.
انسانی که دچار سوء ظن است بسیار درگیر است و ناآرام است.