1403/09/20
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر موضوعی/سوء ظن /تفسیر آیه 12 سوره نور
کلام در شان نزول آیات 11 و12 سوره نور بود که آیه افک است.
شان نزول بر مبنای اهل تسنن را بیان کردیم اما شان نزول بر مبنای شیعه باقی ماند.
قبل از بیان شان نزول بر مبنای شیعه ، باید اشکالات نقل اهل تسنن را بیان کنیم.
در نقل اهل تسنن آن که معروف است عبدالله بن ابیّ است که ما سابقا عبدالله بن ابی سلول بیان کردیم هرچند این هم در نقل هست.
علی ای حال در این واقعه طبق نقل اهل تسنن مدت طولانی مدینه دچار فتنه شد و بعد از نزول آیه افک ، حد قذف بر تهمت زنندگان جاری می شود.
اشکال اول : پیامبر صلی الله علیه و اله مبتلا به سوء ظن شدند مثل سائر مردم. زیرا هم در هنگام ملاقات عایشه با سنگینی برخورد می کرد و هم اینکه پیامبر صلی الله علیه و اله در برخی نقل های اهل تسنن ، از عایشه می خواهد که توبه کند اگر چنین اتفاقی افتاده است و عایشه هم توبیخ می کند پیامبر را و این دو قسمت در روایت منقول از عائشه و اهل تسنن بوده است.
اشکال دوم : حد قذف یک ماه به تاخیر افتاد با اینکه قذف قطعی بود ولی چرا با تاخیر اجرا شد؟ در فقه می فرماید اگر کسی به مومنی نسبت زنا یا لواط بدهد ، مرتکب قذف شده است و اگر نتواند ثابت کند حد قذف می خورد که 80 ضربه است. حتی اگر این قذف بین زوجین اتفاق بیافتد مستقیما و غیر مستقیم باز هم حد قذف جای می شود. البته در زوجین تخفیفی اتفاق افتاده است که به آن لعان می گویند.
علی ای حال قذف مسلم و قطعی است و دلیل روشن هم نداشتند ، چرا پیامبر حد را اجرا نکرد؟
اشکال سوم : بعد از این قضایا پیامبر صلی الله علیه و اله از کنیز عایشه استفسار کرد و در مسجد خطبه خواند و طلب اذن از مردم کرد برای اجرای حد الهی و اختلاف ایجاد شد بین مردم. آیا پیامبر برای اجرای حد الهی باید اجازه بگیرد؟
این سه اشکال تا اینجا نسبت به نقل اهل تسنن وجود دارد که باید اهل تسنن این اشکالات را پاسخ دهند.