درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1403/09/18

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/سوء ظن /تفسیر آیه 12 سوره نور

 

کلام در ترجمه و شرح لغات آیه 12 و 11 سوره نور بود.

﴿إِنَّ الَّذينَ جاؤُ بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظيم‌﴾

افک و عصبه را بیان کردیم.

بعضی از تفاسیر گفته اند این تهمت به همسر پیامبر صلی الله علیه و اله نبوده بلکه به کنیز ام ولد ایشان بوده است.

در این آیه 11 خداوند می فرماید این قضیه را شر مپندار بلکه خیر است که باعث شناخته شدن منافقین شده است.

یکی از سخت ترین و مشکل ترین ضربه را انسان از منافقین می خورد. شخص تهمت زننده عبدالله بن ابی سلول بود البته افراد دیگری هم نقل شده است اما همین اقا مشهور است.14[1]

این ماجرا و این فتنه ، موجب شناخته شدن منافقین شد.

در همین ماجرای سوریه چه بسا این مساله به خیری منتهی شود و نمی توان الان قضاوت کرد و هر حادثه ای ممکن است اتفاق بیافتد.

در ادامه می فرماید هرکسی به اندازه نقش خودش باید پاسخ بدهد.

تولی در آیه شریفه به معنای رهبری کردن است و نه به معنای پشت کردن. کبره یعنی قسمت معظم و عمده تهمت و ایجاد فتنه که ایجاد شد.

اما تفسیر آیات شریفه :

شان نزول این آیات بین شیعه و سنی اختلاف است.

سنی اصرار دارد که ثابت کند که عایشه مورد تهمت قرار گرفت. در برخی از منایع شیعه نیز این معنا وارد شده اما به نقل از منابع سنی

اما در منابع شیعه ، ماریه قبطیه مورد تهمت قرار گرفته و تهمت زننده هم عایشه بوده است.

اما شان نزول اول :

عایشه نقل می کند که سنت پیامبر صلی الله علیه و اله این بود که در سفر یک نفر از همسران را با خود به قید قرعه می برد. در جنگ بنی مصطلق قرعه افتاد و به نام عایشه افتاد و همراه شد با پیامبر صلی الله علیه و اله. ظاهرا همان ایام ، زمان نزول ایات حجاب بوده است. تا قبل از نزول آیات حجاب ، هودج قرار نمی گرفت بر روی شتر اما بعد از نزول این ایات ، هودج استفاده شد تا علاوه بر فوائد بسیار ، محجوب باشند.

در برگشت از این غزوه در چند منزلی مدینه ، عایشه از جمعیت فاصله گرفت و رفت و برگشت و دید گردنبندش نیست و دوباره برگشت به محل انجام حاجت و وقتی برگشت ، ملاحظه کرد که کاروان رفته است و او را جا گذاشته است.

این مساله امکان دارد و امر محالی نیست.

ادامه مطلب در جلسه اینده ان شا الله


[1] تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه‌، مكارم شيرازى، ناصر، ج14، ص388.