1403/08/07
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر موضوعی/سوء ظن /تفسیر آیه 6 سوره فتح
سخن در تفسیر آیه 6سوره فتح بود که درباره صلح حدیبیه است.
﴿وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكينَ وَ الْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيرا﴾
بحمدالله آیات شریفه کاربردی و متناسب با زمان و عصر حاضر است که می توان از آنها الگوگیری کرد و در جامعه ترویج کرد.
بیان شد که در این سوره نفاق مقدم شده بر شرک به جهت برتری نفاق بر شرک ، و همچنین بیان شد که در صلح حدیبیه مردان حضور داشتند ، و علت بیان "منافقات" یا "مشرکات" این است که زنان در پشت جبهه نقش داشته اند و بسیاری از مشکلات از همین اتفاقات پشت پرده است.
نکته بعدی در کلمه "دائره" است. دائره معنایش بلای در گردش است. با انضمام این آیه شریفه با ایه 12 که فرمود "قوما بورا" ، این معنا را می رساند که متخلفین هلاکت معنوی و مشکلات مستمر و پشت سر هم دارند.
خیلی اوقات افراد دچار بلاهای مستمر و پشت سر هم می شوند و این به سبب نافرمانی هایی است که در مقابل خداوند مرتکب شده است.
البته این با مقام اختبار متفاوت است. گاهی همین ابتلائات ایجاد می شود که هدف اختبار و ازمایش است. مثل فرزندی که ورزش می کند و مصدوم می شود اما قطعا پیشرفت خواهد کرد.
اما کلمه "سوء" به فتح سین یه ضم سین ، اگر به فتح باشد مصدر است ، اگر ضم باشد اسم مصدر است. شبیه غَسل و غُسل که اسم مصدر نتیجه مصدر است.
در ما نحن فیه اگر مصدری باشد یعنی بلاهایی که مدام در گردش اند و خلاصی ندارد. به معنای اسم مصدری یعنی نتیجه زشتی ها و آفاتی که مدام در گردش است.
نکته آخر : منافق از نافقاء الیربوع اخذ شده.[1] یربوع نام موش صحرائی است که یک درب آشکار می سازد و یک درب پنهان دارد.
حالا تناسب با نفاق این است که انسان منافق هم چهره مخفی دارد.
اما چهارمین آیه در سوره مبارکه احزاب آیه 10 بیان شده است.
﴿اذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا﴾
(ترجمه : (ياد آريد) وقتى كه (در جنگ احزاب) لشكر كفار از بالا و زير بر شما حملهور شدند و آن گاه كه چشمها حيران شد و جانها به گلو رسيد و به وعده خدا گمانهاى مختلف برديد (مؤمنان حقيقى به وعده حق و فتح اسلام خوش گمان و ديگران بدگمان و ترسان بودند)
آیه شریف در مورد جنگ احزاب یا خندق است. در عصر ما شرائط جنگ احزاب حاکم است.