1402/08/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیات 26 تا 28
بحث در مورد درخواست حضرت موسی علیه السلام از پروردگار بود.
شرح صدر را بیان کردیم.
خواسته دوم جناب موسی علیه السلام این بود که :
﴿وَ يَسِّرْ لي أَمْري﴾ این ماموریت بسیار سخت و مشکل است که از باری تعالی میخواهد که برای او آسان نماید.
بیان ذلک : اگر کسی خوابیده باشد ، میتوان از خواب بیدار کرد اما اگر کسی خود را به خواب زده باشد بیدار نمی شود. فرعون به خداوند علم داشت ولی نمی خواست بپذیرد و به او اعتراف کند چرا که اعتراف به نبوت موسی و توحید منجر به کناره گیری فرعون از قدرت و از دست دادن دارائی ها بود. فرعون خودش ادعای خدایی داشت و ندای انا ربکم الاعلی سر می داد. و به همین جهت حصول نتیجه برای موسی سخت و صعب بود و لذا طلب یسر کرد.
مبلغین نیز باید از خداوند در امر تبلیغ طلب یسر نمایند اما به هدف نصرت دین خدا و اعتلای کلمه حق ، نه برای راحتی خود مبلغ.
﴿وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني﴾ طلب و درخواست بعدی رفع عقده از لسان موسی علیه السلام بود تا در نتیجه ﴿یفْقَهُوا قَوْلي﴾ تا سخن من را درک و فهم کنند.
سه نظریه در رابطه با ﴿عقده من لسانی﴾ مطرح است.
اول : بعضی از مفسرین از جمله برخی از معاصرین معتقدند لکنت زبان و مشکلی در زبان او وجود نداشت. این درخواست یعنی طلب فصاحت و بلاغت که بتواند فرعون را هدایت کند.[1]
دوم : بعضی دیگر معتقدند که مشکل موجود لکنت زبان نبوده بلکه مشکل سرعت در گفتار بوده که موجب عدم وضوح کلمات می شده.
سوم : بعضی دیگر معتقدند که این مشکل همان لکنت زبان بوده که ریشه در کودکی داشته و بر اثر اصابت آتش با زبان موسی علیه السلام ایجاد شده است.[2]
اما از حیث نتیجه و اینکه آیا درخواست جناب موسی از جهت رفع عقده لسان اجابت شده یا نه دو نظر است :
اول : خیر اجابت نشد چرا که فرعون در ماجرای تبلیغ حضرت موسی علیه السلام به او طعنه زد که : ﴿أمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هذَا الَّذي هُوَ مَهينٌ وَ لا يَكادُ يُبين﴾[3] که موسی علیه السلام قدرت تبیین و سخت گفتن ندارد.[4]
نظر دوم : بله اجابت شد چرا که در ادامه همین آیات سوره مبارکه طه خداوند فرمود : ﴿قالَ قَدْ أُوتيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى﴾[5]
به نظر استاد : نظریه سوم مبنی بر وجود لکنت در زبان موسی علیه السلام و اجابت دعای او صحیح است.