1400/09/23
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: الأصول العملية/أصالة الاحتياط /شبهه موضوعیه[1]
ادامه ادله اثبات فقد المانع برای حرمت مخالفت قطعیه در کلام مرحوم شیخ(ره)
و هکذا مانع شرعی هم که مرحوم علامه مجلسی در دو روایت مذکور فرمودند مفقود است.
توضیح ذلک: در روایت مذکور که حضرت فرمودند:« کل شی هو لک حلال حتی تعلم أنه حرام بعینه»[2] پر واضح است که (أنّ) از أدات مصدری است که ما بعدش را به تأویل مصدر میبرد فلذا معنای روایت اینگونه میشود که: «حتی تعرف الحرمه بعینها» یعنی همه چیز حلال است تا آنکه یقین به حرمت پیدا شود، بنابراین در اطراف علم اجمالی باید احتیاط و اجتناب کرد چراکه آنجا ما بالاخره علم به حرمت داریم هر چند متعلقش عینا مشخص نیست بنابراین بدین لحاظ مانع شرعی هم برای حرمت مخالفت قطعیه مفقود میباشد.