درس خارج اصول آیت الله خلخالی
94/11/04
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تنبيه دوم/ اقل و اكثر عقلي/ اقل و اكثر
بحث در رواياتي بود كه در نماز وارد شد كه نبايد زيادي در نماز صورت بگيرد.
قسم اول: روايتي كه دلالت مي كند بر بطلان زيادي ركني يا غير ركني، عمدا يا سهوا:
«قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ زَادَ فِي صَلَاتِهِ فَعَلَيْهِ الْإِعَادَةُ».[1]
حضرت مي فرمايند كسي كه در نماز خود چيزي را زياد كند، بايد اعاده كند.
در اين روايت آمده «من زاد» كه هم شامل ركن و هم غير ركن و هم عمد و هم سهو مي شود.
قسم دوم: روايتي كه دلالت مي كند بر بطلان زيادي در خصوص زيادي سهوا:
«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا اسْتَيْقَنَ أَنَّهُ زَادَ فِي صَلَاتِهِ الْمَكْتُوبَةِ لَمْ يَعْتَدَّ بِهَا وَ اسْتَقْبَلَ صَلَاتَهُ اسْتِقْبَالا».[2]
حضرت مي فرمايند: اگر بعد از نماز يقين پيدا كردي در نماز، زيادي انجام شده است، به آن نماز اعتنا نكند و دوباره نماز بخواند.
در اين روايت آمده «استيقن» كه دال بر اين است كه در نماز زيادي انجام شده و بعد از نماز متوجه شده كه معلوم است سهوي بود.
قسم سوم: روايتي كه دلالت مي كند بر بطلان زيادي يا نقصان در خصوص اركان نماز:
«قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع: لَا تُعَادُ الصَّلَاةُ إِلَّا مِنْ خَمْسٍ الطَّهُورِ وَ الْوَقْتِ وَ الْقِبْلَةِ وَ الرُّكُوعِ وَ السُّجُود».[3]
حضرت می فرمایند: نماز اعاده نمی شود الا در پنج مورد: طهارت نداشته باشد، وقت نماز نشده باشد، رو به قبله نشده باشد، رکوع و سجده کم یا زیاد شود.
این حدیث در زیادی و نقصان هر دو جاری است و با توجه به محدود شدن، برای ارکان است.
محقق نائینی: ایشان گفته است این حدیث مختص نقصان است. چون در وقت، قبله و طهارت زیادی تصور ندارد.[4]
رد: ظاهر روايت اين است كه اخلال به اين پنج مورد، موجب اعاده نماز مي شود و فرق ندارد چه اخلال به نقيصه باشد و يا زيادي بله در طهور، قبله و وقت اخلال فقط به نقيصه است اما در دوتاي ديگر اخلال به نقيصه و زيادي است و اين موجب نمي شود كه بگوئيم حديث فقط شامل اخلال به نقيصه شود.[5]
از جمع اين روايات اينگونه نتيجه گرفته مي شود:
اول: نماز در صورتي كه زيادي عمدي صورت بگيرد، مطلقا باطل است چه اجزاء اركاني باشد چه غير اركان.
دوم: نماز در صورتي كه زيادي سهوي در اركان صورت بگيرد، باطل مي شود.
سوم: عدم بطلان نماز در زيادي سهوي در غير اركان.