1403/07/01
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: ملازمات عقلیّه/ غیر مستقلّات عقلیّه/ مسئله دوّم: مسأله مقدّمه واجب
باسمه تعالی شأنه
با حفظ مطالبی که از ابتداء جهت چهارم تا اینجا گفته شد، در طهارات ثلاث (وضوء، غسل، تیمّم) دو اشکال وجود دارد.
اشکال اوّل:
صغریٰ: امر متعلّق به طهارات ثلاث، امر غیری مقدّمی است (طهارات ثلاث، مقدّمه برای صلوة و امثال صلوة هستند. پس امر متعلّق به طهارات، امر غیری مقدّمی میشود).
کبریٰ: امر غیری مقدّمی، امتثال آن و موافقت با آن موجب ثواب نیست (چون ثواب، اثر قرب به مولا و اثر اطاعت مولا است و امر غیری مقدّمی به عنوان امر غیری مقدّمی، اطاعتی برای آن نیست و قربی در موافقت با آن نیست).
نتیجه: امر متعلّق به طهارات ثلاث، امتثال آن و موافقت با آن موجب ثواب نیست یعنی انجام طهارات ثلاث، موجب ثواب نیست و حال آنکه مدلول روایات و اجماع این است که انجام طهارات ثلاث، ثواب دارد. لا یستبعد دعوی معلومیّة ترتّب الثواب علی فعل الطهارات الثلاث شرعا فانّ الاخبار فی ذلک فوق حدّ الاستفاضة و کانّه ممّا لم یقع فیه الخلاف ایضاً ...... (مطارح الانظار طبع قدیم ص۷۰).
اقول:
در مباحث قبل اثبات شد که انجام متعلّق امر غیری مقدّمی ثواب تفضّلی دارد. بنابراین، در طهارات ثلاث مخالفتی با روایات و اجماع صورت نگرفته است.
آدرس جلسهی بعد:
محاضرات ج۲ ص۳۹۷: ثمّ انّه قد یشکل فی الطّهارات الثلاث ....... الاقوال حول وجوب المقدّمة.