1403/02/04
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: ملازمات عقلیّه/ غیر مستقلّات عقلیّه/ مسئله دوّم: مسأله مقدّمه واجب
جواب اوّل از طرف محقّق خراسانی:
صغریٰ: ملاک مقدّمیت شیئ برای شیئ، تقدّم رتبی مقدّمه بر ذی المقدّمه و مغایرت بین این دو است (بالضرورة).
کبریٰ: تقدّم رتبی مقدّمه بر ذی المقدّمه و مغایرت بین این دو، در اجزاء نسبت به مرکّب موجود است (از طرفی مقدّمه، ذوات اجزاء به صورت لا بشرط و ذی المقدّمه، اجزاء به شرط اجتماع و انضمام با یکدیگر است. از طرفی دیگر ذوات اجزاء بر تقیّد آنها به وصف اجتماع و انضمام تقدّم رتبی دارد و همچنین ذوات اجزاء به صورت لا بشرط، مغایر با اجزاء بشرط اجتماع و انضمام است. اگر چه این مغایرت، اعتباری است. بنابراین، اجزاء نسبت به مرکّب تقدّم رتبی دارد و اجزاء مغایر با مرکّب است).
نتیجه: ملاک مقدّمیت شیئ برای شیئ، در اجزاء نسبت به مرکّب موجود است.
آدرس جلسهی بعد:
نهایة الاصول ص۱۵۵: الامر الثانی: تقسیمات المقدّمه ........ المقدّمة العقلیّة.
مطارح الانظار طبع قدیم ص۳۹: و من هنا حکم بعضهم بخروج المقدّمة الداخلیة من النّزاع ..... و ربّما یتوهّم.