موضوع:
بررسی بیانات آخوند مبنی بر اینکه ماهیت
حکایت وجود است
و المحکی هو الوجود و الحکایة هی الماهیة.[1]
(عباراتی
که مرحوم آخوند دارند که ماهیت حکایت وجود است سند است برای
کسانی که گفته اند وجود اصیل است یعنی وجود در خارج است و
ماهیت اعتباری است یعنی ظهور وجود است که جایگاهش
در ذهن است. ما میگوییم که هرگز نمیشود از آن جمله
استفاده کرد برای این مدعا. ماهیت نسبت به وجود و عدم علی
السویة است لذا نسبت به ترتب و عدم ترتب آثار مساوی است پس وقتی
در ذهن می آید آثار خارج را ندارد. وجود و عدم هم نمیتوانند به
ذهن بیایند. ما میگوییم که منظور آخوند این
بوده که ماهیت برای نشان دادن وجود است و چیزی
دیگری نیست تا وجود را نشان دهد لذا باید
بگوییم ماهیت موجود است به وجود در خارج. مؤید
تفسیر ما این است که آخوند 13 بیان آورده: )
و
یؤید ما ذکرنا أن الآخوند یؤکد علی وجود الماهیة فی
الخارج و کونها عین الوجود ببیانات مختلفة تبلغ 13 وجها.
1
أن الوجود و الماهیة أمر واحد فی الواقع بلا تقدم و تأخر و لا
معیة.
فراجع:
الأسفار/
ج1/ ص66-67
ثم إن اتصاف الماهیة ... متحدة مع
الوجود فی الواقع.الأسفار/
ج1/ ص69
إذ هما شیء واحد فی نفس الأمر.الأسفار/
ج1/ ص70-71
و قریب ...الأسفار/
ج3/ ص269
الوجود أصل کل شیء...ماهیة و وجود.الأسفار/
ج4/ ص157
الماهیة و الوجود فی کل شیء
متغایر...الأسفار/
ج6/ ص46
لیس معنی عروض ...المسائل
القدسیة/ ص200
اتصاف الماهیة بالوجود
...معنی المذکور.المشاعر/
فقره 35-36
و أما ... شیئا واحد.2 أن الوجود و الماهیة الموجودة به متحدان فی الواقع.
(ا
تحاد در خارج عین
وحدت است چون دو معنا در خارج به وجود واحد موجود میشوند زیرا اتحاد
دو طرف میخواهد.)
و یظهر من تعبیره بالاتحاد بعد تصریحه بأنهما
فی الواقع أمر واحد أن المراد بالاتحاد کون المعنیین أعنی
الوجود و الماهیة فی الواقع أمرا واحدا. و قد صرح فی الأسفار/
ج1/ ص78 بأن الاتحاد هو الهوهویة بل یظهر منه أن الاتحاد و
العینیة فی الواقع مترادفان فراجع: الأسفار/ ج3/ ص382 و ج4/
ص153 و ج7/ ص377-378 و مشاعر/ ص73-74.
فراجع لبیان اتحادهما فی الواقع:
الأسفار/
ج1/ ص77-78
الأسفار/
ج1/ ص79
الأسفار/
ج3/ ص286
مفاتیح
الغیب/ ج1/ ص418
[1] السفر الأول/ المسلک الأول/
المرحلة الثالثة/ في تحقيق الجعل و ما يتصل بذلك
/فصل الثانی/
في الإشارة إلى مناقضة أدلة الزاعمين أن الوجود لا يصلح للمعلولية./ ج1/ ص403