درس اسفار استاد فیاضی

93/02/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تقریر و نقددلیل هفتم از ملاصدرا مبنی بر استحاله ی سبب بودن ماهیت برای وجود
 (لقیام البراهین القاطعة [1]که آخوند فرموده مشهور هم همان را گفته مبنی بر اینکه خدا نمیتواند ماهیت داشته باشد چون ماهیت نمیتواند علت وجودش باشد اما حق این است که اگر منظور علیت خارجی است صحیح است اما اگر منظور علیت تحلیلی است این حرف اشتباه است زیرا اقتضای ماهیت واجب این است که باید موجود باشد.)
دلیل هفتم:
لیست الماهیة علة لوجودها و إلا لزم تقدم الشیء علی نفسه، إذ الماهیة إنما تکون نفسها بالوجود.
الانسان إنما یکون انسانا إذا کان موجودا[2]...
و قال بعض أهل التحقیق[3]...
شکل منطقی استدلال:
1 الوجود علة لکون الماهیة ماهیةً؛ لأن الماهیة إنما تکون ماهیة بالوجود؛ فإن المعدوم یسلب عن نفسه.
2 فلو کانت نفس الماهیة علة لوجودها، لکان وجود الماهیة علة لنفسه؛ لأن وجود الماهیة علة لکون الماهیة نفسها و الماهیة نفسها علة لوجود الماهیة و علة العلة علة.
3 و لو کان وجود الماهیة علة لنفسه، لتقدم وجود الماهیة علی نفسه، لضرورة تقدم العلة علی المعلول.
4 و لو تقدم وجود الماهیة علی نفسه، لکان موجودا حال عدمه.
5 و لو کان موجودا حال عدمه لزم التناقض.
6 لکن التالی محال.
إذن لا تکون ماهیة سببا لوجودها.
و یرد علیه:
أن المقدمة الأولی مبنیة علی ما استنتجه الآخوند من أصالة الوجود و هو أن الماهیة لا تکون نفسها إلا بالوجود؛ لأن مقتضی أصالة الوجود توقف أی نوع من الثبوت فرض علی الوجود.
(وجود تنها چیزی است که موجود بالذات است و هر چیز دیگر اگر بخواهد موجود شود به وجود موجود میشود.)
و من هنا حکم بأن المعدوم یسلب عن نفسه.
و لکن قد مرّ مرارا أن الحق ما هو المشهور من أن الماهیة من حیث هی هی ثابتة لنفسها أزلا و أبدا.
(در مورد قضیه ی «الانسان إنما یکون إنسانا إذا کان موجودا» این مبنای ملاصدرا -نه چیزی موجود میشود نه معدوم[4]- است که به او اجازه میدهد در عین اینکه قضیه ای را ازلا و ابدا صحیح میداند او را مشروط به وجود میداند.)
یدلّ علی ذلک أن اجتماع النقیضین الذی هو معدوم بالضرورة الأزلیة أ لا تری أن الانسان المعدوم انسان معدوم فإن الانسان کما یتحد بالوجود یتحد بالعدم.
(میشود یک چیزی با اینکه معدوم است برای خودش ثابت باشد چون مثلا حکم محال بودن، برای دور است با اینکه دور معدوم است.)


[1] السفر الأول/ المسلک الأول/ المرحلة الثالثة/ في تحقيق الجعل و ما يتصل بذلك /فصل الثانی/ في الإشارة إلى مناقضة أدلة الزاعمين أن الوجود لا يصلح للمعلولية./ ج1/ ص402
[2] اسفار/ج1/ ص122.
[3] جامع الأفکار محقق نراقی/ ج1/ ص31-32.
[4] وحدت وجود.