موضوع:نقد دلیل ششم از ملاصدرا مبنی بر استحاله ی سبب
بودن ماهیت برای وجود
(ششمین
دلیلی که خود مرحوم آخوند استدلال کردند که نمیشود
ماهیتی علت وجودش شود این بود: )
دلیل ششم از ملاصدرا:1 لو کانت
ماهیة سببا لوجودها، لکان الوجود لازما لتلک الماهیة.
2 و لو
کان الوجود من لوازم الماهیة، لکان اعتباریا؛ لأن لوازم الماهیة
تلحق الماهیة من حیث هی هی، و الماهیة من حیث
هی هی اعتباریة، فعارض لها کذلک لأن التابع لا یزید
علی المتبوع.
3 لکن
التالی باطل؛ لأدلة أصالة الوجود.
(اینکه
ماهیت در خارج موجود است از قدیم مفروغ عنه بوده وگرنه بحث مقولات
اصلا معنا نداشت.)
و فیه:أولا[1]:
أن
المقدمة الثالثة ممنوعة؛ لأن ملاک الملازمة اللحوق و التبعیة و هذا الملاک
لا یختص باللوازم، بل یجری فی مطلق العوارض لازمة کانت أم
مفارقة. و إذا کان کذلک فالمقدمة الثانیة منقوضة بالوجود العارض للممکنات.
(عوارض
الماهیة تقسیم میشود به لازم و مفارق. مثلا وجود،عارض مفارق همه
ی ماهیات ممکنه است و عارض لازم واجب الوجود است.)
حیث
إنّ لأحد أن یقول:
1 لو کان
الوجود عارضا لماهیة الممکن، لکان اعتباریا، لأنه یلحق
الماهیة من حیث هی هی و الماهیة من حیث
هی هی اعتباریة. فالعارض لها کذلک؛ لأن التابع لا
یزید علی المتبوع.
و قد صرّح
الآخوند غیر مرة بأن الوجود عارض للماهیة.
فراجع:
مجموعه
رسائل فلسفی چاپ کنگره/ ج1/ ص39-40
مجموعه
رسائل فلسفی چاپ کنگره/ ج4 /ص348-349
اللمعات
العرشیة/ ص35-36
و ثانیا[2]:
بأن
العروض قسمان، کما أن العلیة قسمان. عروض تحلیلی و عروض
خارجی و عروض الوجود للماهیة من القسم الأول، سواء کان الوجود لازما
أم مفارقا، و العارض التحلیلی لیس تابعا لمعروضه. یشهد
لذلک أنه یمکن العکس بجعل العارض معروضا و المعروض عارضا، فکما أن الانسان
موجود کذلک الوجود انسان.
(چون
وقتی عقل واقعیت خارجی را تحلیل میکند به دو معنا،
میگوید این آن است و مهم نیست کدام این باشد و کدام
آن.)
فحکم
التبعیة -الذی هو معنی الملازمة- لا یجری فی
عوارض الماهیة.