درس اسفار استاد فیاضی

90/08/07

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/المرحلة الثانیة/ الفصل الثانی فی أن الوجود من المعقولات الثانیة/نسبت بین معقول ثانی و اعتباری و نسبت بین آن و انتزاعی/ ج1/ص 333
 نسبت بین معقول ثانی فلسفی و اعتباری
 المعقول الثانی أعم من الأمر الاعتباری
 الأمر الاعتباری ما لا ثبوت له إلا باعتبار العقل أی لا واقع له وراء ما یعتبره العقل. فکل أمر اعتباری معقول ثان حیث إنه لیس بموجود فی الخارج أی لیس له ما یحاذیه فی العین. و بعض المعقول الثانی لیس بأمر اعتباری کأعدام الملکات حیث إن عدم الملکة کوجودها أمر حقیقی ، لا یتوقف علی الاعتبار المعتبر. ألا تری أن زیدا جاهل سواء اعتبر جهله معتبر أم لا. و کذلک أعدام الذوات. حیث إن عدم الذات کوجودها أمر حقیقی لا یتوقف علی الاعتبار المعتبر. ألا تری أن الدیناسور معدوم سواء اعتبر عدمه معتبر أم لا.
 (هر امر اعتباری معقول ثانی هست اما هر معقول ثانی اعتباری نیست.
 نقیض هر چیز عدمی است که بدیل و جای آن است. اگر ملکه در خارج است، عدمش نیز در خارج است. بنابر این همانطور که عالم بودن به اعتبار کسی نیست، جاهل بودن نیز به اعتبار کسی وابسته نیست. جهل نبود علم است و مابازاء ندارد اما اعتباری نیست.
 وجود زید معنایی است. عدم زید نیز معنایی است که معقول ثانی است اما اعتباری نیست زیرا نبودن زید وابسته به اعتبار معتبر نیست. )
 و قد یستظهر من کلماتهم أن المعقول الثانی مساو للأمر الاعتباری. فراجع:
 اسفار/ ج2/ ص 88 [1]
 اسفار/ج6/ ص 74 طبع کنگره و ص 81 طبع ایران [2]
 اسفار/ ج7/ ص 377
 تعلیقات الآخوند علی الشفا/ ج1/ ص 175
 رسالة فی اتصاف الماهیة بالوجود/ مجموعه رسائل فلسفی آخوند طبع کنگره/ ج1/ ص 44 و 45
 شواهد / ص 19 و 20 طبع کنگره و ص 13 طبع مشهد [3] و ص 69 طبع کنگره و ص 51 طبع مشهد [4]
 و لکن لا یخفی علی المتأمل أن غایة ما یستفاد من هذه الکلمات کون کل أمر اعتباری معقولا ثانیا و لا یستلزم ذلک کون کل معقول ثان أمرا اعتباریا.
 نسبت بین معقول ثانی و امر انتزاعی
 النسبة بین المعقول الثانی و الأمر الانتزاعی
 اطلاقات انتزاعی در کلام آخوند
 أطلق الأمر الانتزاعی فی کلمات الآخوند علی معنیین:
 1 ما یقابل الأصیل و یقابله أیضا الحقیقی و هو کل معنی یوصف بالوجود من غیر أن یکون موجودا بذاته. و إن شئت فقل: هو کل معنی یوجد بالوجود سواء کان ماهیة أو وصفا من أوصاف الوجود أم غیرهما.
 (یعنی وجود واسطه در ثبوت و علت موجودیت آن است. منظور واسطه در ثبوت تحلیلی است نه خارجی و الا اگر واسطه در ثبوت خارجی مورد نظر بود، هر چیز در خارج دو چیز بود. واسطه در ثبوت تحلیلی یعنی در تحلیل عقل وقتی عقل ماهیت و وجود را ملاحظه می کند می بیند وجود موجود است بذاته و ماهیت موجود است بالوجود
 وحدت و وجوب و کثرت و حدوث و قدم همه به وجود موجودند. پس همه اینها انتزاعی هستند. اعدام ملکات هم همین طور هستند. کوری وقتی در خارج هست که زید باشد و نابینا باشد. )
 و من هنا یظهر أن الانتزاعی بهذا المعنی علی قسمین:
 الأول: ما ینتزع من حاق ذات الوجود و یکون عین الوجود. کالماهیات و الصفات الحقیقیة للوجود التی هی عین الوجود فی الخارج.
 (آخوند می گوید ماهیت از حاق ذات وجود انتزاع می شود. صفات حقیقی وجود نیز عین وجود است.)
 الثانی: ما لا ینتزع من حاق ذات الوجود و لا یکون عین الوجود کأعدام الملکات.
 و هذا المعنی هو الانتزاعی بالمعنی الأعم (لأجل هذا یعد هذا المعنی الانتزاعی بالمعنی الأعم)
 (این معنا اختراع آخوند است و از توابع اصالت وجود است)
 2 کل معنی یوصف به الموجود من دون أن یکون نفسه موجود. فهو لیس أمرا عینیا و إنما هناک أمر خارجی یتصف بهذا المعنی. و یسمی الانتزاعی بالمعنی الأخص.
 و الانتزاعی بهذا المعنی أیضا علی قسمین:
 الأول: المعانی الوجودیة کالطبایع المصدریة و الوجود و صفاته بمعانیها المصدریة.
 (این همانی است که می گوید مابازاء ندارد اما منشأ انتزاع دارد. به عبارتی عدم مقید است که عدم و نبود صفت است نه عدم مطلق و عدم ذات.
 انسان در خارج هست اما انسانیت در خارج نیست.
 این معنا اعتباری نیز هست. )
 الثانی: الصفات العدمیة کأعدام الملکات.


[1] لا تصغ إلى من يقول الوحدة من الاعتباريات و ثواني المعقولات‏.
[2] أنه على ما ذهب إليه من أنه الموجود البحت‏ إن كان ذاته عين هذا المفهوم الاعتباري فهو ظاهر البطلان و كيف يكون ذات الواجب أمرا اعتباريا من المعقولات الثانية و إن كان فردا من أفراده‏
[3] إن للقائلين باعتبارية الوجود و كونه من المعقولات الثانية و الاعتبارات الذهنية حججا قوية.
[4] ليس فيما ذكره بعض أجلة العلماء «1» و سماه ذوق المتألهين من كون موجودية الماهيات بالانتساب إلى الوجود الحق معنى التوحيد الخاصي أصلا و لا فيه شي‏ء من أذواق الإلهيين. و ذلك لأن مبناه على أن الصادر عن الجاعل هي الماهية دون الوجود و أن الماهية موجودة دون وجودها الذي زعم أنه اعتبار عقلي من المعقولات الثانية و قد علمت فساده‏