99/07/06
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: الفاظ/الوضع /تعریف علم اصول
خلاصه مباحث گذشته:بحث در وجود و ثبوت نبوت است نه در عوارض آنمرحوم آخوند خراسانی (ره)؛ آقای صاحب فصول که میگوید بحث از سنت است که موضوع علم است و بحث از عوارض آن نشد. مرحوم آخوند خراسانی (ره)؛ و اما اذا کان المراد السنه مایعم کفایتها. مراد ما از سنت اعم از کفایت سنت است. اشکال باقی است.
شما ادله اربعه که یکی از آنها سنت است مثل اطلاق و تقیید. کلاً اطلاق و تقیید را بحث میکنید اگر فقط مباحث سنت بود ما هم حرف صاحب فصول را قبول میکردیم، شما مباحثی که در علم اصول میکنید در کل اطلاق و تقیید است. پس شما چرا میگوید موضوع علم اصول، سنت است شما اعم صحبت میکنید مثل { ان جاءک زید فاکرمه } امر به شیء نهی از خودش میکند یا نمیکند فقط برای کتاب و سنت نیست. مرحوم آخوند خراسانی (ره) هم قول مشهور را رد کرده است و هم قول صاحب فصول را
آیا امر دلالت بر تکرار دارد یا بر مره؟ آیا امر دلالت بر ماهیت دارد یا بر مره یا بر تکرار؟ این اعم از کتاب و سنت است.
اینجا استاد مطالبی را بیان کردند که توصیه می شود طلاب عزیز به فایل صوتی مراجعه کنندنظر امام خمینی : مرحوم امام خمینی (ره) در موضوع علم اصول میفرمایند آنچه مهم است مسائل آن است مبادی هم مهم است چه تصوری و چه تصدیقی.
مرحوم آخوند خراسانی (ره) و بسیاری از فقهای معاصر هم همین را گفتهاند.