درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/12/18

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/أقسام الولاية /انواع حکومت ها و نظام ها

 

در بحث تعاملات حاکمیت و ولایت و اثبات لزوم حاکمیت و لزوم ولایت در این سال تحصیلی مباحثی را در درس خارج فقه بیان کردیم ولی در پایان این جلسات انواع حکومت ها و حاکمیت ها و تاریخ حکومت ها را مروری کرده باشیم و شما عزیزان در یک مقایسه بین انواع حکومت ها با استدلال بیشتر و دقت بیشتر بتوانید جایگاه حاکمیت اسلامی و ولایت را به خوبی اثبات کنید و در یک مقایسه بین حاکمیت اسلامی و انواع حکومت ها جامعه را نسبت به حکومتی که بر اساس کتاب و سنت و عقل تبیین شده است را اثبات کنند .

چند نوع دیگر حکومت ها را هم عرض می کنیم و این جلسه آخر هست که انواع حاکمیت ها را بیان میکنیم ، یک نوع دیگر از حاکمیت ها ، حاکمیتی است که با استفاده از ذهن افراد و فناوری و رایانه هایی که کمک می گیرند بر مردم حکومت می کنند بنام یونیوکراسی ، که به مدلی از حکومت اطلاق می شود که ذهن یک فرد از طریق انواع فناوری ها و به صورت تکنیکی به یک ابررایانه متصل می شود و با استمداد از محاسبات رایانه ای و پردازشهای کامپیوتری به تئوری هایی دسترسی پیدا کنند که بر اساس آن تئوری ها بر مردم حکومت می کنند و اظهار نظر می کنند و تمام تئوری های خود را بر اساس اصول فناوری و رایانه ای و محاسبات رایانه ای چینش می کنند و در استدلال های خود به آن تمسک می کنند .

نوع دیگری از حاکمیت ها ماگوگکراسی است یعنی شعبده سالاری است مثل حکومت های دوران صفویه و دوران قاجار و ... مثل حکومت های فرائنه مصر ، شعبه بازان و جادوگران جایگاه محوری در تصمیمات فرمانروایان و فرئونیان و پادشاهان بودند .

نظر استاد : در این قسمت استاد تذکری در مورد علم سحر و جادو دادند به اینکه نسبت به این افرادی که ادعای احضار روح دارند و کارهایی مثل علوم غریبه می کنند طلاب سعی کند مردم را آگاه کنند که فریب این افراد را نخورند . و در دقایق پایانی استاد در مورد بعضی از انواع نظام ها و حکومت ها توضیحاتی دادند که توصیه می شود به فایل صوتی مراجعه شود