درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/08/24

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/تعاملات حکومت و ولایت /تفویض ولایت به فقیه

 

خلاصه جلسه گذشته:

در مباحث فقه تعاملات حاکمیت و ولایت 20 جلسه بعنوان مقدمات بحث بیان کردیم و در این 20 جلسه ماهیت ولایت را تبیین کردیم و مباحث حکومت را هم مطرح کردیم .

بحث تا اینجا آورده شد که ولایت یه جایگاهی است که شخصی یا ذات باری تعالی در این جایگاه قرار میگیرد و حاکمیت عبارت است از آن سیستمی است که ظوابط این ولی و ظوابط و قوانین بشری را به اجرا در می آورد ، و عرض کردیم ﴿اطيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ﴾ شخص اول ولی ذات باری تعالی است منتهی اوصاف حق تعالی جزو ذات حق تعالی است و هر کی خالق شد جزو ذات آن ولایت است و شما دنبال ادله نمی روید و اگر بروید دنبال ادله آن می گویند ذاتی شیئ لا یعلل ، بعد از خدا این ولایت تفیض به رسول شده است " أَطِيعُواْ الرَّسُولَ " و بعد از رسول هم " وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ منکم" هم اولی الامر به معنی ولی معصوم در آیات قرآن شاهد دارد و هم در روایات ، اخص روایات ، روایات غدیر است که به طور عینی ولی معصوم را نبی مکرم شخصا و مصداقا مشخص کرده است ، که شما می بینید در مبحث غدیر خم فقط شخص امیرالمومنین عل علیه السلام را پیغمبر معرفی نکرد ، حتی یازدهمین فرزند امیرالمومنین علی علیه السلام یعنی حضرت مهدی صلوات الله و سلام علیه معرفی شده است و مشاهده می کنید که نام حضرت را می برند و او شخصیتی است که هم نام من است و تا قبل از ابن تیمیه و تا قبل از وهابیت این روایات غدیر در همه کتب اهل سنت بوده است و حتی در خود مکه اجلاسیه هایی گرفته می شد بنام مهدویت . بنابراین ولایت خداوند ذاتی شد و ولایت رسول خداوند تفیض از خداوند شد و ولایت ولی معصوم هم تفیض از خود خداوند است واو عاطفه است .

در بحث ولایت فقیه حدود 10 روایات را در این 20 جلسه آورده ایم .

نظر استاد : معنی این روایات این است که همانطور که پیغمبر راس هرم نظام قرار می گرفت و حاکم می گذاشت برای مکه و مدینه و آذربایجان و جاهای مختلف که در مکاتیب الرسول روایات را بیان کردیم ، همین کار را امیرالمومنین علی علیه اسلام هم انجام می دادند .

تا اینجا "ولی" را فهمیدیم چه کسی انتخاب کند حاکم را چه کسی انتخاب کند؟ جواب می دهیم "ولی" انتخاب می کند .

وضعیت انقلاب و نظام اسلامی در کنون توسط مرحوم امام خمینی قدس سره در یک وضعیتی که استبداد شاهنشاهی با استعمارگر انگلیس و آمریکا که چرخواننده این نوع استسمار و استعمار بودند گفتند مردم ولی نعمت ما هستند و این مردم افراد را انتخاب کنند و این مردم احتمال داده می شود که اشتباه انتخاب کنند ولی مرحوم امام خمینی (ره) ترفند هایی را قرار داد که فردی که انتخاب می شود فقها و شورای نگهبان صلاحیت این شخص را تایید کنند و بعد تنفیض توسط من باید انجام شود و اگر تنفیض ولایت نباشد این حاکم ، حاکم نخواهد شد ، اشکال می کنید که اگر تایید شورای نگهبان هم بود و تنفیض ولایت هم بود اما بنی صدر رئیس جمهو شد این را چکار می کنید ؟ مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که 40 سال گذشته را چالش هایش را بررسی کنید تا در 40 سال بعدی دچار چالش های قبلی نشوید ، پس ولایت راس هرم است و حاکمیت منصوب ولی است و در چهارچوب آن چطور باید عمل کنیم ؟

راسیت بودن ولایت تشریعی محض است " اطيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ منکم " ، " ما نودی نبی مثل ما نودی بالولایه "یعنی ولایت اگر گرفته شود همه چیز گرفته می شود ، امام صادق علیه السلام هم فرمودند : " فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا[1] " پس راسیت ولایت یعنی مشروعیت بدون استثناء اما در نحوه اجرا بگونه ای که به سهولت این ولایت اعمال شود و زمان و مکان دخیل در این است . در ادامه استاد توضیحاتی در مورد حکومت امام زمان عج و نحوه حکومت ایشان و نظام اسلامی کنونی توضیحاتی دادند که به فایل صوتی مراجعه کنید.


[1] بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، العلامة المجلسي، ج75، ص235.