درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/08/06

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/شروط ولي الفقية /جایگاه ولایت

 

خلاصه جلسه گذشته:

در 19 جلسه بعنوان مقدمه موضوع تعاملات حکومت و ولایت سخنانی را بعنوان مستندات و مبانی لزوم وجود حکومت و ولایت فقیه از کتاب و سنت و کلمات اهل بیت عصمت و طهارت عرضه داشتیم و الان در جلسه 20 در ارتباط با مرز بین مباحث حکومت و ولایت فقیه به طور خاص مطالبی را بیان کنم، در آنچه که از ادله استفاده کردیم مطرح شد که جامعه هم نیاز به ولایت دارد و هم نیاز به حکومت دارد آیا حکومت چیست جایگاه حکومت کجاست آیا مراداز حکومت چیست ولایت جایگاهش در کنار حکومت کجاست، اینها مباحثی است که در حد ظرفیت بحث ما و زمانی که در اختیار ما است در حد میثور عرض خواهیم کرد، اولا در اینکه جایگاه ولایت با جایگاه حکومت متمایز است و حاکمیت و حکومت در یک نگاه غیر از ولایت است. (در این قسمت استاد به مثالهای جلسات گذشته که در روایات بیان شده بود اشاره نمودند).

نقش ولایت : نقش ولایت یک نقشی است که علاوه بر ضمانت ماموریت های این ولی که مباحث قضا و مباحث تبیین شریعت است یک وظایفی را هم در نظارت تحقق ضوابط الهی دارد، مگر شما می توانید مباحث اقتصاد مردم را خارج از شئون حاکمیت بیان کنید؟ این وظیفه ولی فقیه و ولی معصوم است که چرخش امور را اعم از مباحث قضا جامعه و امنیت جامعه و حفاظت از ناموس جامعه و حفاظت از مرزهای جامعه را نظارت می کند. (در این قسمت استاد در مورد مجلس خبرگان و ترسیم مسئولیت های مهم کشور و قانون اساسی توضیحاتی دادند).

آن کسی که لا و نعم قضائی را می خواهد بیان کند و در مرافعات مردم حکمت را بگوید این باید از ناحیه ولی امر منصوب شود چون از شئون فقیه و ولایت است.

در مباحث قانون گذاری و مباحث ضوابط مشاهده می کنید که قوانینی را می گذارند و از سوی ولی امر شورای نگهبان گذاشه می شود درست است که مردم انتخاب می کنند و فقهایی از سوی ولی امر نظر می دهند که این اشخاصی که می خواهند قانون گذاری کنند آیا صلاحیت دارند یا ندارند البته در کنار این فقها، کارشناسان و حقوقدان هایی را هم در نظر گرفته اند.

آنچه که جامع همه ای مباحثی است که در قانون اساسی می بینید، مفهوم جامع ولایتی است که در راس رهبری نظام را در دست دارد در تمام زمینه ها همه با محوریت ولی امر است و این قدر جامع است و امکان دارد در مباحث مختلف قانون گذاری به تناسب روز و زمان به دستورات ولی امر تغییراتی اتفاق بیفتد طبق آیات و روایات، و در وضعیت پیروزی انقلاب قانون اساسی انحصار در این داشته است که مورد تایید کتاب و سنت اهل بیت عصمت و طهارت بوده است و ولایت محوریت نظام جمهوری اسلامی است و باید حفظ شود.

منظور ما از محوریت ولایت، محوریت به تمام معنی است و فقط محوریت ظاهری را نمی گوییم.

استاد در ادامه توضیحاتی را پیرامون ولایت فقیه در جمهوری اسلامی بیان نمودند و این که تعاملات حکومت و ولایت و تعاملات ولایت با مردم و ...