1401/03/11
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث قطع/احکام قطع /مخالفت علم اجمالی
مرحوم آخوند در برابر نظر مشهور معتقد است كه حرمت مخالفت قطعية در اطراف علم اجمالى به صورت اقتضاء است، ايشان براى اثبات نظريه ى خود مى فرمايند كه تكاليف واقعى (چه نسبت به آن علم تفصيلى وجود داشته باشد و چه علم اجمالى يا حتى شكّ) دو صورت خواهند داشت :[1]
• از جميع جهات فعلى باشد [2] (اراده ى شارع به تكليف اعم از علم و جهل مكلف به تكليف باشد) — صدور ترخيص در ترك جميع اطراف علم اجمالى از جانب شارع معارض با تكليف خواهد بود و در نتيجه جعل اصل مُأمّن ثبوتا محال مى باشد.
• از بعض جهات فعلى باشد [3] (اراده ى شارع به تكليف اختصاص به موارد علم مكلف به حكم داشته باشد هرچند كه أخذ علم به حكم در اصل حكم مستحيل باشد) — صدور ترخيص در ترك جميع اطراف علم اجمالى از جانب شارع با ثبوت حكم إنشائى تعارضى نخواهد داشت و در نتيجه جعل أصل مُأمّن ثبوتا ممكن مى باشد (در غير موارد علم تفصيلى اساسا تكليفى وجود ندارد تا ترخيص به ترك مستلزم معصيت باشد). [4]
مرحوم صدر مى فرمايند مجموع سه استدلالى كه براى اثبات مدعاى مشهور وجود دارد، نهايتا ثابت مى كند كه حكم عقل به حرمت مخالفت قطعية در موارد علم اجمالى بلكه حتى در موارد علم تفصيلى معلّق بر عدم صدور ترخيص از ناحيه ى شارع است، و عدم معقوليت صدور ترخيص در موارد علم تفصيلى گواه بر آن نيست كه ترخيص در اطراف علم اجمالى وجود نداشته باشد. بنابراين اصل مدعاى مرحوم آخوند تمام است و حرمت مخالفت قطعية در موارد علم اجمالى نهايتا به صورت اقتضاء بوده و با دليل ترخيصى و اصل تأمينى در تعارض نمى باشد لكن استدلال مرحوم آخوند نيز بر اين مدعا ناتمام است.