1400/11/11
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث قطع/حجيت قطع /مبنای مختار
بخش سوم - تفاوت قطع و اطمينان
همچنان كه گفته شد، يكى از حالات مكلف قطع است كه عبارت بود از اعتقاد جازم و بدون احتمال خلاف و حجيّت آن ذاتى دانسته شده بود ؛ اما حالت ديگرى نيز براى مكلف قابل تصور است كه از آن تعبير به اطمينان مى شود و مباحث آن در ضمن چهار مبحث ارائه مى شود :
مبحث اول - تعريف اطمينان
براى اطمينان دو تعريف وجود دارد :
• آن اعتقاد جازمى است كه همراه احتمال خلاف نسبت به آن منتفى نباشد (احتمال خلاف فعلى).
• آن اعتقاد جازمى است كه بعد از التفات و تنبيه، احتمال خلاف نسبت به آن منتفى نباشد (احتمال خلاف شأنى). [1]
مبحث دوم - اقوال در مسألة
اگرچه نزد اصوليين مسلّم دانسته شده است كه اطمينان حجيّت ذاتى ندارد اما نسبت به حجيّت جعلى و اعتبارى آن چند نظريه وجود دارد :
• اطمينان مطلقا حجيّت دارد.
• اطمينان مطلقا حجيّت ندارد.
• تفصيل در مسأله :
◦ اطمينان در احكام حجيّت دارد اما در موضوعات حجيّت ندارد (كما يظهر من عبارات العراقى)
◦ اطمينان در صورتى كه از مناشئ عقلائى باشد، حجيّت دارد و در صورتى كه از مناشئ غير عقلائى (نفسانى) باشد، حجيّت ندارد (كما ادعى السيد السيستانى) .